Maandag 26/09/2022

Minder beenruimte in vliegtuigen? Niet bij Ryanair dat met nieuwe stoeltjes komt

Wie met Ryanair vliegt, heeft geluk dat de vluchten meestal niet langer dan vier uur duren: er is weinig plaats op de vliegtuigen, zeker voor mensen met lange benen. Beeld belga
Wie met Ryanair vliegt, heeft geluk dat de vluchten meestal niet langer dan vier uur duren: er is weinig plaats op de vliegtuigen, zeker voor mensen met lange benen.Beeld belga

Luchtvaartmaatschappijen mogen zelf beslissen hoeveel zitjes ze in een vliegtuig plaatsen en hoeveel beenruimte - of in sommige gevallen hoe weinig - een passagier krijgt. Ryanair, dat veelal bekend staat om zijn krappe afmetingen, doet haar reizigers nu een gunst: vanaf 2019 komen er nieuwe vliegtuigen, met nieuwe zeteltjes en meer beenruimte.

FT

Ryanair maakte gisteren niet alleen bekend dat het haar miljardste passagier had vervoerd, maar ook dat haar toestellen nieuwe zeteltjes krijgen. "Het gaat om de 'slimline zodiac-stoelen'", klinkt het bij de lowcostmaatschappij. "Die komen er op de Boeing 737 MAX 'gamechanger'-vliegtuigen die in de lente van 2019 geleverd worden. Die toestellen hebben meer ruimte en dus ook meer beenruimte. Een extraatje: ook de overhead lockers worden een maatje groter."

De Boeings moeten wel inboeten op een ander vlak, want het achterste keukentje - waar stewards en stewardessen tijdens de vlucht thee en koffie maken - verdwijnt. De twee achterste toiletten worden naar die ruimte verplaatst. "Bijgevolg kunnen we acht extra stoelen in onze vliegtuigen zetten. Zo gaat het aantal van maximaal 189 passagiers per vlucht naar 197 passagiers." Ryanair meldt nog dat, dankzij de nieuwe inrichting, passagiers een beenruimte hebben van 31 inch, of 78,74 centimeter. Of ruim twee centimeter meer dan nu. "En dat is een pak meer beenruimte dan de economy-stoelen bij British Airways en Lufthansa." (lees hieronder verder)

De nieuwe zeteltjes. Beeld Ryanair
De nieuwe zeteltjes.Beeld Ryanair

Regelgeving

Deze week nog besliste een rechter in de Verenigde Staten een onderzoek te starten naar beenruimte in toestellen van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nadat een consumentenvereniging aankaartte dat vliegtuigstoeltjes jaar na jaar smaller worden. Men wil op die manier meer passagiers in een toestel krijgen en dus meer winst maken. Tien jaar geleden bedroeg de afmeting van een gemiddelde stoel nog 47 centimeter, vandaag is dat zo'n 43 centimeter.

Er gaan stilaan ook meer stemmen op om regels in te voeren en maatschappijen minimumafmetingen op te leggen. Volgens een Nederlands expert "past vijf procent van de passagiers niet meer in zijn of haar stoel". Hij verwacht dat dat rond 2030 zo'n 15 procent zal zijn, "als de kraptetrend niet wordt gestopt".

null Beeld Ryanair
Beeld Ryanair
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234