Dinsdag 05/07/2022

Motoren op vier wielen beginnen scooters in te halen

De all terrain vehicles (atv), ook wel quads genoemd, zijn aan een opmars bezig in België. Net als eerder met de scooters wagen de crossmotoren op vier wielen zich voorzichtig in het straatbeeld. Dat er afgelopen weekend een berijdster van zo'n atv omkwam in het verkeer, is eerder een ongelukkig incident dan dat het iets zegt over de veiligheid van de machines, menen verschillende atv-kenners.

Brussel / Wauthier-Braine

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

De atv's winnen aan terrein in België. Yamaha, de grootste importeur van dit soort motoren op vier wielen in dit land, merkt de laatste vier jaar een marktstijging van 20 procent per jaar. Voor 2001 verwacht het Japanse motormerk hier 1.200 atv's te verkopen, terwijl de totale afzetmarkt voor dit soort vrijetijds- en gebruiksmachines maximaal 2.500 zal bedragen, schat Philippe Ceulemans, verantwoordelijk voor atv's binnen Yamaha. En dat ondanks de kostprijs, die schommelt tussen 250.000 en 750.000 frank. De lichte modellen tot 50 cc zijn te koop vanaf 70.000 frank.

Ruwweg bestaan er drie soorten atv's: de kindermodellen van tussen de 50 en 80cc, de sportmodellen die bedoeld zijn voor de vrijetijd en de gebruiksmachines, die vooral geschikt zijn in de land-, tuin- en bosbouw. Vooral die laatste soort is erg in trek, omdat het voertuig complementair is met zware landbouwmachines. De sportmodellen belanden vooral in de verhuur bij evenementen.

Yamaha merkt nog geen invasie van jongeren die een atv willen, zoals dat de laatste jaren het geval is met de scooter. Wel zijn er volgens Ceulemans Koreaanse merken die met atv's uitkomen en er reclame voor maken in de hoop de jeugd warm te maken. "Maar ik heb niet de indruk dat het aanslaat", zegt hij. "Het kan natuurlijk nog komen. Met de scooter heeft het ook lang geduurd tot die doorbrak. Als je de scooter vergelijkt met de brommer, dan rij je beter op die eerste. Maar de snelheid van een atv is vrij gelimiteerd en ik denk ook niet dat het aangenaam rijden is op de weg. Een atv dient om op een terrein te rijden."

Jongeren mogen een atv besturen vanaf hun zestiende, maar ze moeten wel over een bromfietsrijbewijs beschikken. Hun vierwieler mag dan een inhoud hebben van 50cc en een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur bereiken. Volgens Stijn Vancuyck, adviseur motor en fiets van de Belgische federatie van de automobiel- en tweewielerindustrie Febiac is een atv dan redelijk veilig. "Met lage snelheden is het geen enkel probleem. Maar als je sneller gaat, heb je wel wat ervaring nodig, want de vier wielen bewegen onafhankelijk van elkaar."

Dit weekend nog kwam er in Strombeek-Bever een achttienjarig meisje om door een botsing tussen een atv en een auto. Toch gebeuren er relatief weinig ongelukken. "Wij organiseren al zo'n tien jaar wedstrijden voor atv's voor jongeren vanaf vijftien jaar, maar dat is op privé-terrein. We hebben daar nog nooit ernstige ongevallen gehad", weet Stijn Rentmeesters van de Belgische Motorrijdersbond. "Voor ons is het een veilige machine om competitie mee te doen, maar om er mee op de openbare weg te gaan, is wat anders."

Atv's mogen officieel van het ministerie van Mobiliteit en Vervoer op de openbare weg. Enkel de autosnelweg is verboden terrein. De zwaarste modellen halen gemakkelijk zo'n 160 kilometer per uur. Voor deze types geldt een speciaal rijexamen voor mensen die hun auto- of motorrijbewijs hebben gehaald na 1 januari 1989. "Maar zo'n motorfiets is een specifiek voertuig waarvan je toch wel moet weten hoe je er mee moet rijden. Ik raad aan om in alle gevallen een opleiding te volgen", zegt Vancuyck van Febiac. Voor atv's tot 125cc volstaat het om sinds twee jaar over een rijbewijs te beschikken.

Vancuyck denkt dat de atv ten opzichte van de motor in het voordeel is wat de veiligheid betreft. "Het zijn voertuigen op vier wielen, dus wat de stabiliteit betreft, zou ik zeggen dat die beter is dan bij motoren. Het is dan ook spijtig dat er door een ongeluk een hele heisa ontstaat."

Fabrikant ziet verkoop jaarlijks met 20 procent stijgen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234