Zaterdag 13/08/2022

Binnenland

‘Melk is dodelijk’ niet in strijd met reclameregels

Be Vegan Beeld RV
Be VeganBeeld RV

De reclamecampagne met de slogan ‘Melk is dodelijk’, begin oktober te zien op trams van De Lijn in Antwerpen en Gent, was niet in strijd met de regels van de JEP, het zelfregulerend orgaan van de Belgische reclamesector. Dat heeft BE Vegan zelf gemeld, en de JEP-beslissing is op de site van het orgaan te lezen.

BCL

De JEP oordeelt “dat de reclame geen categorie van personen denigreert en evenmin in strijd is met de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens of met de verschillende punten inzake niet-commerciële reclame”.

De campagne werd na een paar dagen alweer stopgezet, na onderling overleg tussen adverteerder BE Vegan, de Belgische veganismevereniging, en Lijncom, de dochter van de De Lijn die de reclameruimte op de trams en bussen verkoopt. De campagne werd stopgezet omdat ze als kwetsend werd ervaren, aldus Lijncom.

De landbouworganisaties waren allerminst te spreken over de campagne ‘Melk is dodelijk voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’ van BE Vegan en hadden al stappen ondernomen. Bovendien waren bij Lijncom al ontstemde reacties binnengelopen. Ook de JEP kreeg dus verschillende klachten binnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234