Vrijdag 30/09/2022

Pinkstermaandag onder de vleugels van koning gitaar

Op het Nederlandse equivalent van Rock Werchter is speuren naar verrassingen, laat staan ontdekkingen doen al lang niet meer aan de orde. Ook dit jaar speelde het driedaagse gebeuren op zeker, door louter acts te programmeren die al maanden op de radio waren gerodeerd.

Landgraaf

Van onze medewerker

Kurt Blondeel

Uitzondering was The The, maar die trad op het Noordpodium dan ook aan als vervanger van de kapotgedraaide Anouk, wie absolute platte rust was voorgeschreven. De dreigende, zompige rock van de groep rond Matt Johnson stond in schril contrast met de fletse folkpop die het Amerikaanse Venice terzelfder tijd op het hoofdpodium bedreef. Intussen had het Noorse Madrugada de festiviteiten in de 3FM-tent al geopend. Ondanks de potige postbritpop van bijvoorbeeld 'Norwegian Hammerworks Corp.' moesten de vier het meer van attitude dan van sterke songs hebben.

Hollands glorie De Dijk, terug van weggeweest met een te verschijnen nieuwe plaat, deed het dan weer met gezellige meedeinpop, waarin accordeon, kopers en de hartelijk meegezongen teksten van Huub van der Lubbe de zonnige ambiance consolideerden.

De spooky core van Korn, dat aansluitend het hoofdpodium onveilig maakte, was wellicht beter tot zijn recht gekomen in duistere, van druipkaarsen en vleermuizen vergeven catacomben. In open lucht vermocht het gebeuk weinig rillingen op te wekken, al wisten de vijf Amerikaanse griezels hun 'Freak On A Leach' wel tot aan de geluidstoren los te laten. Jammer van die zon, dachten we bijna.

Hoewel Pearl Jam op zijn nieuwste album Binaural weinig meer doet dan het pad der gloeiende gitaarrock vervolgen, staat de plaat wel bol van de stevige, statusbevestigende songs. Dat het vriendenclubje uit Seattle bovendien tot een der hechtste rockbands op de planeet mag worden gerekend, stond maandag garant voor een overrompelend concert. Een verbeten Eddie Vedder sloeg meer dan eens in blinde vervoering zijn ogen op en perste zijn tanden op elkaar om zijn karakteristieke, gespierde stem over de door zonnebrand geteisterde hoofden te jagen. De halsbrekende capriolen waarmee hij acht jaar geleden de annalen van Nederlands oudste festival haalde, waren gelukkig over de plas gebleven. Na een set waarin 'Breakerfall', 'Hail Hail' en 'Rearviewmirror' schitterden, wist het kwintet, weliswaar binnen de hun toegemeten tijd de eerste toegift van de dag af te dwingen.

Door hun stek op het Noordpodium kwam voor Counting Crows aanzienlijk minder volk opdagen dan bij hun triomftocht van '97 en bovendien zakte een deel van die aanwezigen nog vroegtijdig af naar het grote terrein om daar Live te ondergaan, concurrentie waar ook Gomez mee te kampen had. Die massa was evenwel een dankbaar speeltuig voor de doorgewinterde volksmenner Ed Kowalczyk, die zich met open oranje (!) hemd en met de borst vooruit in een ijzersterk optreden wierp dat de Werchterse prestatie van vorig jaar moeiteloos deed verbleken. Hoe 'Lakini's Juice' over een immense golfslag van armen walste, zullen we ons nog lang herinneren, en ook de klassieker 'I Alone' zal de schaal van Richter vast in beweging hebben gezet.

De vernuftige technodeunen van afsluiter Moby klonken na een hete dag in het teken van de zes snaren als een verademing. Dat vond ook het jonge volkje, dat er nog maar eens bandeloos tegenaan ging, daarin opgezweept door de hyperkinetische podiumverkenning van de kale New Yorker. Waarom niet meer van dergelijke muzikale verfrissingen, vroegen we ons naderhand af, maar dat zal de organisatoren wel worst geweest zijn. Laten we enkel hopen dat de toon voor de volgende jaren niet gezet is.

Vernuftige technodeunen van Moby klonken als verademing en muzikale verfrissing

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234