Vrijdag 01/07/2022

NieuwsVerenigd Koninkrijk

Nog geen dag open en al een bijnaam: metrolijn Lizzie brengt Londenaars van west naar oost en terug

Mensen nemen de roltrap naar een van de haltes van de Elizabeth Line aan Liverpool Street, op de eerste dag dat die rijdt. Beeld REUTERS
Mensen nemen de roltrap naar een van de haltes van de Elizabeth Line aan Liverpool Street, op de eerste dag dat die rijdt.Beeld REUTERS

Dinsdag werd de Londense Elizabeth Line geopend. Met deze nieuwe metrolijn dwars door de stad werd een langlopend project afgerond dat veel duurder uitpakte dan de bedoeling was. Ook voor toeristen is er goed nieuws.

Patrick van IJzendoorn

De Lizzie Line. Het duurde niet lang voordat de nieuwe Londense metrolijn na de opening dinsdagochtend een bijnaam kreeg. De Elizabeth Line, zoals deze officieel heet, kronkelt door de Britse hoofdstad en verbindt het westen met het oosten. Er is liefst twintig jaar aan gewerkt, inclusief planning en een vertraging van meer dan vier jaar. Zoals wel vaker bij grote infrastructuurprojecten vielen de kosten hoger uit dan gehoopt: omgerekend 21,3 miljard euro, 3,5 miljard meer dan begroot.

Honderden mensen, treinliefhebbers voorop, hadden zich in de vroege ochtend door de regen naar station Paddington begeven voor de eerste rit van de koninklijke trein richting Abbey Wood, een afgelegen wijk in het zuidoosten waar voorheen alleen een forensentrein kwam. De halfuur durende reis gaat door West End en zowel het oude als het nieuwe financiële centrum. Later zal de lijn worden uitgebreid met vertakkingen naar steden als Reading en Shenfield, net als naar luchthaven Heathrow.

De aanleg was technisch vernuftig, mede omdat de boormachine als een mol moest manoeuvreren langs de bestaande metrotunnels onder Londen. Er is een discussie ontstaan of de Crossrail, de oorspronkelijke benaming, wel of geen echte metrolijn is. Het is een snelmetro, te vergelijken met de RER in Parijs. Op de kleurrijke metrokaart wordt de Lizzie Line dan ook niet met een streep aangeduid, zoals gewone metrolijnen, maar als een soort spoor met twee paarse lijnen, de koninklijke kleur.

Jubileum

Het is niet voor het eerst dat een koninklijk jubileum gepaard gaat met een nieuw spoor. In 1979, twee jaar na het zilveren jubileum, kreeg Londen de Jubilee Line. Deze lijn zal de Elizabeth Line ‘ontmoeten’ op Stratford en het nog niet geopende station Bond Street. Indertijd zat kroonprins Charles tijdens de eerste rit op de bok. Tien jaar eerder was Elizabeth de eerste monarch die zich in de ondergrondse had begeven, bij de opening van de Victoria Line. Het unieke van de Victoria is dat alle stations op een na overstaphalten zijn.

Elizabeth heeft zich niet persoonlijk in de jongste ‘tube’ begeven, maar dook een week geleden wel op bij de pre-opening. In geel gekleed maakte ze gebruik van een Oyster Card, voor haar een nieuw fenomeen. Eigenlijk heeft ze deze betaalkaart niet nodig, omdat ze als 96-jarige recht heeft op een Freedom Pass. De Lizzie Line is niet alleen handig voor Londenaren, maar ook voor toeristen, zodra de Heathrow-tak opengaat. Die hebben nu de keuze tussen een dure of een trage reis naar de stad.

De opening verliep niet helemaal volgens plan: Paddington moest in de loop van de ochtend worden ontruimd nadat een brandalarm was afgegaan.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234