Donderdag 18/08/2022

Volkswagenschandaal

Ook verdachte software in nieuwste VW-modellen

null Beeld AFP
Beeld AFP

Ook de nieuwste dieselmodellen van Volkswagen zijn mogelijk voorzien van verdachte software om emissienormen te omzeilen. Hierdoor zou de levering van nieuwe auto's van het Duitse automerk in de Verenigde Staten komend jaar vertraging kunnen oplopen. Dit meldt persbureau Associated Press.

Redactie volkskrant.nl

Volkswagen zei aan AP dat de nu onthulde software anders werkt dan de software waar alle commotie om is ontstaan. In dit geval gaat het om een methode om een katalysator harder te laten werken, zodat meer uitlaatgassen worden gezuiverd.

Autoriteiten onderzoeken volgens Volkswagen nog of deze methode door de beugel kan. Volkswagen voorziet onderzoekers daarbij naar eigen zeggen van alle gevraagde informatie. De verantwoordelijke milieuwaakhond EPA liet woensdag weten dat nog niet alle vragen zijn beantwoord, en dat evenmin vaststaat dat de software wordt gebruikt om te sjoemelen bij emissietests.

Eerder op de dag maakte het Duitse blad Der Spiegel op basis van voorlopige onderzoeken door advocatenfirma Jones Day en Volkswagen zelf bekend dat zeker dertig managers betrokken zijn bij het dieselschandaal bij Volkswagen.

Vorige maand werd bekend dat Volkswagen op grote schaal de emissienormen omzeilde. In eerste instantie leek het alleen om auto's in de Verenigde Staten te gaan, maar al gauw bleek dat ook in Europa werd gesjoemeld.

Vraagtekens

Volgens Volkswagen waren in totaal elf miljoen auto's geïnstalleerd met de software. Het betrof de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat die in 2009 tot en met 2015 zijn gebouwd. Volgens AP zou Volkswagen nu hebben erkend dat vorige week onderzoekers van de Environmental Protection Agency in Californië vraagtekens hebben gezet bij software in de Volkswagen dieselmodellen voor 2016.

De software zou er toe leiden dat de prestaties van de auto bij het scheiden van stikstofoxiden en onschadelijke gassen sterk werden verbeterd. Er wordt nu gekeken of de nieuwe software mogelijk een tweede poging door Volkswagen is om de emissienormen te omzeilen.

Het schandaal kostte topman Winterkorn zijn positie, en ook alle topmannen van Research & Development werden op non-actief gezet.

Enkele dagen geleden verklaarde de baas van Volkswagen in de Verenigde Staten, Michael Horn, dat slechts enkele techneuten verantwoordelijk waren voor de gewraakte software die het mogelijk maakte om de emissienormen te omzeilen. Horn sloot een zakelijk besluit om die software te ontwikkelen nadrukkelijk uit.

Volgens der Spiegel, dat een persoon dichtbij het onderzoek citeert, zijn managers wel betrokken geweest bij de fraude. Het Duitse blad verwacht dat het aantal managers dat betrokken was bij het bedrog nog verder zal toenemen.

Volkswagen heeft nog niet willen reageren op de nieuwe aantijgingen. Wel is vandaag bekend geworden dat Winfried Vahland, huidig topman van Skoda, toch niet volgende maand als bestuurslid van Volkswagen Noord-Amerika aan de slag gaat. Volgens persbureau Reuters vertrekt Wahland bij het geplaagde autoconcern vanwege meningsverschillen over de Noord-Amerikaanse strategie en de geplande bezuinigingen van Volkswagen.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Miljard per jaar minder investeren

Om met de financiële gevolgen van het dieselschandaal te kunnen omgaan, gaat Volkswagen per jaar een miljard euro minder investeren. Daarnaast gaat het bedrijf versneld bezuinigingen doorvoeren. Dat maakte de Duitse autobouwer dinsdag bekend.

Volkswagen zal in Europa en de Verenigde Staten alleen nog dieselauto's op de markt brengen die zijn uitgerust met de beste mogelijke technologie om de uitstoot van schadelijke gassen te reguleren. Daarnaast gaat Volkswagen zwaarder inzetten op elektrische en hybride auto's. Over eventuele personele gevolgen is nog niks bekend.

Volkswagen heeft tot dusver 6,5 miljard euro opzij gezet om de kosten te dekken van het schandaal, waarbij ook de dochtermerken Audi, Seat en Skoda betrokken zijn. Het uiteindelijke bedrag aan boetes, schadevergoedingen en overige kosten kan in de tientallen miljarden lopen.

Volkswagen zal volgens experts het financiële jaar met een fiks verlies afsluiten. Niet alleen mag het merk in de Verenigde Staten geen auto's meer verkopen tot de emissiecijfers op orde zijn, ook moeten alle huidige auto's worden aangepast. Het terugroepen van alle auto's die zijn uitgerust met de zogenaamde 'sjoemelsoftware' is een kostbare operatie.

Banen behouden

Vakbonden willen dat VW snijdt in ontwikkelingskosten en zoveel mogelijk banen probeert te behouden, terwijl het bestuur naar verluidt inzet op een verlaging van de loonkosten. Vorig jaar beschikte het bedrijf met 17,4 miljard euro over het grootste onderzoeks- en ontwikkelingsbudget ter wereld. VW spendeerde daarmee nagenoeg evenveel als Apple en Google samen. De loonkosten bedroegen ongeveer 17 procent van de omzet van ruim 200 miljard euro, het hoogste niveau sinds 1997.

Film

De Duitse milieuminister Barbara Hendricks (SPD) wil als reactie op het dieselschandaal bij Volkswagen de koop van elektrische auto's stimuleren. Dat schrijft Hendricks in een regeringsdocument dat in handen is van de Süddeutsche Zeitung. De milieuminister pleit voor belastingvoordelen en een combinatie van een verplicht quotum voor elektrische voertuigen en een door de Duitse staat gesponsorde aankooppremie.

Daarnaast wil Hendricks dusdanige strengere eisen aan diesels stellen, dat deze ook daadwerkelijk schoner worden. Daar zijn volgens de milieuminister Europese controletests voor nodig die strenger zijn dan nu. Over de kosten van deze tests is zij uitermate helder: doie moeten wat haar betreft bij de autofabrikanten komen te liggen.

Intussen lijkt het schandaal bij Volkswagen ook een vervolg te krijgen op het witte doek. Leonardo DiCaprio gaat een film over het bedrog produceren. Volgens de Hollywood Reporter hebben productiemaatschappijen Paramount en Appian Way, eigendom van acteur DiCaprio, de rechten gekocht van het boek dat Jack Ewing gaat schrijven over het uitstootschandaal.

Het boek, dat voorlopig de titel Too Big To Fail heeft gekregen, moet het verhaal vertellen over hoe een filosofie van 'alsmaar meer, alsmaar beter' kon leiden tot een van de grootste bedrijfsfraudes in de geschiedenis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234