Zaterdag 24/09/2022

Op het scherp van de snaar

Het was verademing Cale als een bezetene te keer te zien gaan en te zien glunderen van speelplezier

ROCK l John Cale zorgt voor opwinding in de AB HHHHH

Dirk Steenhaut

We geven het grif toe: John Cale heeft ons het jongste decennium vaak op de zenuwen gewerkt. Jarenlang schuimde hij Europese theaters af met een soloprogramma dat telkens wat routineuzer en voorspelbaarder werd: een verplicht nummer dat hem weliswaar veel geld opbracht, maar dat voor de muzikale vernieuwer en creatieve duizendpoot die de Welshman is toch iets te gemakzuchtig aandeed.

Het was dan ook een verademing de 63-jarige Cale woensdag in de AB als een bezetene te keer te zien gaan op zijn elektrische gitaar, hem te zien glunderen van speelplezier en hem blikken van verstandhouding te zien wisselen met zijn briljante nieuwe band: drie jonge honden die met zoveel honger op het podium stonden dat ze de anders zo koele meester flink aan het zweten kregen.

Sinds John Cales slabakkende carrière twee jaar geleden een nieuwe injectie kreeg, gaat het met zijn productiviteit weer in stijgende lijn. De man heeft net twee nieuwe platen uit: Process is een instrumentale soundtrack bij de jongste film van C.S. Leigh, blackAcetate een werkstuk waarop de artiest tegelijk vooruitblikt en achterom kijkt. Enerzijds goochelt hij met loops en beats en exploreert hij door hem nog onontgonnen genres als elektrofunk en r&b, anderzijds herontdekt hij de dirtyass rock-'n-roll uit zijn seventiesperiode. Een en ander heeft duidelijk voor een verjongingskuur gezorgd. In Brussel waren we getuige van Cales energiekste concert sinds zijn Caribbean Sunset-tournee van 22 jaar geleden. Dat de avond kaderde in het Everything UK?-luik van het Klarafestival zullen we maar een fijne speling van het lot noemen.

Opener 'Venus in Furs', waarin de artiest zijn altviool deed schuren, voorspelde al het beste voor wat nog zou komen: potige, withete versies van 'Helen of Troy', 'Guts', 'Leaving It up to You' en het nieuwe 'Turn the Lights on', waarin de vier muzikanten zonder gêne hun spierballen lieten rollen. 'Hush' stuiterde op een repetitieve funkriff en in het frivole 'Outtathebag' herinnerde Cales afgeknepen falsetstemmetje zowaar aan The Bee Gees. Vervolgens enkele pieken uit Walking on Locusts (het ingetogen 'Set Me Free') en HoboSapiens (het spannende 'Magritte', waarin gesamplede strijkers de desolate sfeer van lege museumgangen opriepen). Het klassieke 'Paris 1919' mocht evenmin ontbreken, maar de verrassingen op de setlist waren ongetwijfeld 'Gideon's Bible', een afgestofte parel uit Vintage Violence, met knagende, haast psychedelische snaarinterventies, en het even gemutileerde als dissonante 'Gun', tien minuten pure moordlust waarin Cales fenomenale gitarist met scherp schoot. Het nieuwe 'Sold-Motel' rolde de zaal in als een logge tank, 'Perfect' was een en al veerkracht en 'Heartbreak Hotel' zorgde voor een bloedstollende finale. Dit was rock op het scherpst van de snee: waarin een zestiger groot(s) kan zijn.

WAAR EN WANNEER AB, Brussel, woensdag 21 september

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234