Zaterdag 28/05/2022

Online leest u anders dan op papier

De redactie koos voor de impact die de opleiding op de levensverwachting heeft, maar de online lezer las wel massaal het artikel over het parlementslid dat Di Rupo uitschold. Krant en online blijven twee verschillende media, elk met hun eigen functie. 'De lezer zou het ook niet aanvaarden als je je papieren krant op basis van de klikcijfers zou samenstellen.'

Ook net dure loopschoenen gekocht die zogezegd veel beter voor de voeten zijn en de schokken uitstekend absorberen? Het is allemaal nonsens, beweert sportarts Steef Bredeweg van het Nederlandse Universitair Medisch Centrum Groningen. Geen enkel wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je minder blessures oploopt met dure Nikes of Adidassen aan je voeten, laat staan dat je sneller loopt. Belangwekkend nieuws is het, als je de cijfers van demorgen.be bekijkt. Het artikel stond gisteren bijna de hele dag bovenaan in het lijstje van meest gelezen stukken, en deed het ook nog eens prima op Facebook. En toch zal je daar vandaag niets over lezen in de krant, zelfs geen kort stukje verstopt op pagina 12. En evenmin kan je iets lezen over de Deense popnimf MØ of de vijf films die je in april moet zien.

Vinnig vs. laidback

Wie dacht dat kranten steevast plat op de buik gaan om hun lezers te behagen, bekijkt dus best nog eens de alternatieve covers van De Morgen. De selectie op de voorpagina verschilt totaal van de meest gelezen of gedeelde stukken op de site. Een oefening die bij alle kranten een soortgelijk resultaat zou opleveren: wat online scoort, staat vaak erg ver en klein in de papieren krant.

"De lezer zou het ook niet aanvaarden als je je papieren krant op basis van de klikcijfers zou samenstellen", zegt De Standaard-hoofdredacteur Karel Verhoeven. "Website en krant hebben een andere functie. De site is veel sneller en vinniger, heeft ook minder hiërarchie in wat belangrijk is en wat niet. Bij de krant is dat net heel belangrijk en het wordt nog steeds belangrijker. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, willen lezers ook nog steeds meer geld geven aan zo'n bundeling van nieuws op papier dan aan een website."

"De krant blijft een ander medium, heeft een ander ritme", vindt ook Brecht Decaestecker, adjunct-hoofdredacteur van De Morgen en verantwoordelijk voor het digitale project. "Een krant is laidback, lees je achterovergeleund. De site is veel directer en actiever."

Bovendien zijn de lezers van standaard.be of demorgen.be ook niet dezelfde als de mensen die de papieren krant ter hand nemen. Slechts één derde van de lezers op standaard.be heeft ook een abonnement op de krant, bij De Morgen is er een overlap van 20 procent. "Al is het wel de bedoeling dat die overlap groter wordt", zegt Decaestecker. "Mensen die demorgen.be lezen, zijn potentiële kopers van de krant."

Krant en website mogen dan al een verschillende functie hebben, de vraag is of je je als krant toch niet een beetje moet laten leiden door wat er online scoort? Tot een decennium geleden moesten uitgevers het nog doen met lezersonderzoeken die een indicatie gaven over wat de mensen van een krant vonden en wat ze meer of minder in hun krant wilden. Dankzij geavanceerde programma's krijgen diezelfde uitgevers een massa cijfertjes over wat de lezer althans online leest en deelt op sociale media. Een schat aan info die je ook kan gebruiken voor het samenstellen van de krant.

Gevoelige snaar

Het zou een slecht idee zijn, vindt zelfs Tony Haile, de CEO van Chartbeat, het programma dat duizenden bedrijven en uitgevers al die cijfertjes levert. Want wat blijkt uit een diepgaande analyse van meer dan twee miljard clicks? Een derde leest minder dan 15 seconden. Opvallend: de artikels die wel veel aandacht kregen waren hard nieuws over Obamacare, Edward Snowden en Syrië. Haile maakt in een ruk door ook komaf met de mythe van het delen op Facebook. Want wat blijkt: slechts een kleine minderheid deelt artikels op Facebook of Twitter. De vaakst gedeelde artikels worden bovendien erg vaak nauwelijks gelezen.

Bij De Standaard laten ze zich zelden leiden door de cijfers van de site, geeft Karel Verhoeven aan. "Al zullen we af en toe wel eens iets testen. Bijvoorbeeld bij het vermiste vliegtuig kijken we wel eens wat de stukken daarover online doen. Als ze nog goed gelezen worden, hebben we meer de neiging om er ook in de krant nog over te schrijven. Maar het is niet omdat een stuk over panda's of de N-VA goed scoort, dat we dat ook in de krant zullen zetten. Op papier doen we iets anders."

Toch kun je als krant winnen als je de kennis van online gebruikt, meent Decaestecker. "Een van de taken van een krant is toch om om een gevoelige snaar te raken. Via de website zie je welke artikels dat doen. Daar kun je veel van leren. Online en krant moeten elkaar inspireren en beïnvloeden, zonder elkaar klakkeloos te kopiëren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234