Woensdag 06/07/2022

Midolescenten

Babyboomers dulden geen rimpels

'Zo laat mogelijk jong sterven'

Oud zullen ze pas zijn als ze 78 zijn en dan is de erfenis voor hun kinderen allang verteerd aan antirimpelkuren, reizen, miniatuurtreinen, auto's, motorfietsen, computerspelletjes en andere pret. Volgens een studie van het Antwerpse trendwatchbureau NXT zijn drie miljoen Belgische babyboomers (geboren tussen 1945 en 1964) niet van plan zich te laten aantasten door de tand des tijds.

Door Anne de Graaf

lke eerste zaterdag van mei voltrekt zich in een Brussels appartement hetzelfde ritueel. De vriendin van Vincent (38) pakt haar koffers en ruimt plaats voor de vrienden van haar partner, die hoofdinspecteur is bij de federale politie. De club (drie eind-dertigers en een midveertiger) arriveert rond de middag en nestelt zich voor de televisie. De vijf paar mannenvoeten vegen de Flairs en de Marie-Claires van de salontafel. Vincent deelt twee computersturen uit en de gordijnen gaan dicht: het startschot van "de virtuele 24 uur van Francorchamps". De mannen amuseren zich als kleine jongens - ze zijn bezeten door de bolides op het scherm en rijden beurtelings een rondje. Ze slapen niet en teren op bier, chips en tabak. Ze staan enkel op voor een sanitaire (pits)stop. Zondags, als de vriendin thuiskomt, is de flat een maanlandschap maar dat heeft ze leren accepteren: ze weet dat Vincent enkele keren per jaar een groot kind is.

"Ik berokken niemand schade", reageert de politieman sec. "Mijn Francorchamps-sessies kosten niks maar we amuseren ons wel te pletter. Sommigen vinden mij kinderachtig. Ik vind dat ik een speelvogel ben, dat is te nemen of te laten. Mijn thema is plezier maken. Mijn vorige vriendin is erdoor vertrokken. Onlangs hebben we met dezelfde groep een weekend lang doorlopend alle films van The Lord of the Rings bekeken. Great."

Herman Konings, zaakvoerder van het trendwatchersbedrijf NXT in Antwerpen, kijkt er niet raar van op. Hij verricht al zeven jaar onderzoek naar de leefgewoonten van de drie miljoen babyboomers in ons land (30 procent van de populatie) en polste er inmiddels ongeveer 15.000, voor diverse ondernemingen. Telkens komt hij tot dezelfde bevinding: "Allemaal willen ze zo laat mogelijk 'jong' sterven". Zijn jongste onderzoek van juni bij driehonderd boomers bevestigt die trend. Konings: "Vincent, de politie-inspecteur, is een echte 'back end'-babyboomer (geboren tussen 1956 en 1965, of 16 procent van de bevolking). Hij weigert zich oud te gedragen en geeft zijn geld zonder schroom uit om zich te amuseren. In het Engels wordt die soort ook wel midolescents (middle aged adolescents) of baboons genoemd (babyboomers no savings). Ze willen niet enkel 'jaren' aan hun leven geven maar ook 'leven' aan hun jaren. Ze hebben de oorlog niet meegemaakt en kennen het begrip 'sparen voor later' niet. 'Hun' wereldoorlog is die van Vietnam, of de Golfoorlog."

Ook de 'front end'-babyboomer (geboren tussen 1946 en 1955) blijkt veeleer een speler dan een spaarder. Dat kan allemaal omdat hij liefst 35 procent van het nationale besteedbare vermogen uitmaakt. En daarmee is veel mogelijk: een bekende Brusselse magistraat (58) legde in zijn tuin een immens railscircuit aan waarover hij nijver de stoomtreinen laat tuffen. Het circuit is zijn leven: geregeld neemt de vijftiger zelf (met kepie op) plaats op de locomotief en hobbelen vrouw en (klein)kinderen mee in een van zijn wagons. De hobby kost hem fortuinen, maar dat heeft hij ervoor over. Ze beleven allemaal pret, vindt de magistraat.

Pokémon

"Babyboomers zijn onze beste klanten", bevestigt ook Patrick Danckaert (45), spreekbuis van treinenfabrikant Märklin België. "De jeugd bereiken we niet meer, maar (late) dertigers, veertigers en vijftigers zijn gek op ons product. Ze kopen Märklin als verzamelobject, of om er mee te rijden in een miniatuurlandschap. De klanten hebben plots het geld om die dingen te kopen waar ze als kinderen van droomden. Ik ben niet anders. Pas nu kan ik het me allemaal veroorloven en ik heb het zwaar te pakken."

Ook Nintendo bevestigt dat de klanten almaar ouder worden, ook omdat ze met de computer meegroeiden. Woordvoerster Bianca van Dort: "Volgens een studie bij 12.000 volwassenen blijkt dat meer dan 13 procent van de spelers boven de vijftig is. Heel wat ouderen beginnen vandaag ook spelletjes met hun kinderen te spelen. Er zijn intussen ook een paar oude Pokémon-verzamelaars maar dat zijn uitzonderingen." Konings: "Dankzij de gsm hebben vele oudere babyboomers de digitale stap durven te zetten. Want als ze een gsm kunnen ontcijferen, zo redeneren ze, dan kan de rest ook niet zo moeilijk zijn."

Angst om oud te worden, tekent de babyboomers ook uiterlijk. Ze laten zich piercen en tatoeëren. Andere lichamelijke sleet gaan ze uit de weg bij de plastische chirurg. "Botox bestond vier jaar geleden niet, nu is het vaste prik. Wij 'doen' ongeveer duizend patiënten per jaar, afwisselend à la carte, of op Botox-dagen, waar ze in groep naartoe komen", zegt plastisch chirurg Jeff Hoeyberghs van de Wellness-kliniek in Genk.

Ook het aantal lifts nam gevoelig toe. "In België is er geen registratie van plastische chirurgie", reageert professor Monstrey, plastisch chirurg aan de Universiteit Gent en lid van de raad van bestuur van de Belgische vereniging voor plastische chirurgen. "Maar een stijging is er zeker. Als ik alleen naar mijn praktijk kijk, zie ik een verdubbeling van mijn personeel in de voorbije acht jaar. Er is dus ook een verdubbeling van het aantal patiënten."

Tony Blair

Ook het dichten van de generatiekloof helpt blijkbaar als jeugdelixir. Konings: "Ging een babyboomer niet bij zijn ouders de badkamer binnen, dan doen zijn eigen kinderen dat vandaag wel bij hem. Er zijn geen taboes meer. De babyboomers gebruiken dezelfde producten als hun kinderen, ze praten het liefst ook over dezelfde dingen." De Britse premier Tony Blair gaf onlangs zelfs toe dat hij zijn muzieksmaak af en toe laat corrigeren door zijn kinderen. Konings: "Babyboomers staan overal voor open. Ze zijn gevoelig voor het imago van de bankproducten Axion of Futuris voor jongeren, maar ook voor de hippe reclame van Virgin Express en Ryanair. Zij, veel meer dan hun kinderen, bevolken die vliegtuigen omdat ze eenmaal ter bestemming aangekomen wél het geld hebben om zich ginds te amuseren. Die maatschappijen mikken op de jeugd, maar de vliegtuigen zitten vol babyboomers. Het gaat zelfs nog verder: ik ken twee vijftigers uit de gegoede middenklasse die naar de megarave-party Antwerp is Burning, of naar discotheek La Rocca in Lier trekken. Hun idolen zijn niet Paul McCartney of Rob De Nijs, maar net dezelfden als die van hun kinderen."

Harley Davidson-koper

Ook de Britse denktank Demos pakte vorige week uit met een studie waaruit blijkt dat babyboomers hardnekkig weigeren oud te worden. Uit het onderzoek trad naar voren dat de gemiddelde leeftijd van de Harley Davidson-koper het laatste decennium verschoof van 38 naar 46 jaar. Konings: "Logisch, dat zijn de 'front end'-babyboomers, de rijkste categorie. Hun kinderen zijn het huis uit, het zijn de eerste dubbele-inkomensgezinnen van na de oorlog en de eersten die van het anciënniteitsprincipe kunnen genieten. Bovendien staan ze op het punt te erven van hun ouders.

Maar anders dan die generatie zullen ze niet sparen voor de volgende, maar het geld schaamteloos verteren. Ze redeneren dat ze na hun vijftigste nog dertig 'goede jaren' te gaan hebben, terwijl hun ouders van dag tot dag leefden. In hun ogen ben je pas 'oud' als je de kaap van de 78 voorbij bent."

Maar ook voor na 78 staan de plannen vast. "Je zult ze het rustoord niet in krijgen, ze willen vertrekken zonder anderen last te berokkenen, kort en snel. Ik vrees echter dat die schaamteloze consumptie van erfgeld voor de kinderen kan leiden tot een oorlog met de postbabyboomers. Zij zijn minder talrijk en moeten straks die hele (spenderende) generatie boomers onderhouden."

Volgens François (55), 'back end'-babyboomer en geboren in 1949, zal het zo'n vaart niet lopen. De bediende uit Brussel griezelt van mensen die vechten tegen de jaren. "Vroeger kon ik nachten sterke drank drinken, vandaag wil mijn lijf dat gewoon niet meer, en daar houd ik rekening mee. Wel klopt het dat ik straks, als ik met pensioen ben, nog meer met mijn vrouw op reis zal gaan, maar daarom niet luxueuzer. Drie flatscreen-tv' s, simpelweg omdat het op moet, dat lijkt me toch wel wat overdreven.".

'De klanten hebben plots het geld om die dingen te kopen waar ze als kinderen van droomden. Ik ben niet anders.

Pas nu kan ik het me allemaal veroorloven en ik heb het zwaar te pakken'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234