Vrijdag 12/08/2022

Nieuwe colaoorlogen in de maak

PepsiCo en Coca-Cola, de twee grootste frisdrankenproducenten ter wereld, maken zich op voor een zoveelste colaoorlog. Coca-Cola lanceerde een paar weken geleden Vanilla Coke, een nieuwe variant met vanillesmaak, deze week reageerde Pepsi met de aankondiging dat het in de VS Pepsi Vanilla op de markt zal brengen.

Brussel

Bloomberg / Eigen berichtgeving

Freek Smets

PepsiCo legt op dit moment ook de laatste hand aan de 'Fridge Mate', een compacte verpakking met twaalf blikjes die in de rekjes van een koelkast past. Coca-Cola kondigde eerder al een gelijkaardig initiatief aan, onder de naam 'Fridge Pack'. Die moet dit jaar op de Amerikaanse markt verkrijgbaar zijn. Pepsi holt zijn concurrent achterna om zijn marktaandeel weer op te krikken op de Amerikaanse frisdrankenmarkt. De lancering van de kersensmaakcola Pepsi Blue in augustus was een flop en genereerde niet zoveel extra verkoop. Andere nieuwe merken van Pepsi, zoals het kersendrankje Mountain Dew Code Red, deden het wel goed.

Vanilla Coke deed het marktaandeel van Coca-Cola in de VS met 0,6 procentpunten stijgen, naar 44,3 procent, het verkochte volume steeg er met meer dan 2 procent. Pepsi verloor in dezelfde periode 0,2 procentpunten, tot 31,14 procent. Sinds Vanilla Coke deze maand op de markt kwam, heeft het al een groot deel van de consumenten in de leeftijdscategorie tussen 18 en 24 weten te bekoren, zo blijkt uit een rapport van het Amerikaanse beurshuis Morgan Stanley. Jongeren tot 24 zijn traditioneel de grootste doelgroep voor frisdrankenproducenten, die in de VS een gezamenlijke jaaromzet van 62,9 miljoen dollar (58,8 miljard euro) genereren.

Dat Pepsi het nieuwe offensief bloedserieus neemt, blijkt ook uit de gigantische budgetten die het uittrekt voor marketing en promotie. PepsiCo liet al weten dat het zal samenwerken met mediagigant AOL Time Warner om een televisieshow van één uur te produceren. Die show, die de naam Pepsi Smash kreeg, zal vanaf juli op het Warner Brothers-netwerk te zien zijn en bevat heel wat muzikale performances van bekende sterren. Amerikaanse popdiva's als Britney Spears, Shakira en Beyoncé Knowles duiken ook nu al geregeld op in de campagnes. Aan de promotiestunt is ook een wedstrijd verbonden, die 1.000 klanten de kans geeft om 1 miljard dollar (931 miljoen euro) te winnen.

En zelfs daar stopt het niet, want Pepsi gooit ook de filmindustrie in Hollywood in de strijd. Het bedrijf heeft een akkoord met Universal Pictures om vanaf juni promotie voor zijn producten te maken bij de lancering van de film The Hulk, gebaseerd op de gelijknamige stripreeks en op de televisieserie uit de jaren tachtig.

Vanilla Coke zal binnenkort officieel in België gelanceerd worden. De nieuwe smaak is nu al verrkrijgbaar in een groot aantal verdeelpunten in ons land. Maar de Belgische afdeling bepaalt bijna volledig zelf hoe de marketing er op de lokale markt uit zal zien. Dat was bijvoorbeeld het geval voor de Coke Light Fashion Edition, een promotiecampagne waaraan vijf Belgische modeontwerpers deelnemen en die volledig in België ontwikkeld werd. De cola voor de Belgische markt wordt bovendien vaak aangepast aan lokale smaakvoorkeuren. Meestal bevat de Belgische cola Belgisch water en Belgische suiker.

Het valt nog af te wachten hoe Pepsi de introductie van Vanilla Coke in de Benelux zal aanpakken. Het concern voert in ons land nauwelijks campagne op tv en in kranten of tijdschriften, en concentreert zich op marketing bij grote evenementen. Het belangrijkste daarvan is het gratis muziekfestival Pepsi Top, dat jaarlijks meer dan 10.000 jongeren trekt. Toch zit er verandering in de strategie, want Pepsi heeft nu wel een televisiespot lopen in België.

Vorig jaar waaide de eeuwige colaoorlog wel al eens over naar België. Zowel Pepsi als Coca-Cola lanceerden in de zomermaanden een colavariant met citroensmaak. Pepsi greep de gelegenheid aan voor een poging om zijn marktaandeel in België op te krikken. De verhoudingen tussen de twee drankengiganten liggen hier immers heel anders dan in de VS. De standaardvariant van Pepsi heeft amper 1,3 procent marktaandeel, terwijl Coca-Cola 21 procent heeft.

Toch lijkt Pepsi erop vooruit te gaan. Het marktaandeel van het standaardproduct groeide de afgelopen jaren met 8 tot 10 procent, terwijl Coca-Cola stagneerde. Bij de suikervrije varianten ziet het plaatje er beter uit. Coke Light haalt 22 procent marktaandeel, Pepsi Twist net geen 5 procent. Of Pepsi Vanilla ook in ons land gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234