Nissan-CVT voor grote motoren
Nissan wil nog dit jaar een wagen met een tweelitermotor met een continu variabele transmissie (CVT) op de Europese markt brengen. Die CVT-techniek is natuurlijk niet nieuw, want het is een evolutie van de Variomatic die in een nu toch al vrij ver verleden furore maakte in de Nederlandse Dafjes. Nissan en ook andere merken bieden al jaren zo'n traploze transmissie aan, zij het steeds gekoppeld aan een motor met een relatief kleine cilinderinhoud (dus ook een laag vermogen en koppel).
De nieuwe automatische versnellingsbak, Hypertronic CVT genoemd, zou aanzienlijk efficiënter werken dan conventionele automatische transmissies. Het schakelen gebeurt volledig schokvrij en zorgt ook voor een geringer brandstofverbruik. Daarenboven voorziet Nissan de mogelijkheid om de CVT te koppelen aan een manuele en zogeheten sequentiële zesversnellingsbak. Een keuzehendel met een plus- en een minteken laat de bestuurder toe zelf te beslissen in welke versnelling er wordt gereden. Het volstaat de hendel naar voren te duwen of naar achteren te trekken.
De belangrijkste evolutie is toch die combinatie van de CVT met een tweelitermotor. Om het hogere koppel makkelijker te kunnen verwerken, wordt gebruik gemaakt van een hydraulische sturing. In tegenstelling tot de klassieke CVT vertoont het nieuwe systeem ook een lichte kruipneiging: als de pook in de D(rive)-stand staat en het rempedaal wordt niet ingedrukt, rijdt de auto traag vooruit. In een file is dat bijzonder handig, omdat je eigenlijk alleen nog met de rem moet spelen om de auto zachtjes met het verkeer te laten meeschuiven. Die kruipfunctie vergemakkelijkt trouwens ook het vertrekken vanop een helling en het parkeren. De Hypertronic zal later dit jaar verkrijgbaar worden, vermoedelijk in de nieuwe Primera. (AD)