Dinsdag 04/10/2022

Over echte beroemdheden wordt jarenlang gesproken

Natalie Portman is één van de meestbesproken beroemdheden van de afgelopen tien jaar. Ze speelde in 'Heat' (1995) en werd echt bekend door haar rol in 'Star Wars Episode I: The Phantom Menace' uit 1999. Beeld AFP
Natalie Portman is één van de meestbesproken beroemdheden van de afgelopen tien jaar. Ze speelde in 'Heat' (1995) en werd echt bekend door haar rol in 'Star Wars Episode I: The Phantom Menace' uit 1999.Beeld AFP

Een groot onderzoek van de McGill University in Canada laat zien dat de vluchtigheid van roem overschat wordt. Door te kijken welke namen in krachtenberichten werden genoemd, ontdekten ze dat mensen die beroemd zijn dat vaak decennia lang blijven.

Marc Seijlhouwer

De tien meestgenoemde namen in de geanalyseerde kranten waren Jamie Foxx, Bill Murray, Natalie Portman, Tommy Lee Jones, Naomi Watts, Howard Hughes, Phil Spector, John Malkovich, Adrien Brody en Steve Buscemi. Bijna allemaal acteurs of muzikanten en inderdaad bijna allemaal al tientallen jaren bekend.

Volgens de onderzoekers is deze ontdekking een doorbraak. "Het is in de sociologie van beroemdheid breed geaccepteerd dat roem iets vluchtigs is; wij laten zien dat dat niet waar is. Het laat ook zien dat de mensen waarvan men denkt dat ze beroemd zijn, dat ook echt zijn. Zelfs de Kim Kardashians van deze wereld blijven volgens mij beroemd," zegt Eran Shor, een van de onderzoekers.

De onderzoekers lazen 2.000 kranten uit de jaren 2004 tot 2009. Omdat met de hand nalezen veel werk is, werkte een medewerker van Google mee aan het onderzoek. Hij schreef een programma waarmee er computermatig gezocht kon worden.

Hoewel kranten meestal een goede peiler zijn voor wat er in de maatschappij omgaat, moet er nog meer onderzoek worden gedaan. Nu het internet, en in het bijzonder YouTube, steeds meer mensen beroemd maakt, zou de tijd dat iemand beroemd is korter kunnen zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234