Vrijdag 19/08/2022

PDW

Iedereen die ooit een documentaire over de Drooglegging in de VS heeft bekeken of pakweg de uitstekende, door de grote Martin Scorsese geproduceerde reeks Boardwalk Empire (nog even op Canvas) heeft gezien, weet: de in 1919 in de VS van kracht geworden Prohibition Act, waarbij de productie en consumptie van alcohol bij wet werd verboden, heeft maar één belangrijk gevolg gehad: het heeft de maffia groot gemaakt. Terwijl hier - dat treft - het magistrale 'Heroes and Villains' uit Smile van de Beach Boys uit de radio komt, bedenk ik dat de korte periode waarin de Drooglegging van kracht was ons niet alleen romantische figuren als Elliot Ness en Nucky Thompson heeft opgeleverd en een reeks geweldige films (van The Roaring Twenties met Bogart en Cagney, via The Untouchables met De Niro tot Road to Perdition met Tom Hanks), maar ook het inzicht dat het tot de menselijke natuur hoort om af en toe de roes op te zoeken. Het alcoholverbod hield in realiteit immers even lang stand als het Franse leger tijdens WOII. Werkelijk niemand liet zich door de nieuwe wetgeving tegenhouden om alcohol te drinken, te smokkelen, te verkopen of te stoken. De Prohibition Act werd aldus dus het equivalent van het verbod op het gebruik van look en uien in de keuken dat - weinig mensen weten dit - in Frankrijk werd ingevoerd op 16 augustus 1903 om 13h00 en stand hield tot 16 augustus 1903, 13h15.

Na veertien jaar lang een klein fortuin te hebben gespendeerd aan een onmogelijk te winnen War on Alcohol, gaf de Amerikaanse overheid toe dat het verbod niet vol te houden was en werd de Prohibition Act begraven. Iedere socioloog of psycholoog die naam waardig had hen veel vroeger kunnen vertellen dat het sowieso een verloren strijd was. Wanneer we morgen met één grote DEA-actie alle drugs en psychoactieve stoffen uit de wereld konden helpen, dan zouden mensen gewoon zo lang mogelijk hun adem inhouden, rondjes draaien op het trottoir, of urenlang op hun hoofd staan in een poging min of meer in bedwelming te geraken, een buzz te ervaren, even 'weg van de wereld' te zijn. Het is des mensen.

Men zou daarom enigszins verwachten dat de media én de politiek dit inzicht onmiddellijk naar voren zouden schuiven, nu Nederland na de gedoogstructuur met de minderheidsregering te hebben opgeblazen ook het veelbesproken gedoogbeleid rond softdrugs verstrengt en in Maastricht de 'wietpas' heeft ingevoerd. Zeg maar: nu de Nederlandse overheid van coffeeshops verdoken privéclubs probeert te maken, 'Nederlanders only'.

Kijkt dan niemand naar de dramadocu's Locked Up Abroad op National Geographic, waarin keer op keer duidelijk wordt gemaakt dat illegale drugs overal met tonnen tegelijk worden gesmokkeld? Niet zelden door naïeve of wanhopige Jannen Lul die, in de hoop er snel veel geld mee te verdienen, zich door lokale kingpins laten overhalen om drugskoerier te worden.

Heeft niemand de documentaire serie Drugs Inc. op Discovery gezien, waarin duidelijk werd dat a) er veel meer soorten drugs worden gebruikt dan we vermoeden en b) dat mensen desnoods gedroogde en met kamelenspuug bewerkte poedelkeutels zouden roken, snuiven, slikken of spuiten als het maar een high oplevert? Wie die twee programma's heeft gezien, weet: met die wietpas kan men het drugtoerisme een klap toebrengen zoals een verloren gelopen en nietsvermoedend op de sporen belande vaars de trein van 12h25 van Amsterdam naar Antwerpen-Centraal een klap kan toebrengen. Wat staat er zo goed als zeker te gebeuren? Er zullen regelmatig Jannen Lul geklist worden. Zowel bij de klanten die zullen blijven komen als bij de straatdealers die nu ongetwijfeld in groten getale vanonder hun steen zullen kruipen. En diezelfde straatdealers zullen gedroogde en met kamelenspuug bewerkte poedelkeutels aanbieden onder de noemer 'super maroc'. Cue het Simplisties Verbond. "Neem nog maar een haal want stoont als een garnaal zijn we allemaal."

PDW is hoofdredacteur van P-magazine.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234