Zondag 14/08/2022

Nissan Primera kiest opnieuw voor discrete aanpak

Volgens Nissan is de nieuwe carrosserie van de Primera de weerspiegeling van de technologische vooruitgang die andermaal met de auto werd gerealiseerd. Hopelijk bedoelt de constructeur dan vooral de inderdaad wel opmerkelijke snoet en het kontje van de auto, want in profiel zie je nog altijd niet veel verschil met zijn twee voorgangers. Voor een wagen die voor Europa werd ontwikkeld, heeft hij alweer te weinig sex-appeal.

Alain Devos

Toen de eerste Primera in 1990 werd uitgebracht, sloeg hij het Europese autowereldje met verstomming. Voor het eerst was een Japanse constructeur erin geslaagd een auto te bouwen met een wegligging die het niveau van de beste Europese concurrenten evenaarde of zelfs haast overtrof. Nissan was hier toen aan een steile opmars bezig en verwierf, mede dankzij knappe sportwagens als de 200SX en de 300ZX, in een mum van tijd een benijdenswaardige reputatie. Maar de ontwerpers en vooral de stilisten lieten zich daarna een beetje in slaap wiegen. De verovering van de Noord-Amerikaanse markt kreeg voorrang en Europese automobilisten moesten zich steeds vaker tevreden stellen met toch vrij banaal ogende vierwielers.

Onder hun onopvallende carrosserieën zat nog steeds een knappe mechaniek verborgen, maar de Japanners verwaarloosden het design. De gevolgen lieten zich voelen. Ondanks een heleboel kwaliteiten kon de Almera, die in 1995 de Sunny opvolgde, jongere automobilisten absoluut niet meer bekoren. En ook de nieuwe Primera, die in 1996 zijn opwachting maakte, werd snel als een veel te bescheiden facelift afgedaan. De belangrijkste Europese nieuwkomer van het merk voor de jaren negentig, noemde Nissan hem nochtans. Maar op de meeste markten had het publiek er weinig boodschap aan. Het was jammer, want de Primera bleef dus wel een verbazend efficiënte auto die daarenboven ook heel scherp was geprijsd.

En nu is er dus een derde generatie, die net als haar twee voorgangster in het Engelse Sunderland wordt gebouwd en dus in de eerste plaats voor de Europese markt is bestemd. De voor- en de achterzijde van de auto werden volledig hertekend, wat onder meer resulteerde in een opvallend 'snorretje' voor de motorkap. Deze laatste lijkt verdacht veel op de snoet van de Mégane van nieuw hoofdaandeelhouder Renault. Maar aangezien Nissan zijn nieuwe Primera ongetwijfeld al voor de instap van de Fransen zo goed als klaar had, moet dat puur toeval zijn. We misten de eerste perspresentatie, maar collega's die er wel waren bevestigden wat de foto's ons al deden vermoeden en ook een beetje vrezen: schoonheidsprijzen gaat Nissan met deze auto andermaal niet winnen.

De constructeur deed naar eigen zeggen wel enorme inspanningen om de aankleding en de afwerking van het interieur te verbeteren. In de duurdere versies wordt er zelfs flink wat hout en aluminium gebruikt, wat de wagen inderdaad een exclusief tintje geeft. Het moet in dat interieur dus heel aangenaam vertoeven zijn, ook omdat indrukwekkend werk werd geleverd om er motor- en andere storende geluiden zoveel mogelijk uit te weren. Volgens Nissan werd de nieuwe Primera zelfs 45 procent stiller dan zijn voorganger.

Zowel voor de vierdeurs, de vijfdeurs als de break laat men de klant kiezen uit vier krachtbronnen: drie benzinemotoren en een diesel. Die laatste is nog altijd de drukgevoede 2,0 liter met zijn voor een grote middenklasser tegenwoordig vrij bescheiden vermogen van 90 pk. Directe injectie of common rail heeft hij niet, wat hem meteen een flinke achterstand op de concurrentie bezorgt. Bij Nissan mogen ze dan wel beweren dat de Primera een auto voor Europa is, uit de feiten blijkt dat toch niet altijd.

Maar er is ongetwijfeld beterschap op komst. Zo ligt het een beetje voor de hand dat de wagen binnenkort wel zo'n moderne diesel krijgt, mogelijk zelfs de gloednieuwe dCi (met common rail) die enkele weken geleden in de Laguna van partner Renault werd voorgesteld. Maar ondertussen mogen we Nissan niet te veel verwijten maken, want met de benzinemotoren worden wel fraaie resultaten geboekt. De 1,6 liter van 100 pk is bekend, net als tweeliter trouwens. Die onderging echter wel een heleboel wijzigingen, die onder meer in staat stelden het vermogen met tien eenheden te verhogen, tot 140 pk.

Maar het grote nieuws is de gloednieuwe 1,8 liter. Die ontwikkelt slechts 114 pk, maar dankzij een variabele bediening van de kleppen brengt hij vanaf 2.400 omwentelingen per minuut al bijna zijn volledige trekkracht van 158 Newtonmeter op. Nog straffer is het brandstofverbruik. Volgens Nissan zou de auto gemiddeld nog slechts een kleine 7,5 liter per 100 kilometer nodig hebben, wat voor een benzinemotor een opmerkelijk cijfer is

De uitstoot van uitlaatgassen werd aanzienlijk teruggedrongen. Het zou zelfs de hoofdzorg van de ingenieurs zijn geweest en het resultaat is een motor die nu al voldoet aan de emissienormen voor 2005. Maar Nissan zorgt ook nog voor een andere stunt. De ingenieurs zijn er namelijk in geslaagd een automatische en traploze of continu variabele transmissie (CVT) te koppelen aan een motor met de relatief grote cilinderinhoud van twee liter. De overbrenging gebeurt ononderbroken en de automaat heeft dus eigenlijk geen versnellingen. Meer comfort (rijden zonder schokjes), een beter rendement en een lager verbruik zouden de resultaten moeten zijn.

En wie er met die CVT toch eens wat steviger tegenaan wil gaan, kan kiezen voor de stand in manueel, met zes versnellingen en sequentiële bediening. De Primera zou er trouwens geen probleem mee mogen hebben als hij wat sneller door de bochten wordt gestuurd. De meerarmige voor- en achterophanging werd andermaal verbeterd, met een wellicht nog betere wegligging als resultaat. Een ABS is standaard op alle modellen, net als mechanische rembekrachtiging en frontale airbags. Het basismodel heet Comfort, hogerop in het gamma volgen de Luxury en de heel compleet uitgeruste Elegance. Voor de 1,8 liter en de 2,0 liter is er ook een zogeheten Sport-uitrustingsniveau. De Primera komt hier in september op de markt, de prijzen worden nog deze maand bekend gemaakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234