Woensdag 06/07/2022

Update

Onderzoek breidt zich uit naar grondpersoneel en passagiers vermiste Boeing

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

In totaal zijn 25 landen betrokken bij de zoektocht naar de verdwenen vlucht MH370. Dat heeft de Maleisische minister van Transport bekendgemaakt. De Verenigde Staten, China en Frankrijk zijn gevraagd om meer satellietgegevens, om zo uit te kunnen zoeken wat er met de verdwenen Boeing 777 is gebeurd. De minister zei verder dat de piloot en copiloot van de vlucht niet speciaal hebben verzocht om met elkaar te vliegen. De Maleisische politiechef zei dat niet alleen de piloten worden onderzocht, maar ook de achtergrond van grondpersoneel, de bemanning en de passagiers van het vliegtuig. Van niet alle passagiers zijn onderzoeken naar hun achtergrond ontvangen van de landen waar de passagiers vandaan komen, zei de politiechef verder.

Ellen Provoost en Steven Peeters

Volgens het hoofd van de burgerluchtvaartdienst in Maleisië zou het kunnen dat het verdwenen toestel aan de grond stond toen er satellietsignalen werden verstuurd vanuit het vliegtuig. Het communicatiesysteem van de Boeing was uitgeschakeld voor het laatste radiocontact met de piloot.

Sally Leivesley, een Britse experte in terrorismebestrijding, is dan weer van mening dat het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines mogelijk het resultaat is van de eerste kaping via een mobiele telefoon. De adviseur van de Britse regering meent dat kapers mogelijk de snelheid, de hoogte en richting van het vliegtuig hebben veranderd door radiosignalen te sturen naar het besturingssysteem van het vliegtuig. Hierdoor zou het toestel geland of gecrasht kunnen zijn via afstandsbediening.

'Smart vliegtuig'
De Maleisische autoriteiten hebben inmiddels laten weten dat er tijdens de huiszoeking bij de piloot gisteren een vluchtsimulator in beslag is genomen. In hun onderzoek richten ze hun pijlen nu ook op technici die voor het opstijgen nog aan het vliegtuig gewerkt zouden kunnen hebben.

Leivesley geeft de Britse overheid advies over terroristische aanvallen en legt uit hoe dit soort hightech kapingen in zijn werk gaat. "Het is mogelijk dat via een gsm een code naar het vliegtuig gestuurd werd die de beveilingssoftware kon platleggen. Het ziet er naar uit dat iemand met erg ingewikkelde systemen het vliegtuig gekaapt heeft. Ik zou dit een eerste versie van een 'smart vliegtuig' noemen. Een toestel dat van op afstand bediend wordt met elektronische signalen."

De Indische zeemacht tijdens de zoektocht naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines. Beeld EPA
De Indische zeemacht tijdens de zoektocht naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines.Beeld EPA
null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Leivesley gaat verder: "De piste wordt waarschijnlijker dat bepaalde controlesystemen op een listige manier gekaapt werden. Er moet iemand aan boord de autopilot overschreven hebben of via afstandsbediening de systemen aan boord overschreven hebben. Dat is mogelijk met een gsm of een usb-stick. Wanneer een vliegtuig in de lucht hangt, kun je een reeks codes invoeren die een signaal of een reeks van processen of instructies in gang zetten. Als je een verbinding hebt met het computersysteem van het vliegtuig dan kun je de vlucht overnemen."

Code
"Het is mogelijk dat criminele organisaties op deze manier het computernetwerk van het vliegtuig tijdens de vlucht hebben gehackt. Deze manier van hacken werd vorig jaar op een wetenschappelijk congres in China uitgelegd. Om vliegtuigen tegen deze manier van kapen te beschermen, moet je ervoor zorgen dat niets van buitenaf verbinding kan maken met het systeem van het vliegtuig."

Vorig jaar in april onthulde de Duitse veiligheidsadviseur Hugo Teso, die ook commercieel piloot is, een manier om een vliegtuig te kapen met een mobiele telefoon. Hij is drie jaar bezig geweest met het ontwikkelen van een code via een applicatie genaamd PlaneSploit waarmee hij het beveiligingssysteem van een vliegtuig kon kraken.

De luchtmacht van Maleisië tijdens de zoektocht naar het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines. Beeld REUTERS
De luchtmacht van Maleisië tijdens de zoektocht naar het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines.Beeld REUTERS
null Beeld AP
Beeld AP

Vlucht MH370 met 239 passagiers aan boord van Peking naar Kuala Lumpur verdween meer dan een week geleden. Gisteren verrichtte de politie een huiszoeking in het huis van de piloot en de copiloot, nadat duidelijk werd dat de communicatiesystemen enkel door een ervaren persoon konden uitgeschakeld worden.

Hulp
Maleisië heeft inmiddels 25 landen om hulp gevraagd bij de zoektocht naar het passagiersvliegtuig. "Het aantal landen dat meedoet aan de zoektocht naar vlucht MH370 is opgetrokken van 14 naar 25. Dat biedt nieuwe uitdagingen op het gebied van coördinatie en diplomatie", zo liet de Maleisische minister van Defensie en Transport, Hishammoeddin Hoessein, vandaag weten. Onder meer aan Kazachstan, India, Australië en Frankrijk is om bijstand gevraagd

Frankrijk stuurt drie deskundigen op het gebied van vliegtuigrampen naar Maleisië om te helpen bij de zoektocht naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines. Minister van Verkeer Frederic Cuvillier liet zondag weten dat de medewerkers van het Franse onderzoeksbureau voor veiligheid in de luchtvaart (BEA) vanaf maandag gaan samenwerken met de autoriteiten in Maleisië. De Fransen gaan alle beschikbare informatie over het vermiste vliegtuig bestuderen en analyseren. Ook moeten de luchtvaartdeskundigen helpen bij de organisatie van de zoektocht naar het toestel.

In 2009 leidde Frankrijk de zoektocht naar een vliegtuig van Air France dat in de Atlantische Oceaan was neergestort. Alle 228 inzittenden kwamen om door het ongeval met vlucht AF 447. Enkele dagen na de crash werden wrakstukken van het vliegtuig gespot.

null Beeld AFP
Beeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234