Vrijdag 12/08/2022

Opmars van 'moslimcola'

Colamerken zetten zich af tegen Amerikaanse Pepsi en Coca-Cola

Brussel

Reuters / eigen berichtgeving

Sinds de Amerikaanse regering begon te dreigen met een oorlog in Irak zijn over de hele wereld boycotacties tegen Amerikaanse producten aan de gang. Over de effecten daarvan zijn de meningen verdeeld, maar de anti-Amerikaanse gevoelens hebben een aanzet gegeven tot een aantal merkwaardige nieuwe merken, die bovendien relatief veel succes lijken te hebben. Zo zijn er de 'moslimcola's', colamerken die zich duidelijk afzetten tegen hun Amerikaanse evenknieën Pepsi en Coca-Cola.

Zamzam-Cola uit Iran is de oudste telg van de nieuwe generatie 'islamitische' limonades. Het merk ontstond al in 1979, toen de islamitische revolutie door het land trok. De ayatollahs grepen de macht en ze banden prompt alle Amerikaanse producten. Coca-Cola werd er ook verboden, en niet lang daarna dook Zamzam voor het eerst op. Het merk draagt de naam van de heilige waterbron in Mekka, en werd tot vorig jaar enkel verdeeld in Afghanistan en Irak, twee islamitische buurlanden die al even anti-Amerikaans waren als Iran zelf.

Begin vorig jaar stak Zamzam-Cola de Perzische Golf over. In mei werd het geïntroduceerd in Bahrein, daarna volgde ook Saoedi-Arabië. De directeur van Zamzam, Bahram Keiri, was er toen van overtuigd dat hij nog meer markten zou kunnen aanboren omdat steeds meer Arabieren de Amerikaanse producten begonnen te mijden uit protest tegen het aanhoudende geweld in Israël. De woordvoerder van Coca-Cola in Europa gaf toen aan de Franse krant Libération toe dat de verkoopcijfers in de Arabische landen te lijden hadden onder de boycot. Precieze cijfers werd echter niet bekend gemaakt.

Naast Zamzam zijn er nog twee jongere 'alternatieve' cola's die zich in de kijker gewerkt hebben: Mecca-Cola in Frankrijk en Qibla-Cola in Groot-Brittannië. Beide merken zijn bedacht en gecommercialiseerd door moslims en zetten zich zeer duidelijk af tegen de Amerikaanse politiek. Ze maken reclame met protestslogans en geven beide een deel van hun opbrengst aan islamitische en andere liefdadigheidsinstellingen die actief zijn in het protest tegen de Amerikaanse oorlogsmachine.

Mecca-Cola werd in december vorig jaar gelanceerd door de Tunesische Fransman Tawfik Mathlouthi, die ook een radiozender voor moslims uitbaat in Frankrijk. "Drink niet langer idioot, drink geëngageerd", klinkt de militante slogan. Tien procent van de omzet van Mecca-Cola gaat naar Palestijnse organisaties die in de door Israël bezette gebieden actief zijn, een andere tien procent gaat naar Europese instellingen die de strijd van de Palestijnen steunen. Daarbij zijn heel wat hulporganisaties die actief zijn in het conflictgebied.

Mathlouthi's bedrijf heeft voor de gelegenheid een eigen stichting opgericht, de Fondation Mecca-Cola. Het drankje wordt al geëxporteerd naar Frankrijk en Duitsland, maar het is alleen verkrijgbaar in plastic flessen van anderhalve liter. De merknaam Mecca Classic is een duidelijke sneer naar de Coke Classic van Coca-Cola.

De Britse concurrent Qibla-Cola steunt ook een aantal liefdadigheidsinstellingen, waarvan het islamitisch geïnspireerde Islamic Aid de belangrijkste is. Maar het merk lijkt veel dynamischer wat marketing betreft. Het werd begin februari gelanceerd op de Britse markt, onder de slogan 'Liberate Your Taste' - bevrijd je smaak. Naast de klassieke cola werd meteen ook een light-variant gelanceerd, de Qibla Diet Cola. Maar daar eindigt het niet, want Qibla-Cola zal op het einde van deze maand en aantal nieuwe producten presenteren. Qibla Fantasy is een limonade met sinaasappel- of mangosmaak. En er komt ook een Qibla 5, een cocktail van limoen en citroen. De cola's zullen voortaan ook in blikjes van 300 milliliter verkrijgbaar zijn.

Qibla is zijn producten nog volop aan het testen in een aantal grote steden als Londen en Manchester, waar grote groepen moslims wonen. De drankjes worden er vooral verkocht in kleine winkeltjes die uitgebaat worden door moslims. Als de drankjes in het moederland aanslaan, wil Qibla beginnen exporteren naar het Midden-Oosten, Afrika, Azië en de rest van de moslimwereld.

Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek. Mecca-Cola lijkt intussen wel door te breken in andere landen. Het bedrijf waagde zich onlangs ook op de Afrikaanse markt, in landen als Soedan, Senegal en Libië. (FSm)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234