Woensdag 28/09/2022

Nummer twee bij Ferrari, nummer één in Australië

Alle ogen waren gericht op de wagens 1 en 3 in het Albert Park te Melbourne. Voor aanvang van het nieuwe F1-seizoen werd er immers een tweestrijd Häkkinen-Schumacher voorspeld. Misschien moest er ook wel rekening gehouden worden met David Coulthard. De ploegmaat van wereldkampioen Häkkinen had tenslotte ook duidelijke titelwensen geuit. Maar het was het niet Häkkinens, maar Schumachers ploegmaat die met de prijzen ging lopen. Tot ieders verbazing. Reed Eddie Irvine al niet 81 grote prijzen in de Formule 1 zonder er ook maar één te winnen. Zondag brak hij de ban.

Melbourne.

eigen berichtgeving

'Ik ben overgelukkig', sprak Irvine na afloop. Al zes jaar wacht hij op die eerste zege. Bij Ferrari is hij immers de nummer twee. Alles wordt er in dienst gesteld van Michael Schumacher, ook de tweede piloot. Maar Irvine deed zijn taak naar behoren. Steeds stond hij klaar voor zijn Duitse kopman. Wel had hij al langs de neus gezegd dat een GP winnen hem wel zou plezieren. Maar zondag stond Irvine weer paraat zoals vanouds. Na een herstart in de vijftiende ronde, na een spin van Villeneuve, kwam de Ier aan de leiding. Irvine wachtte er getrouw op zijn kopman. Maar het zat Schumacher niet mee. Hij had al achterin moeten starten nadat zijn motor dienst weigerde voor de opwarmronde. Toch was hij tot op de vierde plaats geraakt. Maar in de 27ste ronde kreeg de Duitser af te rekenen met een lekke achterband. Schumacher de pits in en terug naar plaats twaalf. Even later moest Schumacher alweer binnen voor een nieuw stuur. Tot overmaat van ramp was men in de box van Ferrari niet tijdig klaar. De tweevoudige wereldkampioen reed dan maar een extra - trage - ronde alvorens een tweede poging te wagen. Intussen had hij zoveel tijd verloren dat hij er niet meer moest op rekenen in Australië wk-punten te scharrelen. Uiteindelijk zou Schumacher als achtste en laatste eindigen.

"Mijn keuze voor de zachte banden, waardoor ik meer grip had, was van groot belang," wist de winnaar achteraf te vertellen. Toch besefte hij maar al te goed dat ook externe factoren een rol speelden in zijn zegetocht. "Ik heb geluk gehad dat de McLarens uitvielen", relativeerde Irvine. De wagens van Häkkinen en Coulthard bleken inderdaad ook dit jaar de snelste van het veld te zijn. Van bij de start waren ze van de rest weggereden. Toen Villeneuve spinde, had de wereldkampioen reeds een voorsprong van achttien seconden uitgebouwd. Maar de McLarens kregen problemen met het hydraulische controlesysteem en eerst mocht Coulthard de stand opzoeken, al snel volgde Häkkinen.

Het waren niet de enigen die de wedstrijd niet beëindigden. Veertien van de tweeëntwintig deelnemers haalden de finish niet. Onder hen Jacques Villeneuve en Ricardo Zonta van BAR. Technisch directeur Reynard had in een ver verleden wel meteen winst voorspeld, de kwalificaties waren niet denderend en uiteindelijk slaagde het team er zelfs niet in punten te pakken. Wie dat wel deed, was Heinz-Harald Frentzen met zijn Jordan. Ploegmaat Hill daarentegen stond voor de honderdste keer aan de start van een grand prix. Hij mocht er niet lang van genieten. Hill zou geen ronde vervolledigen, maar Frentzen toonde aan dat de nieuwe Honda-motor niet onderschat mag worden.

Gelijkaardige toestanden bij Stewart. Johnny Herbert rijdt nul ronden, Rubens Barrichello eindigde als vijfde. Opmerkelijk want de Braziliaan was achteraan gestart met de reservewagen en kreeg onderweg nog een tien seconden stop-and-go aan de broek gesmeerd. Williams en Benetton kenden eveneens één rijder in de punten en een ander bij de uitvallers. Ralf Schumacher bezorgde de Britse renstal vier punten, terwijl Alessandro Zanardi, kampioen in de Cart, nog wat aanpassingsproblemen kende. De Italiaan ging in de twintigste ronde van de baan. Voor Benetton was het Fisichella die met zijn vierde plaats de punten binnenhaalde. Zelfs het bescheiden Arrows reed in de punten. Het team zit krap bij kas en de voorbereiding verliep eerder chaotisch. De nogal prijzige Mika Salo werd amper een week voor de aanvang van het nieuwe seizoen vervangen door de Japanner Takagi, vergezeld van een zak sponsorgeld. De debuterende Pedro de la Rosa bezorgde het bescheiden team één punt.

Het was een merkwaardige grote prijs, waar de krachtverhoudingen tussen de grote tenoren niet helemaal duidelijk zijn geworden. De McLarens toonde aan weer snel te zijn, maar kampten met technische problemen. Ferrari liet zien zo mogelijk nog beter te zijn. Mogelijk wordt het allemaal duidelijker in de Grote Prijs van Brazilië op 11 april. Irvine heeft nog meer dan een maand om na te genieten van zijn eerste grote zege.

Freddy Carremans

Grote Prijs van Australië: Uitslag: 1. Irvine (Ier/Ferrari) 302; 271 km in 1u35:01.659 (gem.: 190, 852 km/u), 2. Frentzen (Dui/Jordan) op 0:01; 3. R. Schumacher (Dui/Williams) op 0:07; 4. Fisichella (Ita/Benetton) op 0:33; 5. Barrichello (Bra/Stewart) op 0:54; 6. de la Rosa (Spa/Arrows) op 1:24; 7. Takagi (Jap/Arrows) op 1:26; 8. M. Schumacher (Dui/Ferrari) op 1 ronde. Snelste ronde: M. Schumacher 1:32.112 (gem. 207, 256 km/u) Stand WK: 1. Irvine 10, 2. Frentzen 6, 3. R. Schumacher 4, 4. Fisichella 3, 5. Barrichello 2; 6. de la Rosa 1. Stand WK constructeurs: 1. Ferrari 10; 2. Jordan 6; 3. Williams 4; 4. Benetton 3; 5. Stewart 2; 6. Arrows 1.

Australië bood een merkwaardige GP, waar de krachtverhoudingen niet helemaal duidelijk werden Eddie Irvine wilde zijn kopman wel laten winnen, maar ging na diens pech toch als eerste over de streep(Foto AP)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234