Zaterdag 21/05/2022

Overeten na sportprestatie fnuikt gewichtsverlies

Wetenschappers ontdekten een catch 22 bij sportsters op dieet: hoe zwaarder de inspanning, hoe groter de honger

'Vrouwen zijn hongeriger na intens sporten'

Vrouwen hebben de neiging om na een intensieve sportinspanning (te) veel te eten, waardoor de pogingen van sommigen om met extra sport overtollig gewicht kwijt te spelen zeer moeilijk zijn of zelfs mislukken. Dat besluit een Amerikaans onderzoek.

Brussel

Eigen berichtgeving

Barbara Debusschere

Het is een niet onbekend fenomeen. Je zwoegt wekelijks een paar keer in de fitnesszaal zodat je eindelijk weer in dat ene zwempak kunt, maar er gaan nauwelijks een paar grammetjes af. Vooral vrouwen hebben daar last van. Resultaten van dieetprogramma's zouden erop wijzen dat sporten bij mannen meer resultaat geeft dan bij vrouwen. Een Amerikaans onderzoek waarbij mensen met overgewicht zestien maanden lang meer gingen sporten maar niets aan hun eetgewoontes veranderden, toonde al aan dat de mannen gemiddeld 5 kilo afvielen terwijl het gewicht van de vrouwen gelijk bleef. Sommige experts wijzen erop dat vrouwen hardnekkiger vet vasthouden. Dat lijkt geen afdoende verklaring, omdat sporten uiteindelijk toch de verbranding versnelt.

Een team voedings- en bewegingsspecialisten verbonden aan de universiteit van Ottawa heeft nu ontdekt waarom vooral hevig sporten bij vrouwen de vetrolletjes nauwelijks doet wegsmelten. Uit verschillende onderzoeken bleek al dat matige tot intense inspanningen zoals snelwandelen, joggen, fietsen of roeien geen impact hebben op de eetlust van mannen. Volgens het recente Amerikaanse onderzoek is dat echter wel zo bij vrouwen. De wetenschappers, wiens bevindingen in het vakblad The American Journal of Clinical Nutrition gepubliceerd zijn, ontdekten een soort catch 22 bij sportende vrouwen die gewicht willen verliezen. Door fysieke inspanning verbrand je calorieën, waardoor je een gezond gewicht kunt bereiken. Maar bij vrouwen zorgt de fysieke inspanning voor meer honger en voor een grotere inname van calorieën. Hoe zwaarder de inspanning, hoe groter de honger nadien.

Voor het onderzoek namen vrijwilligsters ofwel deel aan een reeks erg inspannende fitness-sessies, ofwel aan een reeks meer gematigde activiteiten. Na iedere sessie konden de vrouwen zoveel ze wilden eten van een buffet. Er was ook een onbeperkt aantal snacks als tussendoortje. Ze wisten uiteraard niet dat het onderzoek over hun eetgewoonten ging. Uit die testsituaties bleek dat wie zichzelf zwaar in het zweet had gelopen ruim 90 procent van het aantal verbrande calorieën opnieuw opnam tijdens de lunch. Die vrouwen aten duidelijk meer dan de vrouwen die van de minder intense sportsessies kwamen en het gros van de calorieën die ze na de sportles binnenkregen, waren vetten. Degenen die de minder inspannende sportsessies hadden gevolgd, speelden slechts 35 procent van de verbrande calorieën weer naarbinnen.

Nu versnelt een sportieve inspanning het metabolisme wel een beetje. Calorieën verbranden dus iets sneller na een intense sessie. Maar dat effect ging bij de vrouwen die zwaar hadden gesport volledig verloren omdat ze nadien zoveel aten. De onderzoekers wijzen erop dat die vrouwen zich daar niet van bewust waren en dat sportsters met dieetplannen maar beter nauwlettend in de gaten houden wat ze na het sporten uit de koelkast halen. Suikerrijke sportdrankjes en energy bars kunnen veel schade berokkenen. Ander onderzoek wees er ook al op dat vrouwen sneller naar iets vettigs grijpen na een intense sportsessie.

De onderzoekers stellen dat veel mensen, door onze zittende levensstijl, het aantal calorieën dat ze in de sportles verbranden, overschatten waardoor ze nadien denken wat meer te kunnen eten. Vrouwen die denken dat die resultaten het ultieme argument zijn om stil te blijven zitten, komen eveneens bedrogen uit. Ten eerste blijkt dat een normale sportieve inspanning niet tot overeten leidt. Bovendien werd ook een controletest uitgevoerd waarbij niemand ging sporten, maar er wel aan het buffet werd aangeschoven voor de lunch. Daaruit bleek dat de vrouwen meer aten dan na eender welke sportsessie. Niet bewegen blijft dus nog steeds de grootste dikmaker.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234