Woensdag 28/09/2022

Op zwier met koning Lear

tonic (voorheen gordijnen voor konijnen) speelt shakespeare HHII

theater

Gent Van onze medewerkster Liv Laveyne

Hun roepnaam Gordijnen voor Konijnen hebben ze in navolging van politieke tendensen omgedoopt tot Tonic. Daar is best wat voor te zeggen, gezien de sprankelende wijze waarop Wouter Bruneel, Tom Vermeir en Koen De Ruyck met Koning Lear voor de tweede maal een klassieker aanpakken.

Ze hadden al vakkundig Tsjechov ontleed en verkleed in Tik (2001), ditmaal doen ze hetzelfde bij Shakespeare. Voor de gelegenheid hebben ze actrice Katelijne Damen erbij gehaald. Enkele jaren geleden speelde zij nog queen Elisabeth in een liefdesduel met een bepruikte Peter Van den Eede in Elisabeth en Essex van Cie De Koe, hier kruipt ze in de rol van de tragische koning Lear. De drie mannen spelen alle andere rollen gaande van prinsessen of hofmeester, over schildwacht tot nar. Dat betekent vooral heel wat geharrewar met hoofddeksels en kostuums achter de draaitafel, die behalve als inventieve soundscape ook dienst doet als pashokje. Meer nog dan in Tik werkt het verkleedpartijtje, omdat Lear tenslotte een stuk is waar de vermommingen inhoudelijk deel uit maken van het verhaal.

In Lear worden twee geschiedenissen verweven. Er is de koning en zijn onderdaan. Hun sociale status is verschillend, maar hun probleem is hetzelfde en van alle tijden: hebzuchtige kinderen die maar één iets op het oog hebben: het geld van pappie. Koning Lear vraagt zijn drie dochters hem hun liefde te betuigen. Zijn oogappel zegt dat woorden haar te kort schieten en in een moment van toorn verdeelt hij het rijk onder zijn andere dochters, die uiteraard enkel uit zijn op het bezit van vaderlief. Immers, eenmaal de kroon verworven zouden ze niets liever doen dan hem in een home steken, had hun era het toegelaten. Ander verhaal is dat van Lears vazal, de graaf van Gloucester, en zijn twee zonen. De bastaardzoon vreest dat de erfenis aan zijn neus zal voorbijgaan en maakt de wettige zoon verdacht bij de vader. Lear en de graaf laten zich verblinden door hun emoties met alle tragiek, doden en waanzin, van dien.

Tonic nam een vijftal vertalingen door van de Shakespeare-klassieker en koos uiteindelijk voor de niet zo vanzelfsprekende versie van Burgersdijk uit 1888 vanwege het oubollige oer-Vlaams met veel 'sch's'. Dat maakt het niet altijd even gemakkelijk volgen met een soms monkelende Damen en drie dolle musketiers.

Damen versus de mannen, ze krijgen allebei hun zin binnen de regie van Craig Weston. In de eerste helft van de voorstelling kiest hij radicaal voor het komische, zelfs platvloerse, iets waar Shakespeare zelf ook niet vies van was, al zal deze misschien even de wenkbrauwen gefronst hebben bij zijn nar die de macarena danst. Het tweede deel zoomt in op de tragiek en gaat radicaal voor een artistiekerige beeldtaal. De melkwitte maan van weleer baadt in surrealistisch rood-groen, een schim kruipt zijn boetetocht achter de doorzichtige coulissen, en zelfs de moderne choreografie moet eraan geloven tijdens een hallucinante pas de deux.

Zo is deze Koning Lear in zijn zwakste momenten een dubbeltje op zijn kant: nu eens over de kop in zijn enthousiasme, weet Tonic uit tragiek onvoldoende emotie te bottelen. Dat is het nadeel van elke frisdrank: wordt het flesje te enthousiast geschud, dan loopt het in het begin over en is het bruisen er te vlug af.

WAT Koning Lear WIE Tonic in coproductie met Publiekstheater Gent, Grand Theatre Groningen, Toneelschuur Haarlem WANNEER EN WAAR nog tot 8 februari in Publiekstheater/Arca, Gent. Info en tickets: 09/225.01.01 of www.publiekstheater.be. Van 1 tot 3 april ook te zien in De Werf (Brugge).

Tonic weet uit de tragiek van 'King Lear' onvoldoende emotie te bottelen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234