Woensdag 26/01/2022

Pjeroo Roobjee maakt filmdebuut

Het volgende stadsgedicht van de Antwerpse stadsdichter Peter Holvoet-Hanssen verschijnt in een wel heel aparte vorm. Brief aan Jérôme is omgezet tot de kortfilm De Veer van César van Minske van Wijk en Oscar Spierenburg. Omdat het gedicht is geïnspireerd op het aparte taaluniversum van Pjeroo Roobjee kreeg hij meteen ook de hoofdrol. Roobjee speelt de eigenaar van een speelgoedwinkel, die zo vergroeid is met zijn werk dat hij de greep op de realiteit verliest. Hij dwaalt door de stad en ziet zijn speelgoed tot leven komen. In de loop van de kortfilm verergert zijn toestand dramatisch tot hij als een afgedraaid opwindspeelgoedje stokt en tot stilstand komt. Antwerpen vormt het decor en in de film duiken ook Jan Decleir, Robbe De Hert en Adriaan Raemdonck op, net als Peter Holvoet-Hanssen zelf. Op maandag 30 mei gaat de film in première in de Roma te Antwerpen en op maandag 6 juni in Kinepolis te Gent. (DL)

Mario Vargas Llosa neemt sms-taal op de hak

Sinds Mario Vargas Llosa de Nobelprijs Literatuur op zijn palmares heeft, houdt hij geen blad voor de mond. In vrijwel elk interview jaagt hij een bevolkingsgroep tegen zich in het harnas. Zo vergeleek hij in El País de twee Peruviaanse presidentskandidaten Ollanta Humala en Keiko Fujimori met “kanker” en “aids”. Commentatoren omschreven de uitlatingen van de schrijver als “onverantwoordelijk, naïef en gestoord”. Nu is het alweer raak. In het Urugayaanse weekblad Búsqueda trekt Vargas Llosa van leer tegen de “willekeurige vervorming van de geschreven taal” in sms- en chatberichten. Hij noemde jongeren die in hun sms-berichten de taal amputeren “barbaren”. Llosa: “Als je zo schrijft, spreek je ook zo. Als je zo spreekt, denk je ook zo. En als je zo denkt, dan denk je als een aap.” In de stortvloed aan reacties werd Llosa weggezet als een oude knar, die de taal van de jeugd niet meer kent.

Amerikaanse auteur opent boekhandel met enkel eigen boek

Een complete boekhandel openen waarin je enkel je eigen werk te koop aanbiedt? De Amerikaan Andrew Kessler vindt het een uitgekiend plan om zich in de aandacht te werken. Kessler had geen zin om te concurreren met de Stephenie Meyers of Stieg Larssons van deze wereld. Dus besliste hij om een eigen verkooppunt op te zetten in Hudson Street in New York. Hij propte het vol met drieduizend exemplaren van zijn boek Martian Summer, waarin hij bijna dag aan dag de NASA-Phoenixmissie naar Mars volgde. Voor het boek kon Kessler drie maanden lang in het gezelschap doorbrengen van de 130 betrokken wetenschappers. Kessler opende zijn New Yorkse showroom omdat hij “bezorgd was dat niemand mijn boek zou opmerken”. Want ik ben “een nieuw, onbekend en schandaalvrij auteur”. Voor de winkel staat veiligheidshalve een bord: “We hebben slechts één boek, maar we zijn géén scientologists.” (DL)

Nooit geziene buzz rond debutant James Worthy

“Prima schrijvertje, die James Worthy, denk ik bij mezelf. Schaamteloos, jawel.” Nee, last van valse bescheidenheid heeft de Nederlandse debutant James Worthy (30) niet. Op de omslag van zijn boek staat in negenvoud zijn eigen naam. De bij Lebowski Achievers verschenen titelloze roman is op nooit geziene wijze in de markt gezet, met een bombardement van tweets, een voorpublicatie op Facebook, een James Worthyparty, een mixtape met rappers die zijn teksten debiteren én een website. En vooral een auteur die er alles aan doet om zich in de aandacht te wurmen. Een kolfje naar de hand van uitgever Oscar van Gelderen, onlangs nog uitgeroepen tot “de hipste uitgever van Nederland”. James Worthy handelt “over een dromerige dertiger”, die “in een neerwaartse spiraal vol zelfdestructief gedrag” en “onnodig lange seksscènes” belandt na zijn breuk met ene Polly. “Zie onze campagne gewoon als een scheet in een antiekwinkel. We doen stof opwaaien”, zo twitterde Worthy zijn critici weg. (DL)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234