Vrijdag 12/08/2022

Smart Boarding

Nummertje trekken bij KLM levert 20 procent tijdwinst op

null Beeld EPA
Beeld EPA

KLM denkt als eerste een oplossing te hebben gevonden voor een terugkerende ergernis van vliegtuigpassagiers: dringen bij de gate, file in het gangpad, klimmen over medereizigers. De traditionele chaos bij het instappen kost luchtvaartmaatschappijen bovendien onnodig veel tijd. Hoe korter een vliegtuig stil staat, hoe beter.

Noël Van Bemmel

Wiskundigen hadden het al berekend: op papier kan het instapproces 45 procent sneller als een vliegtuig stoel voor stoel wordt opgevuld. Te beginnen bij de achterste windowseats. "De vraag was hoe we onze passagiers zo ver krijgen", zegt productstrategiemanager Jan van Helden van KLM. Het antwoord volgens hem: een nummertje trekken bij de gate, net zoals bij de slager of in het gemeentehuis. "Dat systeem kent iedereen, ook Amerikanen en Japanners."

Afgelopen twee jaar experimenteerde KLM bij vijf gates al met een beeldscherm waarop nummers verschenen. Circa 200.000 passagiers deden mee met het zogeheten Smart Boarding-experiment, voordat zij op een Boeing 737 stapten. Het resultaat was een tijdwinst van gemiddeld 20 procent, stelt Van Helden. "Dat komt neer op 3 tot 5 minuten. Dat lijkt niet veel, maar dat is het wel in een wereld waarin iedere minuut telt om een vliegtuig weer in de lucht te krijgen." Zeker voor bedrijven waar de winstmarge krap is.

Pilot

Passagiers scanden bij de gate hun instapkaart, kregen een nummer toebedeeld, en mochten pas instappen als dat nummer op een bord verscheen. Blijven hangen om als laatste in te stappen, kon ook niet meer. De theoretische 45 procent tijdwinst is niet gehaald wegens twee concessies: businessclass-passagiers mochten eerst instappen, ook al zitten zij voorin. En families met kinderen mochten samen instappen. "We willen het wel prettig houden."

KLM gaat de resultaten van de pilot gebruiken om de omkeertijd van haar vliegtuigen te verlagen. De volgende stap, stelt Van Helden, is de procedure bij de gate te verbeteren. "Vooral het scannen van instapkaarten kan een knelpunt zijn." Of alle passagiers uiteindelijk gaan smart boarden, is nog niet besloten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234