Vrijdag 27/05/2022

Negen op de tien noodoproepen is vals

Brussel l Zowel in Nederland als Noord-Frankrijk krijgen hulpdiensten af te rekenen met een nieuw fenomeen: ze worden opgebeld en vervolgens aangevallen. In ons land blijft het voorlopig beperkt tot nepoproepen, al lopen die wel de spuigaten uit.

"Vooral in Noord-Frankrijk is de situatie dramatisch", aldus Rudi Smet van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). "Jongeren bellen de hulpdiensten om ze in een hinderlaag te lokken en gooien vervolgens molotovcocktails naar politie en brandweer. Een collega ginder vertelde me dat sommige gemeenten geen brandweerauto's meer hebben, dat is rampzalig. Het kan nu tot 25 minuten duren vooraleer een interventie mogelijk is. In ons land is dat maximum tien minuten."

Voorlopig zijn er in ons land geen gevallen bekend waarbij jongeren expliciet nooddiensten opbellen om ze aan te vallen, maar bij de Belgische hulpdiensten heerst een andere plaag. "Bij de 100 en 101 is gemiddeld een op de drie oproepen nep", zegt Smet. "Op piekmomenten, zoals tijdens de afgelopen kerstvakantie of op woensdagnamiddagen loopt dat op tot 90 à 92 procent." Ook andere diensten krijgen met valse oproepen te kampen. "Bij Teleonthaal is dat zo'n 33 procent", legt Smet uit. "In de regio Brussel loopt dat aantal op tot maar liefst 82 procent. Brussel is een stad van eenzame mensen en die bellen om een babbeltje te doen. Bij het Antigifcentrum is slechts één op de tien oproepen vals, maar dat zijn wel meestal mensen die erg goed voorbereid zijn. Ze simuleren een aanval en bezorgen de hulpverleners veel stress."

Niet alleen de stress speelt de hulpverleners parten, ook het tijdverlies stoort hen mateloos, zeker bij de 100 en 1O1. "Zij zijn verplicht om ter plaatse te gaan", weet Smet. "Zelfs al is het op voorhand duidelijk dat het om een grap gaat." Zo zijn er gevallen bekend van mensen die wekelijks een incident simuleren. Zodra de ambulance echter in de buurt van hun huis is, kikkeren ze weer op. Zo hebben ze toch een gratis lift naar huis versierd."

Vaak bellen mensen ook voor onbenulligheden. Zo registreren centrales ook oproepen van mensen die verkeerd gereden zijn en de juiste weg vragen, anderen klagen dat hun buurman zijn vuilniszak een dag te vroeg op de stoep heeft gezet. (KH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234