Zaterdag 02/07/2022

Nieuwe luchtvaartreus klaar voor take-off

De grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld heeft groen licht gekregen om op te stijgen. Aandeelhouders van United Airlines en Continental Airlines keurden de miljardenfusie van beide ondernemingen goed.

Het wordt wachten tot 2012 voordat de twee bedrijven onder één dak zitten. Tot dan blijven websites, reserveringssystemen en beslissingen over de aankoop van nieuwe toestellen gescheiden.

De nieuwe luchtvaartmaatschappij, die in de toekomst United zal heten, zette vorig jaar 29 miljard dollar om en vervoerde 144 miljoen passagiers naar 59 landen. Gemeten naar omzet wordt de maatschappij een beetje groter dan Lufthansa, Air France-KLM en zijn rechtstreekse Amerikaanse rivaal Delta, de fusiemaatschappij van Delta Air Lines en Northwest.

Aandeelhouders stemden op aparte vergaderingen in Continentals hoofdkwartier in Houston en Uniteds thuishaven in Chicago voor de fusie, die op 3,2 miljard dollar wordt geraamd. Zowel bij United als bij Continental gebeurde dat met een overweldigende meerderheid van 98 procent van de stemmen, goed voor respectievelijk 84 procent van het kapitaal bij United en 75 procent bij Continental.

De fusie komt met aandelenruil tot stand. United-aandeelhouders krijgen 55 procent in United Continental Holdings, Continental-aandeelhouders de rest.

“We zijn blij met het sterk signaal van vertrouwen in de fusie”, zei Jeff Smisek. Hij is de topman van Continental en wordt de nieuwe CEO van de fusiemaatschappij. “Onze aandeelhouders erkennen de waarde van de fusie die een platform biedt voor grotere winstgevendheid en voor meer waarde op langere termijn.”

Overcapaciteit, onzekere economische vooruitzichten en een prijzenslag in de sector maken dat tal van luchtvaartmaatschappijen in de Amerika het de voorbije jaren bijzonder moeilijk hadden om te overleven. Verscheidene grote maatschappijen, waaronder United, deden de voorbije jaren beroep op een gerechtelijk akkoord, zodat ze tijdelijk afgeschermd waren van schuldeisers.

Om uit de problemen te geraken, besloten sommige maatschappijen te fuseren. Op die manier kunnen ze kosten drukken en hopen ze terug aan te knopen met winst. Verwacht wordt dat United en Continental ter zake een goede zaak hebben gesloten.

De twee denken dat hun huwelijk tegen 2013 1 tot 1,2 miljard dollar extra inkomsten en besparingen oplevert. Het gros komt van bijkomende ontvangsten door de combinatie van de twee netwerken, die bijzonder complementair zijn. Op internationale lijnen komen de twee elkaar nergens tegen. Dat de kostenbesparingen slechts op 200 tot 300 miljoen worden geschat, betekent dat er geen massale ontslagen vallen.

United staat sterk in het westen van Amerika en op vluchten naar Azië. Continental is sterk aanwezig in de zuidelijke en oostelijke staten van Amerika en heeft een uitgebreid netwerk van vluchten naar Latijns-Amerika. Beide maatschappijen zijn actief op de transatlantische routes naar Europa.

De nieuwe maatschappij zal luisteren naar de naam United en krijgt zijn thuishaven in Chicago. Het logo van Continental Airlines, een gele wereldbol op een blauwe achtergrond, wordt het nieuwe embleem van de fusiemaatschappij. Voor de definitieve fusie van de twee bedrijven is het wachten op de goedkeuring van de Amerikaanse Burgerluchtvaartadministratie. Die beslissing wordt niet voor begin 2012 verwacht.

De fusie kan niet overal op applaus rekenen. Een aantal United-reizigers zijn een campagne gestart om Uniteds logo, een tulp in rode en blauwe kleuren, te redden. Kritiek is er ook van vakbonden. De vrees bestaat dat ondanks de complementariteit van de twee bedrijven er toch banen zullen sneuvelen. Ook consumentenorganisaties vrezen voor negatieve gevolgen van de fusie. Vliegtuigtickets zouden duurder worden. Passagiers zouden minder service aan boord krijgen.

Consolidatie heeft sinds 2000 voor een serieuze schaalvergroting gezorgd aan weerszijden van de Atlantische Oceaan (BA met Iberia, Lufthansa met Swiss, bmi, Brussels Airlines en Austrian, Air France met KLM, Delta met Northwest en UAL met Continental). Maar nooit over die oceaan heen. De Amerikaanse wetgeving laat een buitenlandse investeerder niet toe meer dan een kwart van het stemrecht te verwerven in een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234