Woensdag 05/10/2022

Nog één kleinigheidje van Steve Jobs

Verwacht wordt dat Jobs vandaag een kleinere en goedkopere versie van de iPod zal lanceren

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Zijn iTunes Music Store werd vorig jaar door Time Magazine bejubeld als 'uitvinding van het jaar', zijn mp3-speler iPod is goed op weg om de walkman van deze tijden te worden, en o ja: het bedrijfje dat hij in de jaren zeventig opstartte, maakt ook nog steeds computers en toebehoren. Vandaag zal ook blijken of Steve Jobs, 48 jaar en oprichter van informaticagigant Apple, een nieuwe prooi heeft gevonden: u en ik.

Vandaag opent hij immers de MacWorld-expo in San Francisco, een jaarlijkse beurs die wordt georganiseerd voor en door fanatieke gebruikers van Apple-producten, door middel van een van zijn befaamde speeches. De keynotes die Jobs levert bij dergelijke gelegenheden (de meeste jaren is er ook nog een MacWorld in een Europese stad) zijn volgens een erg rigoureus schema opgesteld: de man draaft op, gekleed in jeans, sportschoenen en een trui met rolkraag, steekt zijn 'evangelie' af, waarin hij de recentste verwezenlijkingen van zijn bedrijf uit de doeken doet, incasseert daarbij af en toe wat applaus, en begint stilaan een reeks nieuwe producten of aanpassingen aan bestaande producten uit de doeken te doen, de minst spectaculaire het eerst. Het beste komt altijd op het laatst tijdens zo'n keynote, wanneer Jobs nog "one more small thing" te presenteren heeft: de belangrijkste uitvinding van de afgelopen maanden uiteraard, waarvan Apple de lancering steevast uitstelt tot vlak na de MacWorld.

Volgens speculaties zal Jobs vandaag een lichtere versie van de iPod aankondigen, de digitale muziekspeler van het bedrijf die in twee jaar tot een cultobject wist uit te groeien. Als Jobs vandaag inderdaad een 'iPod light' zal presenteren, met een kleinere capaciteit (tot 800 nummers, zeggen verschillende bronnen, terwijl het huidige topmodel tot 10.000 muziekbestanden schraagt) en met een prijs die iets hoger ligt dan 100 euro, bestaat immers de kans dat het toestel ook gebruikers zal kunnen aanspreken die niet tot het referentiepubliek van het bedrijf behoren. De traditionele klandizie van Apple verdient iets beter dan een doorsneegebruiker, omdat de producten ook iets duurder zijn dan soortgelijke toestellen van concurrenten.

Of Apple - dat met zijn computers amper 3 procent van de wereldwijde markt beroert - een gooi zal doen naar de bredere consumentenmarkt, zullen we dus vandaag pas weten. De kans bestaat natuurlijk dat al die speculaties fout zijn, maar de afgelopen jaren (toen er bijvoorbeeld terecht een vernieuwde iMac-consumentencomputer werd voorspeld, of een nieuwe versie van de zwaardere Power Macs) werden er erg vaak spijkers met koppen geslagen. De reden daarachter is simpel: Jobs is zodanig bedreven in het bespelen van de publieke opinie dat hij telkens op een handige manier de nodige informatie wist te lekken naar de vakpers. De slonzige kledingstijl kan misschien nog worden afgedaan als een berekende gimmick, maar ook in zijn relaties met de weinige journalisten die hem te spreken krijgen, is hij erg eigenzinnig. Zo weigert hij steevast interviews die over zijn persoon gaan: de producten van het bedrijf moeten op de voorgrond blijven.

Volgens zijn leraren was hij ook in de jaren zestig al zo eigengereid, toen hij aan de middelbare school geïnteresseerd raakte in de toen nog prille elektronica-industrie. Jobs woonde in het Californische Los Altos, een dorp dat later een onderdeel zou worden van het technologiemekka Silicon Valley, en leerde er tijdens een vakantiebaantje bij Hewlett-Packard de vijf jaar oudere Steve Wozniak kennen. Jobs begon na het middelbaar even aan een universitaire opleiding, maar liet die al snel varen om samen met Wozniak in diens garage elektronicaproducten in elkaar te steken. Het was hijzelf die Wozniak uiteindelijk ertoe overhaalde om eens iets nieuws te proberen: een computer. Vanaf dat moment ging het snel: de twee verkochten wat persoonlijke bezittingen om hun eerste computer te bouwen, die ze Apple doopten, maar kregen pas echt greep op de markt toen ze met de opbrengsten van hun eersteling de Apple II gingen verkopen. Enkele jaren later volgde de Macintosh, de eerste computer die niet moest worden bediend met tekstcommando's.

Apple groeide in de twintig jaar na de lancering van de Macintosh uit tot een multinationale gigant, maar nog steeds houdt Jobs graag de touwtjes in handen. "We hebben al e-mails van hem doorgestuurd gekregen, nadat een Belgische gebruiker een klacht naar zijn adres had gemaild", zegt woordvoerder Steven Van den Eynde van Apple België. "Blijkbaar probeert men een paar combinaties uit, tot men Jobs' adres heeft. En inderdaad: dat wordt door hemzelf gelezen en opgevolgd."

Jobs heeft soms moeite met delegeren en dat heeft hem in het verleden zelfs zijn positie in zijn eigen bedrijf gekost. In 1985 zette de Apple-leiding de toen dertigjarige Jobs aan de kant omdat hij niet in staat bleek zijn dromen te vereenzelvigen met de zakelijke realiteit van het moment en werknemers die niet volgens zijn visie werkten, geregeld afblafte. Steve Wozniak had er intussen al genoeg van, en John Sculley, die van frisdrankengigant Pepsi werd binnengehaald om Apple wat 'zakelijker' te maken, startte meteen een campagne om Jobs uit het bedrijf te krijgen.

Twaalf jaar later had Jobs echter heel wat bijgeleerd, en Apple niet: het bedrijf stond op de rand van een faillissement toen hij in 1997 door de raad van bestuur weer aan boord werd gehesen. Hij lanceerde met groot marketingvernuft de befaamde bolle iMac-computer.

Zakelijk succes is sindsdien zijn deel, want zowel Apple als Pixar, de animatiestudio die hij tijdens zijn jaren rondlummelen oprichtte en die het afgelopen jaar het succesvolle Finding Nemo in de bioscopen liet draaien, maakten in 2003 winst. Nu lijkt hij de zienderogen veranderende muziekindustrie helemaal in zijn greep te krijgen: met de iPod, waarvan zelfs de vrij dure versies (vanaf 350 euro) tijdens de afgelopen eindejaarsperiode zo vaak werden verkocht dat Apple in sommige landen in stockproblemen kwam te zitten, en al helemaal met de iTunes Music Store. Alleen in de Verenigde Staten (de winkel is nog niet beschikbaar voor de Europese consument) verkocht die al meer dan 25 miljoen muziekbestanden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234