Donderdag 29/09/2022

Op Parijse beurs is van motormalaise niets te merken

Vorige week zondag sloot in Parijs de Mondial du deux roues de deuren. Het hangt zeker niet van de constructeurs af dat de motorverkoop in Europa zich in een dalletje bevindt. Op de Franse beurs in Parijs en daarvoor op de Italiaanse in Milaan ontbrak het zeker niet aan nieuwigheden, die getuigden van veel creativiteit.

Van onze medewerker

Louis Weenen

De oorzaken voor de malaise liggen elders. De algemene economische recessie en het tanende consumentenvertrouwen, een marktsaturatie en het slechte weer zijn de boosdoeners. Of de geslaagde modellen die we in Parijs zagen in staat zijn het tij te doen keren, durven we ten zeerste te betwijfelen. Het zou al een succes zijn als ze de trend van een dalende motorverkoop zullen afremmen. Maar laten we alle sombere gedachten even opzij zetten en samen genieten van de motorfietsen die volgend jaar onze wegen zullen bevolken.

2001 was het jaar van de Italiaanse motorfabrikant. Met als echte nieuwigheden de Futura en de Caponord, een toermachine en een grote trial. Deze keer krijgen grote scooters de aandacht. In de eerste plaats de langverwachte Atlantic 500. Daarmee treedt Aprilia toe tot het clubje van de reuzenscooters. Comfort, ruimte, prestaties en veiligheid staan hier voorop. Bovendien heeft het merk al langer ervaring met scooters. De eencilinder maakt gebruik van een elektronische injectie en is goed voor 29 kW of 46 pk.

Behalve dit blitse model is er ook de klassiekere Scabereo, die zeer waarschijnlijk in België zal worden ingevoerd. De eencilinder is een 125, 150 of 200 cc. Aprilia gunde ons ook nog een blik in de toekomst met het prototype van de Aprilia 1000 Blue Marlin, een sportieve naked bike. Met wat geluk wordt hij in 2003 in productie genomen.

Het Duitse merk heeft zijn flat twins en K-motoren al eerder aangepast aan de noden van de tijd. Nu is het de beurt aan de eencilinders. Gevolg: een nieuwe F650 SC Scracer. De basis is de Rotax-motor en de versnellingsbak van de F 650 GS. De katalysator van deze motor met injectie werd helemaal hertekend. Ook de vormgeving is geëvolueerd.

De tweede BMW-nieuwigheid is de R 1150 RS. In 1993 was zijn voorouder de 1100 RS de eerste boxer die helemaal vernieuwd werd. De huidige sportieve toermotor onderging een echte verjongingskuur, krijgt een betere bescherming en is nu klaar om de steeds maar sterkere concurrentie het hoofd te bieden.

De voormalige Harley-Davidson-ingenieur steekt zijn nek uit met de eigenzinnige Firebolt XB9R. Het is een sportieve naakte motorfiets met kleine kuip, vlotte lijnen en voor alles een originele verschijning. De motor zelf, die in een aluminium kader ligt, is een in V geplaatste twin-viertakt van 984 cc, heeft een gespierd koppel van 68 newtonmeter en beschikt over 92 driftige paarden.

Het viel tijdens de beurs in Parijs op dat de grote trialmotoren in de lift zitten. Een bewijs daarvan is de komst van de Multistrada bij Ducati. Het is ongewoon om een vertegenwoordiger van dit merk op hoge wielen te zien. In het originele kader treffen we een nieuwe Twin-spark Desmo-motor aan met twee kleppen per cilinder. De ervaringen tijdens de Superbike-wereldkampioenschappen werden er keurig in verwerkt. De Multistrada zal zich richten tot wie zoekt naar een multifunctionele tweewieler.

De best verkochte Ducati, de Monster 600, krijgt een nieuwe look, een injectiemotor en aangepast rijwielgedeelte. Binnenkort zal hij leverbaar zijn in de gewone en in de meer aangeklede S-versie.

Ondanks een slabakkende Amerikaanse economie blijft Harley-Davidson het bijzonder goed doen. President George Bush jr. was danig onder de indruk en bezocht een tijd geleden de fabriek. Harley wil ook bij de tijd zijn en pakt daarom uit met een revolutionaire V-Rod. Die houdt het midden tussen een dragster en een custom. In Amerika noemen ze hem een power cruiser. Het merk kiest hier voor een stijlbreuk met het verleden en het is de vraag of de Harley-adepten zullen volgen. Geen nood, anderen zullen wel toehappen. De vraag kan wel eens het aanbod overtreffen. Tijdens het eerste jaar (2002) zal de productie amper 11.000 stuks bedragen.

Vier echte nieuwigheden bij de Japanse motorfietsenbouwer, die in ons land de best verkopende constructeur is. Ons verzoek om met een nieuwe Pan European op de proppen te komen, werd inmiddels ingewilligd. De nieuwe Pan-generatie is beter uitgerust dan de vorige en krijgt een V4-motor die tot 1300 cc werd opgeboord. Samen met een ABS-systeem, een elektrisch regelbaar windscherm en een grotere, beter beschermende kuip wordt de STX 1300 een rechtstreekse concurrent van de FJR 1300 van Yamaha.

De VFR 800 werd helemaal hertekend. Een motor met geschiedenis. In 1986 werd hij als 750 cc'er gelanceerd, in 1998 kreeg hij er 50 cc bij. Nu is hij als VFR V4 VTEC uitgerust met een variabel distributiesysteem en is hij in optie verkrijgbaar met ABS. De CBR 900 RR Fireblade is ook een klassieker. We zijn nu aan de zesde generatie toe, maar de motor blijft dezelfde: sportief maar goed bestuurbaar. De uitvoering voor 2002 telt 954 cc en weegt twee kilogram minder.

En dan is er ook nog de Hornet 900, die bij ons wellicht onder een andere naam verkocht zal worden. Als CB 900 F, vermoeden we. Hij is een uitvergroting van de kleine broer, de 600. Hij krijgt het aangepaste motorblok van de bekende CBR 900. Resultaat: betere optrekresultaten in de lage en middentoeren. Een sportieve Roadster met echte toekomst ambities.

Ten slotte ondergingen nog enkele andere modellen van de Japanse motorbouwer eveneens opmerkelijke wijzigingen: de Gold Wing 1800, de Deauville en de VTX 1800.

Japanse motorfietsenbouwer Honda pakt uit met vier echte nieuwigheden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234