Zaterdag 01/10/2022

Nederland niet opgezet met Belgisch wegenvignet

BRUSSEL l Het nieuws dat het Belgische wegenvignet kan starten in 2008 (DM 09/01) zorgt voor schampere reacties in enkele Nederlandse media. 'Een dagje Antwerpen wordt peperduur', luidt het in de Telegraaf. 'Eerst zes tientjes aftikken en dan pas mogen we over hun povere snelwegen rijden.'

Gisteren raakte bekend dat in de onderhandelingen over het wegenvignet een doorbraak was bereikt. Vanaf begin 2008 zal elke automobilist in ons land een vignet van vermoedelijk 60 euro moeten betalen, iets wat in Nederland niet bepaald op gejuich werd onthaald.

Dat hoeft niet te verbazen, want toen de plannen nog niet echt concreet waren, kwam er al veel tegenwind uit Nederland. Het Nederlandse Europarlementslid Corien Wortmann (CDA/EVP) vreesde dat Nederlandse automobilisten en vervoersbedrijven de dupe zouden worden van het vignet en stelde daarover vragen aan de Europese Commissie. Ook de Nederlandse werkgeversorganisatie VNO-NCW tekende verzet aan.

Volgens Wortmann druist het vignet in tegen Europese 'discriminatieregels'. Doorn in het oog was dat Belgische automobilisten volgens Wortmann ontsnappen aan de belasting omdat zij het geld terugkrijgen via de wegenbelasting.

Onjuist, luidt het hier, het is net de bedoeling van het vignet om een ongelijke behandeling weg te werken. Het wegennet wordt intens gebruikt door buitenlandse automobilisten, het vignet laat hen meebetalen aan het onderhoud ervan. Belgen doen dat al via de wegenbelasting, klinkt het hier.

Iets wat ook gewone Nederlanders duidelijk anders begrepen hebben, zo valt af te lezen uit de reacties van lezers van de Nederlandse krant het Algemeen Dagblad en de Telegraaf. De Nederlandse krant de Telegraaf riep op om te reageren op het plan onder het motto "het is al straf genoeg dat Nederlanders door hun voormalig koninkrijk België moeten als ze naar hun camping aan de Costa Brava willen". Dat leverde tal van schampere reacties op, waar het Belgische wegennet niet positief uitkomt.

"Hopelijk gaan ze dat geld besteden aan de verbetering van de Belgische wegen", schrijft een lezer. Elders luidt het dat 60 euro toch niet kan voor "die slechte wegen, levensgevaarlijke kruisingen bij Luik, borden achter de bomen en glad asfalt" en een derde spreekt van "waardeloze wegen en een absurde hoeveelheid verkeersborden".

Van hetzelfde deeg een koekje, redeneert een andere groep die pleit om Belgische automobilisten dan ook te laten betalen voor de Nederlandse wegen. Een lezer pleit schamper voor een "vaarvignet voor alle schepen die zo nodig via 'hun' Schelde naar de haven van Antwerpen varen of een vignet voor alle treinen die zo direct over de 'IJzeren Rijn' naar het Ruhrgebied rijden."

Heel wat lezers beslissen om België dan maar het best meteen links te laten liggen. "Dag dagje Antwerpen", luidt het laconiek. "Nooit meer stappen in Antwerpen, geen Belgische supermarkten meer plunderen op bier."

Inmiddels ontstaan er in heel Europa uiteenlopende tolsystemen. In Frankrijk, Italië en Spanje bestaan die al veel langer. In Duitsland is er een kilometerheffing voor vrachtveroer en in Oostenrijk en Zwitserland zijn er wegenvignetten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234