Donderdag 06/10/2022

Alles wat we weten

"Passagiers wisten pas op het laatste moment wat er gebeurde"

null Beeld GETTY
Beeld GETTY

De copiloot liet zijn toestel doelbewust dalen en deed het neerstorten in het Alpengebergte. Dit zijn de laatste minuten van vlucht 9525 van Germanwings en alles wat we nog weten.

TT en SF

De laatste minuten van vlucht 9525

Kort na de eerste twintig minuten in de vlucht verlaat de piloot de cockpit. Hij moet even naar het toilet. Het onderzoeksteam hoort op de geluidsband in de zwarte doos hoe de deur sluit.

Terwijl hij alleen in de cockpit is, manipuleert de copiloot de knoppen van het vluchtsysteem om de daling in te zetten. Die actie kan volgens het parket alleen met opzet gebeurd zijn.

Kort daarna staat de piloot aan de deur. De gezagvoerder vraagt aan de copiloot om hem binnen te laten. Er komt geen antwoord. Er wordt langdurig verschillende keren op de deur geklopt. Geen antwoord. Waarschijnlijk probeert hij dan om de deur te openen met een cijfercode, maar die poging kan omwille van veiligheidsredenen vanuit de cockpit worden geblokkeerd. De gezagvoerder probeert uiteindelijk zelfs om de deur in te beuken, maar ook dat lukt niet. De passagiers vooraan in het vliegtuig moeten gezien hebben hoe de piloot minutenlang radeloos op de deur van cockpit staat te bonken.

Tot op het laatste moment horen de onderzoekers de copiloot ademen. Dat betekent dat hij nog in leven was. Elke poging om contact met het vliegtuig te maken - via andere vliegtuigen, via de controletoren - wordt door de copiloot genegeerd. De copiloot negeert ook alarmen die afgaan in de cockpit. Die geven aan dat het vliegtuig te dicht bij de begane grond komt en dat de piloot moet optrekken.

Op het einde is op de geluidsbanden een dof geluid te horen, alsof het toestel eerst een heuvel raakt. Maar op geen enkel moment wordt een noodsignaal of 'mayday' gestuurd.

Pas op het laatste moment horen onderzoekers mensen schreeuwen. Daarna boort het vliegtuig zich in het Alpengebergte. Volgens de Franse procureur Brice Robin hebben de passagiers echter pas enkele seconden voor de crash beseft dat het vliegtuig ging neerstorten. "Ik denk dat de slachtoffer dat pas op het allerlaatste moment, de allerlaatste minuut, beseften. Er waren kreten te horen op het laatste moment voor de impact." De slachtoffers waren op slag dood.

null Beeld EPA
Beeld EPA

Wat weten we over de copiloot?

De Duitse copiloot wordt geïdentificeerd als Andreas Lubitz. Hij was 28 jaar oud en beschikte over alle brevetten om het toestel te kunnen besturen. Hij was sinds 2013 aan de slag bij Germanwings, het lagekostenfiliaal van Lufthansa. Hij maakte sindsdien 630 vlieguren.

De gerechtelijke autoriteiten gaan momenteel zijn achtergrond en privéleven na. Hij zou nog deels bij zijn ouders wonen in Montabaur. Ook zou hij een woning in Düsseldorf hebben gehad.

Lees ook: Andreas Lubitz, de copiloot die vlucht 9525 deed crashen

null Beeld rv
Beeld rv

De route

Het vliegtuig was om 10 uur met een vertraging van 20 minuten opgestegen in Barcelona en was onderweg naar Düsseldorf.

Op gegevens van trackingwebsite Flightradar24 is te zien hoe het vliegtuig na iets meer dan een halfuur vliegen plotseling in tien minuten tijd heel snel hoogte verliest en van 38.000 voet (11.500 meter) naar 6.800 voet (2.000 meter) daalt voor het contact verbroken wordt om 11u20.

Een Airbus A320 van Germanwings. Beeld REUTERS
Een Airbus A320 van Germanwings.Beeld REUTERS
null Beeld AP
Beeld AP
null Beeld ANP
Beeld ANP

De rampplek

De brokstukken van het toestel zijn teruggevonden in de Alpen op meer dan 2.000 meter hoogte. Helikopters van de Franse politie hebben het toestel gelokaliseerd tussen de gemeente Prads-Haute-Bléone en Méolans-Revel ongeveer 100 kilometer ten noorden van Nice. Het dichtst bijzijnde bekende skioord is Pra Loup.

Op helikopterbeelden is te zien hoe van het vliegtuig niets meer over is. Duizenden brokstukken liggen verspreid over een gebied van een hectare op een bergflank. Een plaatselijke politicus sprak van "vreselijke beelden". "Er is niks meer te zien dan puin en lichamen."

De Franse president François Hollande en premier Manuel Valls verklaarden gisteren al snel dat ze vreesden voor het leven van de inzittenden, "gezien de toestand van het wrak". Ook de minister van Transport bevestigde dat er geen overlevenden zijn.

Honderden reddingswerkers zijn ter plaatse en worden met helikopters af en aan gevlogen, maar door de grote hoogte is het terrein moeilijk toegankelijk. Het bergen van de lichamen kan nog dagen duren. Vandaag zal er in elk geval nog geen enkel lichaam geborgen worden, aldus de Franse civiele bescherming. Eerst moet de rampplek beveiligd worden.

De drie regeringsleiders Angela Merkel (Duitsland), François Hollande (Frankrijk) en Mariano Rajoy (Spanje) hebben de rampplaats vandaag per helikopter overvlogen en een bezoek gebracht aan de plaats vanwaar de hulpverlening op gang wordt gebracht.

null Beeld AFP
Beeld AFP
De eerste foto van de rampplek. Beeld rv
De eerste foto van de rampplek.Beeld rv
null Beeld AFP
Beeld AFP

De passagiers

Ongeveer twee uur na de crash bevestigde luchtvaartmaatschappij Germanwings dat er in totaal 144 passagiers aan boord van het vliegtuig waren, net als 2 piloten en 4 stewards.

Germanwings zegt dat er 72 Duitsers aan boord van de Airbus zaten, waaronder 16 leerlingen en twee leraars van het Joseph König Gymnasium in het Duitse Haltern am See. Dat aantal kan evenwel nog veranderen, laat de maatschappij weten. Er zaten ook 35 Spanjaarden aan boord. De Spaanse premier Mariano Rajoy sprak van een "dramatisch en treurig ongeval". Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders laat weten dat er minstens één Belg in het vliegtuig zat. Verder zijn er twee Amerikanen, Australiërs, Argentijnen, Iraniërs en Venezolanen omgekomen en zijn een Brit, een Colombiaan, een Japanner, een Deen, een Nederlander en een Israëliër onder de doden. Germanwings zoekt nog naar de nabestaanden van 27 passagiers.

In de sporthal van het nabij gelegen dorp Seyne-les-Alpes is een tijdelijk mortuarium opgericht, voor wanneer de eerste lijken teruggebracht worden.

null Beeld AP
Beeld AP
null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS
Jongeren leggen bloemen en kaarsen bij de school in het Duitse Haltern. 16 leerlingen en twee leerkrachten kwamen gisteren om het leven bij de Germanwings-crash. Beeld GETTY
Jongeren leggen bloemen en kaarsen bij de school in het Duitse Haltern. 16 leerlingen en twee leerkrachten kwamen gisteren om het leven bij de Germanwings-crash.Beeld GETTY

Het toestel

De Airbus A320 heeft volgens experts een goede reputatie qua veiligheid, het is dan ook het best verkochte model van Airbus. "Er zijn er duizenden van gemaakt, en er vliegen er nog duizenden van rond", aldus een piloot van een A320 op Radio 1. Lufthansa, het moederbedrijf van Germanwings, sluit formeel een geval van terrorisme uit. Volgens Thomas Winkelman, de woordvoerder van Germanwings, was er niets mis met het toestel.

Toch weigeren crews van Germanwings en Lufthansa (eigenaar van de lowbudgetmaatschappij) vandaag nog te vliegen met een Airbus 320, weet Der Spiegel. De reden daarvoor zou zijn dat het gecrashte toestel maandag nog urenlang met technische problemen aan de grond stond. Er bleek iets mis met de 'nose landing door', de deur van het landingsgestel vooraan. Volgens een woordvoerder was dat probleem echter volledig opgelost.

Germanwings is een lagekostenmaatschappij met als thuisbasis Keulen en een dochter van Lufthansa.

null Beeld AP
Beeld AP
De Spaanse koning Felipe VI bracht gisteren een bezoek aan Frankrijk. Beeld AP
De Spaanse koning Felipe VI bracht gisteren een bezoek aan Frankrijk.Beeld AP
Massaal veel kaarsen worden gebrand bij het Joseph-Koenig-Gymnasium in Duitsland, waarvan 16 klasgenoten en twee onderwijzers op het neergestorte vliegtuig zaten Beeld REUTERS
Massaal veel kaarsen worden gebrand bij het Joseph-Koenig-Gymnasium in Duitsland, waarvan 16 klasgenoten en twee onderwijzers op het neergestorte vliegtuig zatenBeeld REUTERS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234