Dinsdag 17/05/2022

Mobistar wil graantje meepikken van hype rond netwerksites

Socialenetwerksites zijn hot en dat hebben nu ook de telecomoperatoren ontdekt. Mobistar lanceert vandaag als eerste een tariefplan dat gebruikers gratis toegang tot Facebook en Netlog geeft.

Eerst wat cijfertjes. Meer dan twee miljoen Belgen heeft tegenwoordig een profiel op een of andere socialenetwerksite. Zestig procent van de Belgische tieners heeft een profiel op of Facebook of Netlog of allebei. En van die tieners logt een op de drie dagelijks in op de netwerksite van zijn of haar voorkeur. Niet verwonderlijk dus dat telecomoperatoren daar graag een graantje van willen meepikken. “De manier waarop jongeren communiceren is fundamenteel veranderd”, vertelt Olivier Ysemijn, directeur strategie bij Mobistar. “Terwijl ze vroeger one-to-one communiceerden via bijvoorbeeld sms, zijn we nu overgestapt naar het one-to-many model. Jongeren willen hun meningen en belevenissen delen met een hele groep vrienden. En daar zijn socialenetwerksites het ideale vehikel voor.”

Bijsturen TempoMusic-aanbod

En dus ging Mobistar met de mensen van Facebook en Netlog - de twee populairste netwerksites in België - rond de tafel zitten om een mogelijke samenwerking te bestuderen. Een eerste stap is het bijsturen van het TempoMusic-aanbod. Wie zijn prepaid-kaart voor 15 euro of meer herlaadt, krijgt daar voortaan 300 inlogbeurten op Facebook en/of Netlog bij.Een aangepast tarief is één ding, maar de TempoMusic-klanten moeten natuurlijk ook over een mobieltje beschikken waarmee ze het internet op kunnen. Maar daar bestaan volgens Mobistar heel wat misverstanden over. “Om van onze internetdiensten gebruik te maken, heb je helemaal geen gesofisticeerde smartphone nodig. Een gewone gsm met WAP-functie en kleurenscherm, iets wat tegenwoordig zelfs de meest doorsnee telefoon aan boord heeft, volstaat. Volgens onze gegevens kan 80 procent van de ruim 700.000 TempoMusicklanten zonder probleem het wereldwijde web op.”De technische kant van het verhaal is ook bewust zo simpel mogelijk gehouden. “Er hoeft niets gedownload of geactiveerd te worden, alle nodige programmatuur wordt automatisch geactiveerd bij de eerstvolgende herlaadbeurt.” Ook bij Netlog zijn ze enthousiast over de samenwerking met Mobistar. “Er zijn de voorbije maanden al heel wat gesprekken geweest, met verschillende operatoren”, klinkt het bij het Gentse bedrijf. “Maar het ontwikkelen van een stevige technische structuur bleek voor die operatoren moeilijker dan aanvankelijk gedacht. Dat Mobistar daar nu toch in geslaagd is, kunnen wij natuurlijk alleen maar toejuichen.” De verbintenis tussen Netlog en Mobistar is evenwel niet exclusief. “Niets sluit uit dat ook de andere mobiele operatoren met een gelijkaardige dienst uitpakken. En ook dan zijn wij natuurlijk bereid om over een mogelijke samenwerking te spreken.” Over de plannen voor de verdere toekomst blijven ze zowel bij Netlog als bij Mobistar heel vaag. Het spreekt voor zich dat Mobistar er ook aan denkt om toepassingen als Twitter en LinkedIn in hun aanbod te integreren. En wanneer Netlog de kans krijgt om ook met bijvoorbeeld Proximus in zee te gaan zullen ze die niet laten liggen. Maar er zijn nog mogelijkheden. Bij Netlog werken ze bijvoorbeeld al een tijdje aan een zogeheten credit economy, een systeem waarbij je de virtuele credits die je op Netlog verzamelt ook op andere plaatsen - al of niet in cyberspace - kunt gebruiken. Zo zou je die credits bijvoorbeeld kunnen omzetten in Mobistar-belminuten. “We onderzoeken alle mogelijkheden”, is de officiële reactie van Mobistar. “Maar meer kunnen we daar voorlopig niet over kwijt.” (PD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234