Maandag 16/05/2022

Noodnummers overrompeld door ongeruste consumenten

Gezondheid laat de consumenten niet meer onberoerd. Net als tijdens de dioxinecrisis bellen nu ongeruste coladrinkers om duidelijke informatie massaal naar diverse noodnummers.

Zo wordt het Antigifcentrum in Brussel (070/245.245) overspoeld door oproepen van personen met ziektesymptomen. Ook universitaire ziekenhuizen vragen het centrum om op regelmatige tijdstippen te worden geïnformeerd, terwijl huisartsen om preventieve en curatieve informatie vragen. Maandag belden al 540 personen en dat waren er gisteren nog veel meer.

De hulpdienst vraagt het publiek zich bij voorkeur te wenden tot het ministerie van Volksgezondheid. Dit om de verzadiging van de telefoonlijnen van het Antigifcentrum te vermijden. Het ministerie van Volksgezondheid heeft sinds zaterdagmiddag een speciaal groen nummer (0800/240.80), dat gratis kan worden bereikt tussen 9 en 22 uur. Er werden al meer dan 7.000 oproepen geregistreerd. Om op alle vragen een goed en deskundig antwoord te geven, worden de vijftien telefonisten constant bijgestaan door twee ambtenaren van Volksgezondheid. In 90 procent van de gevallen bellen consumenten, maar ook scholen, restaurants en bedrijven zitten met vragen. De meeste vragen betreffen de soorten producten die verboden zijn voor consumptie en de codes waaraan ze te herkennen zijn.

Ongeruste consumenten kunnen ook terecht op het consumentennummer van Coca-Cola zelf (0800/151.56). (GN)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234