Vrijdag 27/05/2022

'Nieuwe internetbubbel in de maak'

Voor online entrepreneurs zoals Jitse Groen zijn het razend opwindende tijden. Het internet staat voor een kwantumsprong dankzij de opmars van smartphones en tablets. De Nederlander achter de bestelsite pizza.be ziet hoe traditionele bedrijven de boot missen en nieuwe internethypes steil omhoog klimmen. 'Soms lijkt het op de zeepbellen van 2000.' Emmanuel Vanbrussel

Zoals elk goed dotcomverhaal begon ook het ondernemersparcours van Jitse Groen met een simpel idee en een startkapitaal van een handvol centen. De toen 21-jarige student speurde eind de jaren negentig tevergeefs op het internet naar een restaurant om een warme hap te bestellen. 'Als ik daar nu zelf een website voor maak', bedacht de Nederlander die avond, en hij registreerde snel de domeinnaam thuisbezorgd.nl.

Groen begon naar eigen zeggen met een kapitaal van 50 euro. Het concept: de hongerige consument via een website een overzicht geven van alle bezorgrestaurants in de buurt en hun menu's. De klant tikt zijn bestelling in en hoeft alleen maar te wachten tot de besteldienst van het restaurant aanbelt. "Eigenlijk was ik te vroeg met mijn idee, want er was in die tijd nog geen breedbandinternet. Je moest nog met je modem inbellen. En onze communicatie met de restaurants liep via fax. Kunt u zich dat vandaag nog voorstellen?"

Ruim twaalf jaar later is de selfmade ondernemer actief met 180 personeelsleden in tien landen. Er lopen 800.000 maaltijdbestellingen per maand via zijn diverse websites. Daarmee is hij de nummer twee in Europa, na de Deense marktleider Just Eat.

Thuisbezorgd.nl, de webstek waar het allemaal mee begon, is inmiddels goed voor een aanbod van 4.500 restaurants. Zelfs de ontslagnemende Nederlandse premier Mark Rutte doet er wel eens een bestelling op, zo verklapte de politicus. De Belgische variant, pizza.be, is nog enkele maatjes kleiner, maar groeit volgens Groen met 60 à 80 procent per jaar. De site telt 750 restaurants en is goed voor 100.000 bestellingen per maand. Hoe verdient Groen daar geld mee? Hij krijgt op elke bestelling, gemiddeld 20 euro, een transactievergoeding van 8 procent.

Jitse Groen is als dotcom-ondernemer van het eerste uur allesbehalve volgevreten. "Ik voel me nog steeds jong."

Mobiel internet, is dat 'the next big thing'?

"Daar ben ik van overtuigd. Vandaag loopt nog maar 7 procent van onze bestellingen via een smartphone, twee derde daarvan overigens via een iPhone. Maar ik ben er vrij zeker van dat die mobiele bestellingen over twee jaar zullen oplopen tot 50 procent. Dat heeft veel te maken met Facebook, dat vooral op mobiele toestellen geraadpleegd wordt. Het jonge volkje loopt niet eens meer naar de computer, want het wil alles doen via de smartphone.

"Het gaat zeer snel. Veel retailers zijn blij dat ze naast hun klassieke offline winkel ook een website hebben. Maar ze realiseren zich niet dat ze, als ze geen mobiele applicatie hebben, de helft van hun business riskeren kwijt te geraken. Een bedrijf dat niet mobiel bezig is, ligt te slapen. Eigenlijk zijn ze al te laat. Vergeet niet dat het maanden duurt om een goede app te ontwikkelen."

Wanneer hebt u beslist: ik maak een app?

"Mobiel bestellen kon al in het tijdperk van technologieën zoals WAP. Zegt u dat nog iets? Dat lijkt al een eeuwigheid geleden. Maar niemand deed het toen. Toen dachten we: dat wordt nooit iets met mobiel. Maar toen kwam de iPhone. Dat was op zich niets nieuws, maar Steve Jobs slaagde erin de bestaande technieken te combineren tot een succesvol product. Een jaar na de eerste iPhone, in 2008, hadden we onze app.

"Onze app voor de iPad komt er over niet al te lange tijd. Wat we gaan doen, wordt wel heel anders dan de websites. Een 'touch-screen'-beleving is heel anders dan een website."

Worden websites overbodig?

"Het kan best dat wij als bedrijf over vijf jaar geen websites meer nodig hebben. Omdat de klant gewoon tegen zijn telefoon praat en een pizza bestelt. Denk maar aan de spraaktoepassingen Siri van Apple en Google Voice. Het is angstaanjagend hoe snel het gaat.

"Weet je wat eigenaardig is? De mobiele klant is eigenlijk zeer immobiel. Hij ligt in zijn zetel en wil een pizza bestellen zonder dat hij hoeft op te staan. Eten bestellen is een impulsbeslissing. Je hebt honger en je wilt binnen het uur een warme maaltijd.

"Mobiel betalen is nog een moeilijke. Dat houdt het nog wat tegen. Je wilt niet naar de computer lopen en je kaartlezer bovenhalen. Het bedrijf dat erin slaagt de standaard te worden, verovert een ijzersterke positie. Google Wallet, PayPal, alle grote jongens zijn ermee bezig."

De doorbraak van mobiel betalen wordt nu al enkele jaren aangekondigd.

"Ik snap niet waarom het zo lang duurt. Het komt gewoon neer op een goed stukje software, want de huidige telefoons kunnen het technisch makkelijk aan. Maar als dat eenmaal in orde is, opent dat perspectieven voor de hele e-commercebusiness."

De komende stappen zijn dus: smartphone, mobiel betalen en voice.

"Het enge is wel dat alles kan lopen via een bedrijf als Google, dat alle functies wil integreren. Het doet denken aan Hal 9000 uit A Space Odyssey, die klassieke sciencefictionfilm van Stanley Kubrick. Een computerbrein dat de hele wereld beheerst. Ze bedoelen het bij Google misschien niet slecht, maar dat hebben ze wel als voorbeeld, hoor. Hun doel is dat Google alle intelligentie bezit. Denk maar aan Google Maps. Ze kunnen alles te weten komen: waar je bent, wat je traject is, wat je aankoopmomenten zijn. Een bedrijf als het onze moet hopen dat ze ruimte voor ons overlaten. Google heeft altijd met toeleveranciers gewerkt; echt grote zorgen maak ik me daar dus niet over.

"We zijn nog lang niet aan het einde van het online-gegeven. Ik ben er vrij zeker van dat we in de toekomst koelkasten zullen krijgen met een scherm waarmee je online je bestellingen kunt doorsturen naar de winkel. Krijgen we over enkele jaren een oprolbare iPad? Misschien overdrijf ik nu, maar ik zou er niet van opkijken. De ontwikkeling van het internet gaat een hele nieuwe fase in. Dit is nog maar het einde van het begin."

Ook voor uw bedrijf?

"Voor het internet, de e-commercesector en ook voor ons bedrijf: ja. Het is heel raar om te zeggen na twaalf jaar.."

Werkt u even hard als in de beginjaren?

"Mijn werk is vooral leuker geworden, omdat ik nu de taken kan uitbesteden waar ik niet goed in ben. In financiën bijvoorbeeld ben ik een drama. Ik ben in staat een organisatie te bouwen, maar die daarna in stand houden is een ander verhaal. Elke baan in het bedrijf heb ik ooit zelf gedaan: marketing, financieel, enzovoort. De eerste 700 restaurants heb ik zelf aangesloten. Maar nu ben ik vooral bezig met het product zelf: hoe kunnen we een 'etenbestelsite' nog beter maken? En dus ga ik meer de ontwikkelkant op. Ik bemoei me heel erg met de apps en hun updates. Want dat is zo ontzettend belangrijk. De mensen downloaden één keer je app en gebruiken hem dan de rest van hun leven.

"Wat ik wel vaststel: de tijden tussen de ontwikkelingen worden steeds korter. Je moet goed opletten. Bedrijven die al jaren bestaan, hebben daar veel meer moeite mee dan bedrijven die opgegroeid zijn met een snel veranderende samenleving."

Een klassiek retailbedrijf als Fnac moet saneren omdat het de online ontwikkelingen slecht heeft ingeschat.

"Die zullen zich wel redden, hoor. Het is gewoon zaak hele slimme internetjongens op die afdeling te zetten ."

Zelfs bij Facebook plaatsen beleggers vraagtekens.

"Die lage beurskoers, dat is onmiskenbaar een probleem. Maar ze zijn wel Groupon de nek aan het omdraaien. Dat hebben niet veel mensen door. Het is nog niet in alle landen beschikbaar, maar je kunt als bedrijf kortingsbonnen posten op Facebook. Dat wordt een alternatief voor kortingensites. Groupon, daar heb ik me altijd over verbaasd. Dat is een grote luchtballon."

Nog zo'n recent online fenomeen is de modesite Zalando.

"Weet je wat zij doen? Ze overspoelen de markt met reclame. Als er lokale spelers zijn, drukken ze die dood. Maar wat je ziet, is dat ze niet winstgevend zijn. Het idee erachter is om het bedrijf later te verkopen aan een grote retailer. Maar wat als dat niet lukt? Het lijkt een beetje op Risk. Andere partijen gaan er intussen aan kapot. In Duitsland is postorderbedrijf Neckermann bankroet gegaan. Ik vraag me soms af of het allemaal wel legaal is. Het lijkt soms op prijsdumping."

Is er een tweede dotcombubbel ontstaan?

"Op de Duitse markt van maaltijdbestelsites zien we dat enkele investeerders heel veel geld stoppen in concurrenten die veel kleiner zijn dan ons en die verlieslatend zijn. Wat is daar de gedachte achter? In de internetbusiness wordt een waarde op een bedrijf geplakt met concepten als 'customer lifetime value', hoeveel je kunt verdienen aan een klant. Ik snap niet hoe ze erbij komen. Weten wij veel of een klant over tien jaar nog bij ons bestelt. Dat lijkt veel op een internetbubbel. Zalando en Groupon zijn typische gevallen die lijken op de bubbel van 2000."

Krijgen we beleggersdrama's?

"Het is maar aan wie je het vraagt. De eerste investeerders in Groupon zijn schatrijk geworden. Maar de oelewappers die er daarna in geïnvesteerd hebben, zijn hun geld kwijt. Het is gewoon een grote zeepbel. We hebben destijds in Nederland beleggersdrama's meegemaakt met World Online en in Vlaanderen met Lernout & Hauspie. Je zou denken dat mensen ervan leren. Maar de geschiedenis herhaalt zich."

U probeerde het in uw beginjaren, in 2002, een eerste keer op de Belgische markt.

"Dat was een beschamende vertoning. 'Wat zou het gaaf zijn om in België te beginnen', dachten we. Maar we maakten verscheidene fouten. Eén: de domeinnaam was niet goed. We kozen voor Thuisbezorgd.be, maar kwamen pas later tot het besef dat 'thuis leveren' de gangbare uitdrukking is in Vlaanderen. En met een Nederlandse naam kun je geen kanten op in Franstalig België.

"We waren ook niet fysiek aanwezig. Als ons callcenter belde, was de eerste reactie steevast: 'Wie is die maffe Nederlander aan de telefoon?' Ook onze programmatuur zat fout. In Nederland loopt het piekmoment van 16 tot 22 uur. Maar in België zijn er twee pieken, van 11 tot 13 uur en daarna van 17 tot 22 uur. Dat kon onze software simpelweg niet aan. (hoofdschuddend) We moesten op onze Belgische site in blokletters zetten: 'Bestel aub niet tussen 13 en 17 uur.' Kortom, we zijn er na zes maanden mee gestopt. Die mislukking was een wijze les. Het werd duidelijk dat het beter was eerst onze basis op te bouwen in Nederland.

"In 2008 zijn we teruggekeerd naar België. Deze keer met voldoende financiering, een kantoor in Brussel met twintig personeelsleden én met een naam die in alle landstalen duidelijk is: pizza.be. Het was hard werken, maar intussen draaien we break-even in België."

Het luxeblad Quote schat uw vermogen op 11 tot 15 miljoen euro. Hoe belangrijk is geld?

"Niet. Ik ben begonnen met een bedrijf omdat ik het leuk vond. Het is niet zo dat ik er nooit wat uit gehaald heb, maar het meeste geld heb ik altijd geherinvesteerd in het bedrijf. Quote zit er helemaal naast. De waarde van mijn aandelen zit vast in het bedrijf. Ondernemers zijn helemaal niet bezig met geld, maar met hun bedrijf groter maken. Natuurlijk worden de getalletjes dan steeds groter. Maar geld is nooit een drijfveer geweest."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234