Donderdag 06/10/2022

Nico Krols

IJzingwekkende gruwel die niet onderdoet voor roemruchte voorgangers als 'The Texas Chainsaw Massacre'

Horror l Calvaire HHHH

Huiveren in de Hoge Venen

Mogelijk wijzigt u na het zien van Calvaire uw romantisch idee over onze prachtige Ardennen met zijn pittoreske dorpjes en behulpzame inwoners. Marc Stevens (Laurent Lucas) zal alleszins twee keer nadenken voor hij nog een voet op de Hoge Venen zet.

Stevens is een charmezanger met ambitie die rusthuizen aandoet in afwachting van het grotere werk. Na zijn recentste optreden in een seniorie nemen een bejaarde bewoonster en vervolgens de hoofdverpleegkundige hartstochtelijk afscheid van hun zingende oogappel. Beide taferelen zijn tegelijk grappig, bevreemdend en meelijwekkend. Die obscene mengeling van gevoelens zet meteen de toon van deze onheilspellende film, waarin gemis aan liefde aan de basis van veel meer leed ligt.

Marc, niet geïnteresseerd in deze eenzame vrouwen, vervolgt zijn weg naar een kerstrecital. Op de lange rit door de Ardennen valt zijn aftandse bestelwagen 's avonds laat stil op een verlaten weg in een dik pak mist. Hij wordt aangeklampt door de rare snuiter Boris (Jean-Luc Couchard) die hem naar een afgelegen herberg leidt. Herbergier Bartel (Jackie Berroyer) ontvangt Marc, zijn enige gast in jaren. Bartel is een zonderling, wiens gedrag verraadt dat hij wat te lang alleen heeft gezeten. Hij is erg geïnteresseerd in zijn gast, want hijzelf is ook 'artiest' geweest, een stand-up comedian die zijn gevoel voor humor is kwijtgespeeld sinds zijn vrouw hem verliet.

Bartel lijkt er alles aan te doen Marc zo lang mogelijk bij zich te houden. Hij waarschuwt voor de dorpsbewoners: "Ze zijn daar niet zoals wij, artiesten." Bartels curieuze gedrag wordt almaar verontrustender. Wanneer hij de goedwillige Marc tot tweemaal toe een liedje doet zingen, weet je dat hij zijn gast in zijn greep heeft. Er is stront aan de knikker. Marc stoot tijdens een wandeling op een groepje dorpsbewoners dat zich aan een kalf vergrijpt, Bartel krijgt de bestelwagen maar niet hersteld, de telefoonlijn blijkt verbroken. Alles wijst erop dat de lijdensweg van Marc is ingezet. Veel meer dan dat Bartel halverwege de film Marc voor zijn teruggekeerde vrouw aanziet, mogen we van het verhaal niet vrijgeven.

Calvaire escaleert tot ijzingwekkende gruwel die niet onderdoet voor roemruchte voorgangers als The Texas Chainsaw Massacre, Deliverance en Misery. Monsters of zombies komen er niet aan te pas. De mensen in Calvaire kwijten zich immers prima zelf van die rol. Een macabere danssequens met de geflipte dorpelingen maakt duidelijk dat ze met gewone mensen weinig gemeen hebben. De psychologische druk die Bartel op Marc uitoefent, is voorbestemd vroeg of laat in ultragewelddadige fysieke terreur om te slaan. Regisseur Du Welz doet daarbij geen moeite om u met een van de hoofdpersonages te laten sympathiseren. Soms zou je willen dat Marc een paar extra klappen krijgt zodat hij toch maar stopt met zijn gejammer en gegrien, dat al even zinloos is als het geweld in deze uitstekende survivalfilm.

Du Welz bediende zich van een groezelige, donkere filmstijl die het lijden en de angst van Marc en de razernij van zijn achtervolgers in het koude, natte landschap in de perfecte huiveringwekkende sfeer neerzet. Uit het tonen van religieuze iconen en verwijzingen valt geen troost te putten. Ze maken integendeel deel uit van de beklemmende wereld van de gewetenloze Bartel en de dorpelingen die er een aparte, primitieve interpretatie van liefde en moraliteit op nahouden. Zowel Lucas als Berroyer zetten hun gepijnigde personages overtuigend neer. Du Welz slaagt er op het einde van Calvaire in, wars van enige moralisering, de radeloosheid van Marc haast fysiek voelbaar op de kijker over te brengen. Het enige wat je als kijker nog ontzet bedenkt, is: 'Wat moet ik hier in godsnaam mee?'

REGIE Fabrice Du Welz VERTOLKING Laurent Lucas, Jackie Berroyer LAND België, Luxemburg, Frankrijk SPEELDUUR 94 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234