Zaterdag 20/08/2022

Oplossing voor sommige klanten Fantasie Reizen

Er is een oplossing voor sommige klanten, onder wie ook Belgen, van het Nederlandse Fantasie Reizen. De website van de reisorganisatie ging offline, de eigenaars zijn verdwenen en geboekte vakanties werden geannuleerd. Gedupeerde reizigers kunnen in sommige gevallen toch op reis of krijgen hun geld terug, anderen blijven met lege handen achter.

Zondag meldde VTM NIEUWS al dat minstens twintig Vlamingen zijn opgelicht door de Nederlandse reisorganisatie. Het gaat om mensen die een luxereis naar Turkije boekten met grote kortingen. Ze boekten hun vakantie en moesten een voorschot betalen. Toen ze evenwel naar het hotel belden, bleken de reizen wel geboekt, maar later geannuleerd. Volgens de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) zal de schade vermoedelijk oplopen tot boven 200.000 euro.

Voor wie de reis geboekt heeft via Groupon België of Outspot, is er goed nieuws. De VVR meldt dat deze twee organisaties hun klanten moeten vergoeden. Dat bevestigt ook Mark De Vriendt, directeur van het Belgische Garantiefonds Reizen. In een persbericht laat Outspot alvast weten dat zijn gedupeerde klanten op "een gepaste oplossing" kunnen rekenen. Dat kan een alternatieve reis zijn, of desnoods een terugbetaling.

Klanten die rechtstreeks boekten bij Fantasie Reizen, kunnen mogelijk geholpen worden door het Nederlandse Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO). Daar bevestigt men maandag dat ook Belgische klanten kunnen rekenen op een tussenkomst. Al is er wel de voorwaarde dat de reis geboekt moest zijn tussen 14 maart en 3 juni, want enkel in die periode was Fantasie Reizen bij het GGTO aangesloten.

Ook Groupon zegt dat alle gedupeerden een oplossing aangereikt krijgen. "Tijdens het afgelopen weekend kon Groupon reeds de helft van de reizigers bereiken om hen op de hoogte te brengen van situatie. De rest van hen zal vandaag gecontacteerd worden", zegt Groupon in een persbericht. "Groupon bekijkt momenteel met hotels en luchtvaartmaatschappijen of het mogelijk is om de klanten alsnog een vervangende reis aan te bieden. Alle klanten zullen door Groupon zo snel mogelijk opnieuw gecontacteerd worden om een oplossing aan te bieden." Wie met vragen over de situatie zit, kan daarmee terecht op fantasiereizen@groupon.be.

Wie een reis boekt, doet er goed aan erop te letten of de organisatie beschikt over een logo van het garantiefonds. Dat geldt ook voor wie online boekt. De ledenlijst van het fonds staat op de website van het Garantiefonds Reizen (www.gfg.be).

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234