Dinsdag 17/05/2022

AnalyseSupermarkten

Na een jaar van prijsstijgingen gaat uw winkelkar weer goedkoper worden

De supermarkt Albert Heijn pakt uit met een agressieve actie: één product kopen, vijf gratis. Zo krijgt u bij een broodrooster vijf potten choco cadeau. Beeld Tiene Carlier
De supermarkt Albert Heijn pakt uit met een agressieve actie: één product kopen, vijf gratis. Zo krijgt u bij een broodrooster vijf potten choco cadeau.Beeld Tiene Carlier

Vorig jaar werden onze boodschappen nog duurder, maar de kentering is ingezet. Na de prijsverlagingen van Lidl pakt nu ook Albert Heijn uit met een opmerkelijke promotie: als je een product koopt, krijgt je er vijf andere gratis bij. De consument staat erbij en lacht.

PHG

De voedselprijzen stegen in 2020 stevig, meldt het Prijzenobservatorium van de FOD Economie. Globaal werd voeding 2,6 procent duurder dan een jaar eerder. Dat is zes keer meer dan de inflatie, die door de lage energieprijzen slechts 0,40 procent bedroeg. De grootste stijging werd genoteerd bij het fruit, dat in het tweede kwartaal 11,6 procent duurder werd. Zo’n stijging was al zeven jaar geleden. Ook de prijs van groenten, vis en vlees ging omhoog. Vis werd in het derde kwartaal 7,8 procent duurder.

Er zijn verschillende verklaringen voor de prijsstijgingen. Door de varkenspest in China steeg de prijs van varkensvlees. De droogte in het voorjaar leidde tot een lagere aanvoer van fruit en groenten. Fruit uit het buitenland raakte door de pandemie moeilijk bij ons. In Spanje was er onvoldoende werkvolk om sinaasappelen te plukken, garnalen raakten in Marokko niet gepeld en vruchten die normaal in de laadruimte van passagiersvliegtuigen werden vervoerd, raakten niet in België.

Ham plus vijf stronken witlof

Maar er is beterschap op komst. In het laatste kwartaal van vorig jaar begonnen de prijzen al te dalen. En nu helpen de supermarkten zelf een handje. De Nederlandse prijsbreker Albert Heijn lanceert deze week een promotie zonder voorgaande: één plus vijf gratis. In 2019 zorgde AH al voor ophef met de actie één plus twee gratis, maar toen ging het om drie dezelfde producten. De Economische Inspectie onderzocht of de supermarkt met verlies verkocht – wat niet wettelijk is – maar slechts enkele producten uit het aanbod bleken te goedkoop.

Door de toegenomen concurrentie gaan ook de prijzen in andere supermarkten dalen. Beeld Tiene Carlier
Door de toegenomen concurrentie gaan ook de prijzen in andere supermarkten dalen.Beeld Tiene Carlier

Nu krijg je bijvoorbeeld bij een broodrooster vijf potten choco, bij een pizzabodem vijf tomaten en bij een pak ham vijf stronken witlof. “Bij de meeste aanbiedingen heb ik toch eerder het gevoel dat het windowdressing is”, zegt Gino Van Ossel, professor retail aan de Vlerick Business School. “Als je de prijzen vergelijkt, komt het in de buurt van de één plus één gratis waarvoor Albert Heijn bekend is. Het is alleszins behoorlijk agressief. Ik denk wel dat de concurrentie tussen de supermarkten aan het toenemen is. Maar spreken van een prijzenoorlog lijkt me een brug te ver.”

Promoties verboden

Die concurrentie is er altijd geweest, maar werd in de koelkast gezet door corona. De regering verbood in de eerste lockdown promoties en toen het weer mocht, hielden de supermarkten de rem ingeduwd. “We zijn vorig jaar veel minder buitenshuis gaat eten, waardoor de vraag naar voeding in de supermarkten steeg. We zijn ook anders gaan consumeren, door massaal te bakken bijvoorbeeld. Er was daardoor tekort aan bloem. Als je meer zelf kookt, moet je meer groenten kopen. En we kopen meer fruit omdat we gezonder willen leven”, zegt Van Ossel.

Als de vraag naar verse voeding stijgt, hoeven winkels niet eens hun prijzen te verlagen: de klanten komen toch massaal. “Delhaize was al gestopt met promoties voor het verbod er kwam”, zegt Van Ossel. “Toen het weer mocht, is niet iedereen opnieuw begonnen met promoties. De vraag was groter dan het aanbod, de concurrentie speelde minder.” Vandaag zitten we weer in business as usual. Lidl verlaagde de prijzen met de slogan ‘Lidl. Nu nog goedkoper dan Lidl’. En Albert Heijn volgde al snel.

“De winstgevendheid van de concerns is vorig jaar gestegen”, zegt Van Ossel nog. “Dat is logisch. De horeca is dicht, kinderen kunnen op school geen warme maaltijd eten, werknemers zitten thuis. Maar vanaf september gaan we weer naar kantoor en organiseren verenigingen opnieuw spaghettiavonden en mosselfestijnen. Dan gaan de voedselprijzen weer naar een precoronaniveau. Het zullen geen bodemprijzen zijn, maar de concurrentie gaat wel intensifiëren, waardoor de prijzen dalen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234