Zaterdag 01/10/2022

Patricia de Martelaere

Wereldvreemdheid

Essay

Uitgeverij Meulenhoff

ISBN 90 2905 789 0

160 Pagina's * 545 frank (13,5 euro)

Ze was de lievelinge van Herman de Coninck en dat is niet meer dan logisch. Niet alleen volgden ze elkaar op op de erelijst van de Vlaamse Cultuurprijs voor Kritiek en Essay (De Coninck kreeg die postuum), inzake helderheid leken hun teksten sterk op elkaar. De Martelaere overstijgt al haar bewonderaars echter wanneer het gaat om de originaliteit van haar denken. Ze is nooit dogmatisch, altijd tastend en zoekend, soms zelfs wanhopig en verdwaald, maar haar essays geven blijk van een luciditeit en een dwingendheid die van haar conclusies haast evidenties maken. En soms doen die pijn, vooral wanneer De Martelaere dogma's en zekerheden doet wankelen. Te onthouden is de slotzin van 'De volkomen objectiviteit van de kunst': "Men zou dan ook kunnen besluiten (...) dat de kunstkritiek even onrechtvaardig is tegenover het kunstwerk als de wetenschap tegenover de wereld. Wie volkomen objectiviteit wil, moet die gaan zoeken waar ze is: in het object, en niet ertegenover". Een betere aansporing om dit stukje te vergeten en de essays zélf te gaan lezen, is niet denkbaar.

Vlaamse roman

Bob van Laerhoven

Tantra en de eenzame man

Uitgeverij Van Halewijck

ISBN 90 5617 309 X

306 pagina's * 798 frank (19,8 euro)

Bob van Laerhoven is back! Na een handvol thrillers en ander klein werk kon hij niet langer ontsnappen aan de roman die zich aan hem opdrong. De midlife-crisis joeg hem op de vlucht en zijn zoektocht naar een manier om de "lust van de jeugd ondanks de last van zijn jaren" te herbeleven, stuit hij op de tantra. Deze oosterse wijsheid draait rond de beheersing van de lage driften. Na veel oefening leidt deze techniek tot een permanente staat van verhevenheid die de man in staat stelt om - niet gehinderd door zijn lastige libido - nader tot de vrouw te komen.

Maar hoe schrijf je zoiets neer zonder uitgelachen te worden. Antwoord: je doet het gewoon. En Van Laerhoven deed het. Het boek werd een hommage aan die andere viezentist Louis Paul Boon en 'thoornig schrijverke' uit het boek van Van Laerhoven, wordt in zijn dromen warempel bezocht (en uitgelachen) door Menierke Boin.

Vergeet J.M.H. Berckmans, negeer de kleurenvangers en herontdek de enige échte overlevende van de Mooie Jonge Goden.

P.S. Er staat ook vuile praat in dit boek. En seks en zo.

Vlaamse thriller

Ludwig Verduyn

De val

Uitgeverij Van Halewijck

ISBN 90 5617 313 8

224 pagina's * 698 frank (17,3 euro)

Hoe vertel je de waarheid als je zelf - ten onrechte - niet langer geloofwaardig bent? Antwoord: je vermomt de waarheid in een fictief verhaal, geeft alle protagonisten een andere naam en je schrijft dat elke gelijkenis met bestaande personen op toeval berust. Ex-collega Ludwig Verduyn had weinig keuze. Als hij zijn wedervaren in het KB-Lux-dossier in de vorm van een artikelenreeks of een non-fictieboek zou publiceren, dan zou het geheid processen regenen die hem op slag aan den arme zouden brengen. Misschien zou er wel een snoodaard op het idee komen om zijn auto te saboteren, zoals zijn alter ego Luc Watteyne in De val overkomt. Maar hoe lees je nu zo'n boek? Als apologie is het nogal klef, als thriller is het zo verwarrend als een weekje Mooi en Meedogenloos, als sleutelroman is het té hermetisch. Enkel een handvol insiders leest dit boek met klamme handen. De feiten achter de fictie zijn hallucinant en bovenal van kapitaal (sic) belang. Maar wat is waar in De val? Alles of niets? Het antwoord is - gezien de vorm en de vent - irrelevant. En toch kan wie slaapt met wolven nooit een lafaard zijn, Ludwig.

Vlaamse thriller

Jonathan Sonnst

Deadline

Uitgeverij Van Halewijck

ISBN 90 5617 298 0

205 pagina's * 630 frank (15,6 euro)

Nee, hij heet niet Jonathan Sonnst en hij is niet de zoveelste Amerikaanse schrijver van hard boiled thrillers. Hij is woonachtig inTielt en geeft godsdienst aan leerlingen in het technisch en beroepsonderwijs. Je zou van minder moorddadige gedachten beginnen koesteren. Deadline is het debuut van deze 23-jarige en het is een meer dan geslaagde poging om de Quentin Tarrantino en James Bond in een doosje te stoppen en eens goed door elkaar te schudden. Het verhaal is simpel: Robinson Lansing moet haar ex-vriendje terugvinden, anders zal haar pleegdochter sterven. Zij behoort tot een ultra-geheime organisatie de smerige klusjes voor de geheime diensten opknapt. Hij is overgelopen naar de andere kant en pleegt aanslagen op Amerikaanse doelwitten. De clichés worden zonder schroom gerecycleerd: slechteriken met ooglapjes, citaten uitwisselende koelbloedige moordenaars, sadistische ooms en onschuldige kindjes die liedjes van Roodkapje zingen.

Dit is geen grote thriller, maar wel het wat rommelige en uitleggerige debuut van een rastalent in het genre. Quod erat demonstrandum.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234