Zaterdag 22/01/2022

AchtergrondSamenleving

Niet elk braaf kind krijgt straks bezoek van de sint. Of toch?

Yuksel Kalaz kon vorig jaar zo'n 300 kinderen aan een speelgoedpakket helpen. Beeld Wouter Van Vooren
Yuksel Kalaz kon vorig jaar zo'n 300 kinderen aan een speelgoedpakket helpen.Beeld Wouter Van Vooren

Via inzamelacties proberen organisaties ook bij kwetsbare gezinnen een stuk speelgoed door de schouw te krijgen op 6 december. ‘De ogen van een kind die glinsteren van blijdschap, daar doe je het voor.’

Michiel Martin

“Ik heb geluk dat mijn vrouw en kinderen dit allemaal verdragen”, lacht Yuksel Kalaz. Van de living tot de veranda, overal in zijn huis in Oostakker liggen dozen en zakken speelgoed verspreid, van puzzels tot een glanzende knikkerbaan. “En mijn caravan zit ook nog eens bijna helemaal volgestouwd.”

Straks wordt al het geschonken speelgoed gesorteerd op leeftijd, ontsmet en verpakt in zakjes, om via armoedeverenigingen een kind te vinden dat anders over het hoofd wordt gezien door de sint. “Je ziet meteen de ogen die glinsteren van blijdschap, over alle geloofsovertuigingen heen. Daar doe je het voor.”

Over heel het land zijn Sinterklaas-acties opgezet die speelgoed inzamelen voor kinderen in een kwetsbare situatie. Volgende week vertrekken twee vrachtwagens met speelgoed vanuit Schilde naar Rochefort, waar de overstromingen deze zomer tekeergingen. “Daar zijn kinderen die niks meer hebben, behalve een pop met één schoen”, zegt initiatiefnemer Frank Vekemans.

Evengoed zijn het lokale vzw’s die elk jaar proberen om kinderen in Ingelmunster op 6 december te verrassen. “Op 11 november deden we al een speelgoedverkoop waar ouders voor een maximumprijs van 2 euro een wandelwagen met een pop of een speelgoedkeuken konden kopen”, vertelt Veerle Declercq van ’t Hertje. Met de opbrengst worden sintpakketjes gemaakt, die dit jaar noodgedwongen worden rondgedeeld. “Het gebruikelijke feest kan niet doorgaan, daarom steken we er naast de mandarijnen en klaaskoeken nog een extra stuk speelgoed bij.”

Keuze

De missie is simpel: een glimlach op het gezicht van een kind toveren. De uitvoering is een ander paar mouwen. De vraag is hoog - de opbrengst van de verkoop in Ingelmunster was nooit groter, wat iets zegt over de nood aan budgetvriendelijk speelgoed. “De coronacrisis heeft er bij veel mensen financieel ingehakt, zelfs bij werkende koppels is er weinig marge”, ziet ook Kalaz, PVDA-gemeenteraadslid in Gent.

Nu de energieprijzen nog eens door het dak gaan, zitten heel wat gezinnen helemaal in overlevingsmodus. “De laatste drie weken hebben zich zes nieuwe gezinnen aangemeld voor ondersteuning, enkel en alleen in Nevele”, zegt Marie Scheirlinck van Welzijnsschakel Zonnebloem, waar ze straks 63 kinderen een pakket bezorgen.

De pandemie gooit echter ook op andere manieren roet in het eten. Zo ziet de Brusselse vzw Nasci dit jaar een derde minder schenkingen. Hannes De Laere (Kristelijke Werknemersbeweging) merkt dan weer dat heel wat oudere vrijwilligers in de West-Vlaamse afdelingen zijn afgehaakt “uit veiligheidsoverwegingen”.

Zo’n actie is dan ook best intensief. “Mensen zien ons soms weleens als een containerpark”, zegt Veerle Declercq. Puzzels worden standaard nageteld, om te kijken of alle stukjes wel intact zijn. In Schilde werd zelfs expliciet gevraagd naar nieuw speelgoed. “Koop een stuk dat je voor je kind koopt gewoon dubbel”, zegt Vekemans. “Maar als je dan toch iets aanvaardt dat tweedehands in goede staat is, doet dat al snel de ronde.” En komt er toch weer brol binnen.

“Een kind gewoon een afgedankte smurf van de kermis toesteken, daarmee neem je het permanente gevoel niet weg waar kwetsbare gezinnen mee worstelen: niet mee kunnen met anderen”, zegt Noël Slangen, voorzitter van het Kinderarmoedefonds.

Veel organisaties doen alleszins hun stinkende best om mooie pakketten op maat af te leveren. Voor Slangen mag het nog verder gaan. “Er zou keuze moeten zijn, net zoals leeftijdsgenoten voor die ene boekentas van Pokémon of K3 kiezen.” Soms kan dat al, op beurzen of geefpleinen waar het speelgoed staat uitgestald. “Je kan daar heel creatief in gaan”, zegt Slangen. “Laat kinderen shoppen met monopoliegeld. Iets kopen is minstens even belangrijk voor de beleving als het spelen zelf.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234