Dinsdag 28/06/2022

Paul Kerstens (denktank Greenlight) pleit voor dialoog

'De G8 is een zeer behoudsgezind clubje'

'Alsof je met geld alles kunt oplossen'

Paul Kerstens is mede-initiatiefnemer van Greenlight, een denktank van Brusselse kunstenaars van Afrikaanse origine die verbonden is aan de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS). In april organiseerde Greenlight onder andere het festival 'Zo'n plek' met muziek, literatuur, performance en theater. In september trekt de groep naar de Kongolese hoofdstad Kinshasa om er Martino op te voeren, een stuk over Afrikaanse migranten in Europa.

Kerstens' subtiele kijk op Afrika en de manier waarop de KVS met Afrikaanse kunstenaars samenwerkt, zou voor heel wat politici en ontwikkelingsexperts een bron van inspiratie kunnen zijn. Kerstens: "We gaan naar Kinshasa om Martino te spelen en een aantal workshops te doen. De belangrijkste doelstelling is een dialoog op gang brengen, een artistiek gesprek. Wat we in geen geval willen is de Kongolezen eens laten zien hoe goed en professioneel we wel zijn. Het moet een evenwichtige relatie worden. Verder zullen we ook de Kongolese danser Faustin Linyekula naar Brussel uitnodigen om er een aantal voorstellingen te geven. Linyekula zal ook een week in de KVS komen werken en krijgt daarbij de nodige vrijheid qua programmering. We selecteerden hem vanwege zijn artistieke prestaties, niet uit een exotische reflex en ook niet om aan een soort artistieke ontwikkelingssamenwerking te doen.

"Voorts gaan we binnen de KVS gewoon verder met onze bestaande projecten. Zo komen er enkele lezingen met Afrikaanse schrijvers. Ook hier geldt het principe dat we hen niet uitnodigingen omdat ze Afrikaan zijn, maar omdat hun werk intrinsiek deel uitmaakt van de literatuur."

Het 'Afrika-beleid' van de KVS vertoont trouwens sterke gelijkenissen met de manier waarop het stadstheater een relatie uitbouwde met de Brusselse migrantengemeente Molenbeek. Tot voor vorig jaar was de KVS tijdelijk in Molenbeek gevestigd. Via allerlei projecten werd geprobeerd om de banden met de allochtone gemeenschap aan te halen. Dat resulteerde onder meer in producties als Gembloux en STOEMP, een stuk dat gespeeld werd door jongeren uit Molenbeek.

Kerstens: "Ook die dialoog kwam met vallen en opstaan tot stand. Daardoor hebben we binnen de KVS nogal wat kennis in huis over hoe je zo'n relatie op een respectvolle manier aanpakt zonder je eigen visies op te leggen maar ook zonder je eigen artistieke keuzes te verloochenen."

Evenwicht, respect, dialoog - het zijn begrippen die niet meteen aansluiten bij de manier waarop de wereld momenteel naar Afrika kijkt, geeft ook Kerstens toe. "Tja, wereldevenementen als Live 8 en de G8 bewijzen vooral dat we nog een hele weg hebben af te leggen vooraleer er sprake is van een evenwichtige relatie. Natuurlijk heeft Live 8 de verdienste dat het een soort drukkingsmiddel is voor de G8. Maar het was toch voornamelijk een Europees initiatief. In allerijl werd de Senegalese zanger Youssou N'dour in Londen opgevoerd, maar het was duidelijk dat de organisatoren de Afrikaanse artiesten uit het oog waren verloren. De initiatiefnemers bleven steken in het bekende stramien, een soort automatisme. Ze wilden iets voor Afrika doen, zonder na te denken over de Afrikaanse inbreng.

"Ook bij de G8 zie je dat stramien", zegt Kerstens. "Het feit dat Afrika deze week hoog op de agenda staat, is zeer belangrijk. Maar de problemen worden er op een zeer westerse en daardoor verkeerde manier gesitueerd. Alles wordt in termen van ontwikkelingshulp gesteld, alsof je met geld alles kunt oplossen. Als we Afrika echt willen helpen, zullen de G8-landen een aantal privileges moeten opgeven. Daarmee bedoel ik dat de wereldhandel al sinds de 19de-eeuwse kolonisatie in een vervalste vrije marktsituatie verloopt die westerse producten bevoordeelt ten nadele van producten uit het Zuiden. Kijk maar naar het protectionistische landbouwbeleid van Europa en de Verenigde Staten. De wereldeconomie is nog altijd ondergeschikt aan de belangen van de grootmachten. In die zin is de G8 een zeer behoudsgezind clubje."

Koen Vidal

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234