Maandag 26/09/2022

Monumentale tuin in Chicago moet Londense mislukking doen vergeten

Ze ontwierp de gloednieuwe fontein, die begin juli opende in Londen maar helaas al snel moest worden gesloten, ter nagedachtenis van prinses Diana. Landschapsarchitecte Kathryn Gustafson is Amerikaanse, maar was tot voor kort beter bekend in Frankrijk, Engeland en in Nederland dan in haar geboorteland. De zopas geopende, indrukwekkende en ongewone tuin voor het Millennium Park in Chicago doet hopelijk de Londense miskleun snel vergeten. In Chicago verkeert ze in ieder geval in goed gezelschap: collega's in het project zijn onder anderen architect Frank Gehry en kunstenaar Anish Kapoor.

Kathryn Gustafson (53) is vooral bekend voor de sculpturale tuinen en levendige waterpartijen die ze in Europa aanlegde. Afkomstig uit de staat Washington ging ze design studeren aan het Fashion Institute of Technology in New York. In de jaren zeventig was ze als modeontwerpster actief in New York en in Parijs, waar ze ook landschapsarchitectuur studeerde aan de Ecole Nationale Superieure du Paysage in Versailles. In 1980 opende ze haar ontwerpbureau in Parijs en legde ze het park aan van het gloednieuwe Musée de la Science aan La Villette. In 1992 ontwierp ze de campussen van Shell en Exxon nabij Parijs.

Amerika sloot haar pas in de armen toen ze in 2000 het Arthur Ross-terras aanlegde, met een mooi samenspel van licht en fonteinen, achter het Museum of Natural History in New York. Nu is het in Chicago dat men zich vergaapt aan haar nieuwste ontwerp.

Het is een tuin van 1,2 hectare groot in het Millennium Park, Chicago's megalomane ode aan design. In het project zit een muziekpaviljoen van Frank Gehry en een monumentale sculptuur van Anish Kapoor. Het geheel ligt ingebed in een park van 10 hectare, op een steenworp van Lake Michigan. Gustafsons bijdrage, in samenwerking met Piet Oudolf, de Nederlandse grootmeester der doorlevende planten, en lichtontwerper Robert Israel, ligt achter een muur van eeuwig groen aan het zuidpuntje van Gehry's paviljoen en stalen gebinte, dat over een ovaal grasveld is gespannen en waar 7.000 mensen kunnen zitten voor een concert.

De haag is aangeplant met taxus, ceder, haagbeuk en beuk, maar het zal nog jaren duren voor ze volgroeid is, tot bovenaan het vijf meter hoge stalen geraamte. Achter de haag ligt een brede promenade die langs een kanaaltje tegen een muur van kalksteen loopt. De muur verwijst naar de dam die destijds in het meer was gebouwd en de promenade naar de eerste houten voetpaden die over het moeras werden gelegd op de plek die later Chicago zou worden. In het kanaaltje spuiten fonteinen en een brede trap nodigt de bezoekers uit om te gaan zitten, hun schoenen uit te trekken en hun voeten in het frisse water te laten bengelen. Iets gelijkwaardigs had het ook in Londen moeten worden, in de 210 meter lange sculptuur met een bron die Gustafson aanlegde ter nagedachtenis van prinses Diana. Op 6 juli werd het monument ingehuldigd door koningin Elisabeth, die er vol lof over was, maar de vreugde was van korte duur. Een week na de opening lag de goot vol gevallen bladeren en blokkeerde er een pomp. Het water was vervuild door de honden en door mensen die er papiertjes en blikjes ingooiden. Drie mensen gleden uit op de door algen glibberig geworden ondergrond en deden zich behoorlijk pijn.

De Britse tabloids konden er nauwelijks over zwijgen. Het populaire Sun liet een waterstaal testen en zei dat er 840 keer het aanvaardbare gehalte aan bacteriën in werd gevonden. De Daily Mail schreef: "Andere landen hebben nationale gedenktekens. Engeland heeft Nationale Mislukkingen."

Natuurlijk wist elke voorbijganger het beter: "Het eerste wat je doet als je een waterpartij aanlegt, is zorgen dat je ze ver van de bomen legt, zodat er geen bladeren in kunnen vallen." En een student suggereert: "Ze zouden er het best antislipbadmatten inleggen, dat is de goedkoopste oplossing." Voorlopig staat de fontein droog en kun je er niet meer in. In Chicago gaat alles nog goed, al moet de tuin nog een tijdje groeien om niet geheel visueel te worden verpletterd door het indrukwekkende ontwerp van Gehry.

Agnes Goyvaerts

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234