Donderdag 30/06/2022

Pop Up To Date

Interieur, ecologische mode, creatieve hersenspinsels van start-ups of kleding en accessoires: deze Antwerpse dertigers zetten deze zomer hun schouders onder een pop-up.

Naam: Tine Mallentjer

Leeftijd: 37

Achtergrond: Studeerde cultuurwetenschappen aan de universiteit van Utrecht en werkt nu als cultuurantenne voor het district Berchem, waar ze is opgegroeid.

Fun Fact: Wil binnenkort een eigen kledinglijn opstarten.

"Ik werk in het cultureel centrum van Berchem dat in de Driekoningenstraat ligt, de buurt is zo'n beetje ons werkterrein, we komen er elke dag door en de leegstand viel ons dus op. Enkele jaren voor ik cultuurantenne werd, richtte ik de Markt van Morgen op, een markt voor beginnende ontwerpers in de Kloosterstraat. Ik leerde op die manier veel creatieve ondernemers kennen en zo werd Pop Up To Date geboren. Het project biedt twee maanden lang een oplossing voor zowel de leegstand in de buurt als voor beloftevolle creatieve starters. De eerste editie had meteen veel succes, na de tweede hebben we beslist om telkens een jaar tussen te laten. Het is nu al de vierde editie. Uit meer dan vijftig kandidaten selecteerden we veertien jonge creatieve ondernemers die twee maanden lang hun intrek nemen in tien leegstaande handelspanden in de Statie- en de Driekoningenstraat. Het is een heel gepuzzel: je stopt een juwelenmerkje niet in een bouwvallige supermarkt, en een meubelzaak heeft andere vereisten dan een lingeriewinkeltje. Ook qua selectie moeten we zorgen dat de initiatieven in de buurt passen, het moet toegankelijk blijven. Het valt op hoe enthousiast de buurt zelf reageert, ze zijn blij dat er iets aan de leegstand gedaan wordt. Qua omzet loopt het uiteen, er zijn bedrijfjes die daarna gelanceerd zijn en nu een goed lopend bedrijf hebben, of er zijn mensen die tot de conclusie komen dat het toch niets voor hen is."

Nog tot 1 juli, Driekoningenstraat/Statiestraat, Berchem. www.popuptodate.be.

Zomerse

pop-ups

Saint Eve pop-up

Naam: Evelyn Devos en Steve De Jonghe

Leeftijd: 30 en 32

Achtergrond: Zij is geboren in Brugge en woont nu al vijf jaar in Antwerpen. Ze studeerde commerciële communicatie in Gent en werkte daarna in de reclame. Hij studeerde aan Ehsal en Vlerick en werkte daarna ook in de reclamesector.

Fun Fact: Steves mama is Thais en hij woonde als kind vaak in het buitenland, wat wel handig is voor Saint Eve. Evelyn snuistert vaak in het geniep in Steves kleerkast en steelt dan een sweater of een jasje.

"We richtten voor de pop-up een industrieel pand in à la Saint Eve. We staan niet voor één specifieke stijl, we noemen het boho omdat de objecten van overal ter wereld komen. We wonen zelf in een art-decoappartement waar we spullen uit de jaren vijftig combineerden met onze eigen Saint Eve-selectie. Dat is een andere sfeer dan in de pop-up, daar demonstreren we dan weer de perfecte mix van strak en etnisch. En dat is precies de bedoeling, het overbrengen van sfeer is onze core business en dat willen we klanten hier laten beleven. Alles wat je ziet in de pop-up is te koop, maar we hebben er bewust voor gekozen om er geen winkel van te maken. Dat geeft meteen onze visie op retail weer: een sfeer creëren en mensen inspireren. We onderhouden ook contacten met producenten over de hele wereld. Wie wil, kan zelfs de hele inrichting aan ons overlaten. Daar willen we in de toekomst nog meer op focussen: naast de webshop willen we ook projecten uitwerken. Het ideaal is enkele maanden een winkel te hebben en de rest van het jaar in het buitenland op zoek gaan naar nieuwigheden en restaurants, bars en B&B's inrichten."

Nog tot 2 juli bij StafCharlotte, Kronenburgstraat 90, Antwerpen.

www.sainteve.be.

Behold

The Belgian Bunch

Naam: Ellen Kegels

Leeftijd: 30

Achtergrond: Al van bij de start koos ze voor sociaal engagement met luxueuze sjaals, mutsen, truien en cardigans, gemaakt door intussen al 350 jonge moeders uit de Peruviaanse Andes.

Fun fact: Ze lanceerde ook een eigen kook- en lifestyleboek geïnspireerd op de Peruviaanse keuken én een fair food-gamma waardoor Peruviaanse boeren een eerlijk loon en toekomstperspectief krijgen.

"Als Belgisch fair trade modemerk dragen we andere Belgische merken een warm hart toe. Samen sta je sterker en daarom organiseren we al voor de tweede keer op rij Behold the Belgian Bunch in de Antwerpse LN Knits-winkel. De eerste editie was een groot succes en daardoor kregen we veel aanvragen van ondernemers die zich wilden aansluiten. Dit jaar werken we samen met Raramuri, Love Sundaily, Atelier Clash, Mieke Dierckx en Fleurs d'ici. Tijdens de maanden mei, juni en juli liggen hun key pieces in de flagship in Antwerpen. Net als LN|Knits zijn al deze merken tot stand gekomen door passie en hard werken. Het verhaal achter het merk klopt en dat maakt dit concept zo sterk."

Nog tot eind juli bij LN Knits, Leopoldstraat 22, Antwerpen. www.lnknits.com.

Copain Copine by Katrien Smets

Naam: Katrien Smets

Leeftijd: 39

Achtergrond: Studeerde af als juriste, maar ging voor televisie werken. Dat doet ze nog steeds, in combinatie met het ontwerpen voor haar ecologisch verantwoorde lifestylelabel, Copain Copine by Katrien Smets.

Fun Fact: "Ik ben ooit in de spiegel gaan kijken om te weten hoe ik er uitzie met mijn ogen dicht."

"Ik open af en toe een pop-up voor het rechtstreekse contact met de klanten, om te voelen wat er leeft. Ik hang het altijd op aan mijn merk, maar vul aan met andere labels die ik onder dezelfde noemer vind vallen. Ik kwam in contact met Helder - hun items worden in België gemaakt, ook in biologisch katoen - maar onze collecties zijn allebei klein. Twee rekjes in een pop-up is niet zo leuk, dus verkopen we ook thee en de tassen in vegetaal gelooid leer van Oh My Bag. Antwerpen is een goede locatie en het pand zit op een leuk pleintje, met Bruno Pieters aan de overkant die dezelfde filosofie volgt en Labels Inc. naast ons. Zij verkopen vintage, wat ik ook wel vind passen. Een pop-up starten is eigenlijk niet zo moeilijk. Ik geloof - zoals bij mijn ontwerpen - in een natural connection. Als de dingen goed zitten, en je werkt met de juiste mensen, kom je in de juiste flow terecht. Ik heb al gemerkt bij samenwerkingen die op een bepaald moment moeilijk beginnen te gaan, dat je die deur dicht moet laten. Daarna komt er vaak iets beters dat wel helemaal klopt. Het is natuurlijk wel meer werk dan gewoon je rek neerzetten en een bankautomaat. Het vraagt veel organisatie, je hebt events die je moet organiseren om de aandacht te trekken. Je moet er wel voor werken. Maar ik ben heel blij met hoe alles loopt. De reacties van de mensen zijn heel positief. Mensen gaan zelden iets kopen enkel omdat het bio-katoen is, ze moeten het in de eerste plaats mooi vinden en willen dragen. Maar mensen zijn wel meer en meer op zoek naar kwaliteit en transparantie. Die openheid schept vertrouwen."

Nog tot 15 juni, Aalmoezenierstraat 3, Antwerpen.

www.copaincopine.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234