Woensdag 05/10/2022

Mobiel bellen goedkoper

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een printadvertentie, tv- of radiospot. Deze week nemen we de tv-spot van Proximus onder de loep.

"We zien een jongeman die met een vastgoedmakelaar een piepklein appartement bezoekt. Hij telefoneert intussen met zijn vriendin en spreekt enthousiast over wat hij ziet. Hoewel hij over de zetels moet stappen en zijn hoofd tegen de luchter stoot, vindt hij de woonkamer groot genoeg. "Spijtig dat de schilderijen er niet bijhoren", zegt hij aan zijn vriendin. Hij gaat verder naar de slaapkamer en gaat op het bed liggen, dat naar beneden helt omdat er te weinig plaats is. "De slaapkamer is heel praktisch ingericht." Hij vervolgt: "Neen, er is geen eetkamer, maar in de keuken is plaats genoeg." In de keuken staat al het meubilair tegen elkaar. Het ligbad in de badkamer staat wegens plaatsgebrek rechtop. "Schat, en alles voor 350.000 euro. Fantastisch hé." De jongeman ondertekent het contract op de rug van de vastgoedmakelaar terwijl de commentaarstem zegt: Het leven wordt steeds duurder. Gelukkig worden dankzij Proximus uw mobiele gesprekken steeds goedkoper. Met Pay&Go Freetime belt u gratis tijdens het weekend en nu ook 's avonds."

Reclamebureau LG&F bedacht de tv-spot. "Na een analyse van zijn tarieven had Proximus gemerkt dat ze nooit prijsindexaties toepast hadden", zegt Nicolas De Bauw, account director van LG&F. "In tien jaar tijd was het mobiel bellen steeds goedkoper geworden. In een wereld waar mensen continu klagen over het leven dat steeds duurder wordt, vond Proximus dat een ideale gelegenheid om de consument te tonen dat de prijzen bij hen gedaald zijn."

LG&F maakte een vergelijking met een domein waar de prijsstijgingen frappant zijn en waarmee iedereen te maken krijgt, het vastgoed. "In advertenties lees je altijd fantastische beschrijvingen van huizen, maar als je ze bezoekt, zijn het meestal piepkleine woningen waarin je niet wilt wonen. Daarom hebben we een parallel getrokken: alles wordt duurder, behalve het mobiel bellen."

De tv-spot is opgenomen in een studio, waar een piepklein appartement nagebouwd werd. Regisseur van dienst is de Nederlander Jeroen Annokkee. "Het was grappig om te zien hoe alle leden van de crew zich door die gangetjes moesten wringen met hun camera en geluidsapparatuur. Dat zorgde voor de nodige humor op de set. Het was ook afwegen welke scènes we zouden laten zien om het appartement belachelijk klein te laten lijken. Iedereen had een voorkeur voor het rechtopstaande bad." Op de achtergrond klinkt een vrolijk muziekje. "Daarmee onderstrepen we de ironie", zegt De Bauw. "Ondanks de belachelijk dure prijs is de jongeman nog altijd heel enthousiast. De muziek onderstreept het contrast tussen de vrolijkheid van de jongeman en de zieligheid omdat hij te veel betaalt." (mdv)

Reclamebureau: LG&F

Adverteerder: Proximus

Naam: Mobiel bellen steeds goedkoper

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234