Woensdag 28/09/2022

Philips komt onder druk om televisietak af te stoten

De druk op Philips om zijn televisietak te verkopen, wordt steeds groter. Het zorgenkind van het bedrijf liet over 2010 weer teleurstellende resultaten zien. Gezien de enorme nadruk die Philips zelf legt op zijn gezondheidsdivisie, behoort ook een volledige opsplitsing van het bedrijf tot de mogelijkheden, stellen analisten.

Wie zonder kennis van het bedrijf maandag de presentatie van de jaarcijfers van Philips bezocht, kon maar tot één conclusie komen: Philips doet iets in de gezondheidsbranche. Grote fruitschalen vol ananassen, sinaasappels, limoenen, wortels en komkommers staan op de tafel naast de koffiebar buiten de perszaal van het bedrijf. Binnen hangen foto’s aan de muur van artsen in een operatiekamer, een patiënt in een ziekenhuisbed en een man in een rolstoel.

Op de tweede pagina van de presentatie van topman Gerard Kleisterlee staat het nieuwe mantra van het bedrijf: Philips wil wereldleider worden op het gebied van gezondheid en welzijn.

De focus op deze ‘groeisectoren’ (vooral de vergrijzing wordt als een kans gezien) is voorstelbaar. De verkoop van patiëntmonitoringsystemen, röntgenscanners en mammografieapparaten levert het bedrijf mooie winsten op. Hetzelfde geldt voor de lichtdivisie. Voor de poot die consumentenelektronica maakt, geldt dat, net als vaker in het verleden, veel minder.

Zorgenkind

Zeker de tak die televisies produceert, mag een zorgenkind worden genoemd. “Dit onderdeel verpest steeds opnieuw de winst die bij de andere segmenten wordt gemaakt”, stelt Marcel Achterberg, analist bij Petercam. Ook in 2010 was dit weer het geval. Werd in mei van dit jaar nog verwacht dat de televisiedivisie break-even zou draaien, maandag moest Kleisterlee, die in maart van dit jaar na tien jaar opstapt, bekendmaken dat het bedrijfsonderdeel in 2010 76 miljoen euro verlies had geleden.

De roep om een verkoop van de televisieactiviteiten neemt dan ook toe. “Ze zullen er gewoon van af moeten”, zegt Achterberg. Zijn collega Peter Olofsen van Kepler sluit zich daarbij aan: “Analisten en beleggers zouden graag zien dat ze de televisies eruit gooien.”

Hoe logisch het ook klinkt om het zorgenkind definitief uit huis te plaatsen, eenvoudig zal het niet zijn. “Vind maar eens iemand die zo’n slecht draaiend bedrijf wil overnemen”, aldus Olofsen. “En ze zullen ook niet snel de tv-fabrieken die ze hebben, sluiten. Dat kost klauwen met geld.” Achterberg ziet nog een beer op de weg. “Er is de afgelopen jaren ontzettend veel geïnvesteerd in de merknaam Philips, ook via de televisies. Met een opheffing of verkoop zou je die investeringen in één keer ongedaan maken.”

Langzame afbouw

Het enige wat er op zit, zegt Patrick Beijersbergen van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), is dat Philips de televisietak langzaam afbouwt. Het heeft er alle schijn van dat dat precies de tactiek is die Philips heeft gekozen. Haalde het concern in 2000, het jaar van het aantreden van Kleisterlee, nog 5,7 miljard uit de verkoop van televisies, een decennium later is dat gedaald tot 3,36 miljard euro. “Ze hebben zich teruggetrokken uit Australië en Spanje, zijn in Engeland veel minder actief en verkopen in Noord-Amerika, China en India bijna uitsluitend nog via licentiepartijen zoals Funai (Noord-Amerika) en TPV (China).”

Mocht de televisietak inderdaad worden afgestoten, dan zal de logische vervolgvraag van beleggers luiden het bedrijf volledig op te splitsen. Kleisterlee vereenvoudigde het bedrijf in de afgelopen tien jaar al drastisch (zie grafiek), maar analisten wijzen erop dat de waarde van losse onderdelen bij elkaar opgeteld nog altijd veel hoger is dan die van Philips in de huidige constellatie.

En belangrijker: de drie divisies (licht, consumentenelektronica en gezondheid & welzijn) hebben maar weinig overlap. Achterberg: “Ze zouden Consumer Lifestyle kunnen verkopen aan een grote Aziatische partij, de lichtdivisie naar de beurs kunnen brengen en het beursfonds Philips als een puur gezondheidsbedrijf voort kunnen zetten.”

Analist Olofsen ziet nog wel wat overlap met consumentenelektronica, met name omdat Philips zijn zorg- en welzijnsproducten niet meer alleen aan professionele gebruikers verkoopt, maar ook steeds meer particulieren probeert te bereiken.

Hoe de nieuwe topman Frans van Houten, afkomstig van de divisie consumentenelektronica, denkt over de kwestie, is onbekend. Analist Achterberg: “Is hij bang de geschiedenis in te gaan als de man die Philips, dat toch nationaal cultureel erfgoed is, heeft opgesplitst, of kan hij de buitenwereld ervan overtuigen dat hij Philips op die manier een nieuw leven schenkt?”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234