Woensdag 06/07/2022

New York was zijn stad en zou het altijd blijven...

manhattanRegie: Woody Allen (USA, 1979)

In Annie Hall uit '77 hielden humor en ernst elkaar in evenwicht. Het jaar daarop volgde Interiors, waarin de humor ontbrak, maar waarin de ernst verpakt werd in een opvallend esthetische vormgeving. In Manhattan slaagde scenarist-regisseur Woody Allen erin die drie tendenzen subtiel te mengen, zodat het resultaat een zowel grappige als ernstige film is geworden, die daar bovenop ook nog eens erg mooi is. Als ode aan de stad waar Allen woont en werkt, is Manhattan verpakt in de schitterende zwartwitbreedschermfotografie van cameraman Gordon Willis, terwijl de klankband tintelt en bruist van de meeslepende Gerschwin-muziek.

De openingssequentie zet meteen de toon. Een kolkende montage van skyline- en andere stadsbeelden, met op de klankband de opzwepende ritmes van 'Rhapsody in Blue' en de herhaalde pogingen van het hoofdpersonage om de juiste openingszinnen voor een roman te vinden. Na enkele vergeefse pogingen lijkt het eindelijk te lukken: "Chapter One: He was as tough and romantic as the city he loved. Behind his black-rimmed glasses was the coiled sexual power of a jungle cat". I love this. "New York was his town. And it always would be..."

Een echt verhaal is er niet. Het is meer een anekdotisch opgebouwde kroniek van het sentimentele en seksuele leven van de Newyorkse komiek met schrijversambitie Isaac Davis, alias Woody Allen. In de film lopen zijn perikelen met drie totaal verschillende vrouwen kriskras door elkaar. Er zijn de contacten met zijn ex-vrouw Jill (rol van Meryl Streep), die hem in de steek heeft gelaten om te gaan samenwonen met een andere vrouw. Indertijd, zo verklapt Isaac, had zijn psychiater hem dat huwelijk met Jill weliswaar afgeraden, maar hij was zo verliefd dat hij dan maar een andere... psychiater heeft genomen. Die ex-vrouw heeft nu besloten om haar huwelijkservaringen te boek te stellen en dat zit Isaac helemaal niet lekker.

Zelf heeft de veertigjarige Isaac nu een nogal losse verhouding met de jonge studente Tracy (rol van Mariel Hemingway). Maar Isaac voelt zich bij dat grote leeftijdsverschil nogal onbehaaglijk en dus houdt hij de aanhankelijke Tracy zo'n beetje op afstand. Op die manier gunt hij zichzelf trouwens de ruimte voor een verliefde romance met Mary, de derde protagoniste uit Manhattan. Die rol wordt vertolkt door Diane Keaton, die toen reeds voor de vijfde keer met Allen samenwerkte. Die Mary staat eigenlijk ook symbool voor Manhattan, de stad waarop de regisseur reeds zijn hele leven verliefd is. Mary is namelijk even aanstellerig en wispelturig, maar ook even verleidelijk en charmerend.

Jan Temmerman

In het kader van de Filmparade van de vzw La Luna wordt Manhattan vertoond op donderdag 10/01 om 21.30 uur in de Actor's Studio in Brussel en op dinsdag 15/01 om 20 uur in de Studio in Leuven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234