Woensdag 18/05/2022

Opinie

Op zoek naar asiel en ziek? 'Kom na een drietal dagen maar eens terug'

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Björn Steegen is apotheker in de Brusselse Noordwijk en voorzitter van Jong Groen Brussel.

Björn Steegen

Die ochtend in de apotheek: een koppel dient zich aan, met een koortsig, hoestend en snotterend kind. Aan het voorschrift van de arts te zien, had het kind overduidelijk een bacteriële luchtweginfectie en dringend antibiotica nodig. Omdat het om een familie asielzoekers ging, beantwoordde ik hun vraag als volgt:

"Dank u wel, ik stuur het voorschrift en uw dossiergegevens door naar Fedasil en we wachten op hun antwoord. Ik contacteer u zodra alles in orde is. Alles duurt momenteel immers wat langer. Ik vermoed dat jullie over twee of drie dagen de medicatie voor jullie kind zeker kunnen komen ophalen."

Klinkt dit hard? Dan moet u zich vooral de verslagenheid van de ouders inbeelden. Helaas is dit de dagelijkse realiteit van een asielzoeker in de apotheek. Een situatie die we als gezondheidsmedewerkers niet graag meemaken. Ik ervaarde het bezoek van de vluchtelingenfamilie als een professioneel dieptepunt in mijn carrière.

Ik ben apotheker in de Brusselse Noordwijk. De vluchtelingenkwestie is geen abstracte werkelijkheid. We kregen altijd al regelmatig asielzoekers over de vloer, maar nu loopt dit aantal op tot vijf per dag. De asielzoekers die zich aandienen zijn niet alleen gezinnen met hoestende kinderen. Er zijn mensen met epilepsie, diabetes of personen met psychische of fysieke trauma's. Een goede medische opvolging is vaak noodzakelijk. Een paar maanden geleden konden we nog meedelen dat zij dezelfde namiddag de medicatie konden ophalen. Uitgerekend nu het winter wordt, spreken we vaak over een drietal dagen.

Dat is onaanvaardbaar voor kwetsbare groepen. Mijn hart bloedt.
Asielzoekers, die amper toegang hebben tot financiële middelen, kunnen een aanvraag tot terugbetaling van de medicatie in te dienen bij Fedasil. Dat kan per fax. Vervolgens verschaft Fedasil hen een antwoordformulier (eveneens per fax). Een fax die dan ook nog eens durft haperen. Met dit document en het voorschrift van de arts moeten zij zich presenteren in de apotheek. Het is in deze fase dat het fout loopt. Er zit vaak een vertraging van meerdere dagen tussen aanvraag en antwoord.

Om alles sneller te laten gaan, vervolledigen wij samen met de asielzoekers hun administratie en versturen we de aanvragen. Op die manier worden de formulieren zeker compleet ingediend en kunnen wij ook beter hun dossiers opvolgen. Maar de medische diensten van Fedasil kreunen onder de toevloed van dossiers. Bovendien verloopt de informatie-uitwisseling met de Dienst Vreemdelingenzaken niet altijd even vlot. Als dossiers incompleet zijn, moeten de persoonsgegevens opgevraagd worden bij Vreemdelingenzaken. Dat neemt dan ook nog eens tijd in beslag.

De medewerkers van Fedasil kunnen amper nog volgen, al zijn ze erg gedreven. Beterschap lijkt niet in zicht. Asielzoekers krijgen hierdoor problemen om zowel hun chronische therapie correct verder te zetten als om snel verzorgd te worden in acute situaties. Wij zouden de keuze kunnen maken om de medicatie voor te schieten in afwachting van de goedkeuringen, maar hierdoor zouden wij zelf ernstig financieel risico lopen. Zeker aangezien er vaak ook weigeringen van dossiers optreden.

Het is aan de politiek om nu verdere stappen te ondernemen. Voorzie Fedasil van meer mensen en middelen. Verbeter de doorstroming van informatie tussen de Dienst Vreemdelingenzaken, Fedasil en naar verdere medische instanties, zoals de apotheken. Is het in 2015 niet tijd dat we gebruik maken van de kruispuntenbank of werken met elektronische kaarten in plaats van een fax? Zorg ook dat de ngo's zoals Dokters Van De Wereld, het Rode Kruis en het Croix Rouge optimaal kunnen werken. Zo kan iedereen genieten van de kwaliteitsvolle gezondheidszorg waar we trots op zijn. Op die manier moeten we niet spreken over een tweederangsgezondheidszorg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234