Donderdag 11/08/2022

Nu officieel: de nieuwe Renault Mégane

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Helemaal een verrassing is het niet meer, nadat vorige week de eerste beelden 'lekten' op het internet. Maar nu haalt Renault het doek definitief van de Mégane, die begin oktober in Parijs zijn wereldpremière beleeft.

Meest opvallend is dat deze Mégane z'n sympathieke ronde 'eendenkontje' kwijt is en meer de achterklep van een klassieke hatchback krijgt. Opvallend ook zijn de scherpe vouwlijnen in de motorkap, die deze eerder een holle dan een bolle structuur lijken te geven.

De nieuwste Mégane hatchback is met z'n 4,30 meter een goede 9 centimeter langer geworden. De wielbasis, de afstand tussen beide assen, groeide slechts met anderhalve centimeter. Qua binnenruimte is deze Mégane dus ongeveer even groot. Het koffervolume is wel gevoelig groter: 75 liter méér of 405 liter. Renault belooft ook een gemakkelijkere toegang tot die koffer met een lagere en bredere laaddrempel.

Digitale tellers
Ook binnenin tekent Renault voor een nieuwe stijl, waarin de strak horizontale geometrie van de bedieningspanelen op een speelse manier wordt doorkruist door asymmetrisch golvende sierstukken. Het instrumentenpaneel zelf wordt even wennen. Naast een klassieke toerenteller, maakt de 'hoofdklok' die de snelheid aangeeft gebruik van digitale cijfers. Brandstofniveau en motortemperatuur worden op grafische wijze weergeven in strakke zwarte lijnen op witte achtergrond, net als de indicator voor openstaande deuren.

De nieuwe Mégane beschikt standaard over een snelheidsbegrenzer. De ingestelde snelheid verschijnt bovenaan in de centrale klok. Wordt die snelheid overschreden, kleurt de grafische ring rond de teller rood en begint een en ander te knipperen 'om het af te leren'.

Keyless entry
Er zitten overigens nog wel meer nieuwe elektronische snufjes in deze Mégane, geleend van de duurdere modellen. Zoals een elektrisch bediende parkeerrem of de elektronische kaart die de sleutel vervangt en 'keyless entry' mogelijk maakt. De auto ontgrendelt automatisch als hij de kaart in de nabijheid ontdekt en je de deurknop aanraakt.

Opmerkelijk is dat Renault ondanks de groeischeut en het extra comfort het gewicht van de Mégane wist te beperken. Zelfs acht kilogram minder dan z'n voorganger. Dat heeft hoe dan ook een gunstige invloed op het verbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot, vooral in combinatie met de nieuwste motoren. Bovenop maakt Renault zich sterk dat deze Mégane voor 95% recycleerbaar is na zijn levensloop. Een 'groen imago' is goud waard vandaag.

Schone diesels
Renault voorziet een uitgebreid dieselgamma met naast de dCi's van 85 en 105 pk, ook een variant van 90 en van 110 pk mét roetfilter. Alle vier blijven qua CO2-uitstoot beneden de 120 gram per kilometer. De nieuwe dCi van 130 pk en de dCi 160 vullen de reeks aan. Bij de benzinemotoren is er keuze uit een 1.6 van 110 pk en een 2.0 liter van 140 pk. Die laatste is later ook verkrijgbaar met een CVT automaat (Continu Variabele Transmissie).

De Mégane, waarvan Renault er sinds de introductie in 1995 al 8,5 miljoen exemplaren bouwde in negen fabrieken, verspreid over drie continenten, is het brood en boter van de Franse constructeur. In de ontwikkeling van de nieuwe generatie werd dan ook 1,8 miljard euro geïnvesteerd. In november van dit jaar staan de eerste exemplaren in de showroom. Tegen 2010 volgen nog vijf verschillende koetswerkvarianten. (jvr)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234