Woensdag 10/08/2022

Nieuwe leider ontketent kleine revolutie in De Munt

BRUSSEL l Peter De Caluwe neemt vanaf 1 september het roer over van Bernard Foccroulle als directeur van De Munt. En al beweert hij een man van de continuïteit te zijn, uit zijn plannen krijg je eerder de indruk dat alles verandert. Zijn eerste seizoen, zonder één reprise, lijkt alvast een groot festival.

Door Stephan Moens

Zelf wil Peter De Caluwe die term alleen maar gebruiken voor de eerste maand van het seizoen. Hij opent met een monsterwerk, Schoenbergs Gurrelieder. Daarna komen in snel tempo alle genres aan bod: een hedendaagse liedcyclus van Friedrich Cerha, een nieuw dansgezicht met Sidi Larbi Cherkaoui, een groot theaterproject met de 'Romeinse tragedies' van Shakespeare door Ivo van Hove (Coriolanus, Julius Caesar en Antony and Cleopatra) en Phaedra, een splinternieuwe opera van Hans Werner Henze met Magdalena Kozená in de titelrol.

De Caluwe wil alle genres een gelijkwaardige plaats geven. Zijn seizoensbrochure is dan ook niet per genre, maar chronologisch geordend. In totaal komen er elf opera's, twee concertante opera's, zeven dansvoorstellingen, elf concerten, tien recitals en één theaterdrieluik, samen goed voor 151 voorstellingen.

Het seizoen wordt geritmeerd met accenten: rond Allerheiligen komt er een requiemavond (nu Mozart en Britten), in december zijn er grote romantische opera's (Werther van Massenet in een regie van Guy Joosten en Euryanthe van Weber concertant), januari is barok met Purcell door Sasha Waltz en de Herrmannproductie van Giulio Cesare uit Amsterdam, in februari komt de twintigste eeuw aan bod met Wozzeck en april is goed voor twee grote klassieke vrouwen, met Médée van Charpentier en Antigone, een nieuw werk van Pierre Bartholomée. Het seizoen eindigt in Italië, met Donizetti en Verdi: als laatste productie krijgen we La Forza del Destino te zien, waarin Dirk Tanghe debuteert als operaregisseur en Kazushi Ono afscheid neemt als muziekdirecteur.

De artistieke ploeg is volledig vernieuwd. De Caluwe wil geen vast dansgezelschap meer. In de plaats van Rosas en Anne Teresa De Keersmaeker treedt een hele reeks choreografen aan, met behalve Larbi en Waltz ook Akram Khan. De nieuwe muziekdirecteur vanaf 2008, Mark Wigglesworth, neemt ook dit jaar al heel wat producties voor zijn rekening. Voor de oude muziek krijgen we naast René Jacobs ook Marc Minkowski en Christophe Rousset.

Terwijl het uitgangspunt van Foccroulle vaak filosofisch leek, is dat van De Caluwe duidelijk literair. Dat is ook in de brochure merkbaar, die volgestouwd is met citaten in een 'klassiek' lettertype. De Caluwe neemt een citaat van Byron - 'De beste profeet voor de toekomst is het verleden' - als credo en leidraad.

Een kleine revolutie in het huis staat garant voor het bewaren van de traditie, het is een prikkelende paradox voor de toekomst van wat inmiddels een van de belangrijkste operahuizen van Europa is.

www.demunt.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234