Donderdag 29/09/2022

Met gespitste oren op een purperen loper

Happening van Festival van Vlaanderen introduceert diverse muziekculturen

Gent liet zich het afgelopen weekeinde van zijn fraaiste kant zien. De openingsfestiviteiten van het Keizer Karel-jaar gaven de binnenstad een feestelijk tintje, het weer zat mee en meteen had het Festival van Vlaanderen een gedroomd kader voor zijn jaarlijkse Happening. Die stond, met een vijftigtal concerten op verrassende locaties, in het teken van klassieke en wereldmuziek.

Het Festival van Vlaanderen maakt er een goede gewoonte van het nieuwe concertseizoen in te zetten met een happening die het ernstige, klassieke imago van het festival wat moet bijsturen en een breed publiek warm moet maken voor wat de komende maanden nog allemaal volgt. Liever dan enkele volwaardige concerten aan te bieden, koos de happening voor een overvloed van korte optredens die de toeschouwer de gelegenheid gaven in een half uur tot drie kwartier kennis te maken met een artiest, stijl of muziekcultuur.

Alles meemaken was onbegonnen werk: keuzes drongen zich dus op. De organisatoren hielpen daarbij met een parcours, uitgetekend met een purperen loper die het publiek van concert naar concert leidde. De optredens vonden plaats op allerlei ongewone plekken, variërend van stadhuis, bank en kathedraal tot kerk, opera, theater en kiosk. Af en toe werd zelfs doodgewoon op straat gespeeld: zo werden de voorbijgangers aan de Minardschouwburg verrast door traditionele dans en muziek van Indische Bauls en Rwandese drummers. Het waren in ieder geval prima sfeerscheppers. Zelfs het standbeeld van volksacteur Romain De Coninck leek goedkeurend toe te kijken.

Het hart van de Happening klopte echter vooral tussen kathedraal en belfort. Daar verwelkomde het F.G.S. Buddhist Hymn Choir uit Taiwan de bezoekers met vredeshymnes. Het veertigtal monniken straalde een en al innerlijke rust uit en zette meteen de goedmoedige toon voor de rest van de dag. Dit openluchtconcert ontvouwde zich tegen de achtergrond van de kathedraal die op haar beurt de perfecte plek was voor het Blindman Kwartet met zijn saxofoonuitvoeringen van Bach. Ook de hartverscheurende saetas van Antonio de Carillas, ondersteund door de blaaskapel Banda de las Tres Caidas kwamen hier goed tot hun recht. De sfeer van een Andalusische Semana Santa vulde de Vlaamse kathedraal. Die vreemde combinatie werkte ook in het stadhuis waar een ensemble boeddhistische monniken uit Peking zijn religieuze muziek bracht.

In het NTG-theater waren het dan weer Australische Aboriginals die de aandacht trokken: ToteMMusic stond voor didgeridootheater rond een droomtijdverhaal van een jonge vrouw die omgetoverd wordt tot kraanvogel. Nog maar eens een illustratie van de uiteenlopende muzikale tradities die de happening aan bod wil laten komen.

Wie langs het Happening-parcours flaneerde, kreeg een cultuurmarkt en allerlei straatattracties van het Keizer Karel-feest op de koop toe. Gent straalde een en al gezelligheid uit en dat speelde sommige concerten wel eens parten. Zo kon Fanta Damba, zowat de Malinese Myriam Makeba, in de St. Barbarakerk amper enkele tientallen luisteraars lokken. Voor het concert van het Taarabensemble Siti Bint Saad uit Zanzibar in de Operafoyer was het dan weer dringen geblazen.

Ook kunstencentrum Vooruit deelde mee in de Happening-sfeer met muziek uit de joodse diaspora. Het was vooral de Spaanse zangeres Rosa Zaragoza die er triomfen oogstte met haar traditionele mediterrane liederen, trefzeker vertolkt en ondersteund door viool en gitaar. Voor de apotheose van de Happening zorgde Philip Glass met zijn koorsymfonie Requiem, Bardo en Nirmanakaya. Op het volgelopen St. Pietersplein brachten tweehonderd vertolkers, onder meer het Vlaams Radio Koor & Orkest, het nieuwste werkstuk van de meester. "Moge de hel een lusttuin worden vol geurige lotusbloemen", lazen we op de lichtkrant die boven het immense podium de koorteksten vertaalde. De boodschap was duidelijk en gevat in een monumentaal werk waarvan de magistrale uitvoering indruk maakte. De mensenzee op en en rond het St. Pietersplein luisterde en genoot met volle teugen. Terwijl elders in Gent de vuurkunstenaars van Carabosse de stad in een wonderlijke sfeer dompelden, werd afgesloten met een spetterend slotvuurwerk op de tonen van Philip Glass' muziek. Een fraai orgelpunt achter een verrukkelijke Happening.

Chris Delarivière

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234