Dinsdag 09/08/2022

Potentiële overnemers vechten voor gunsten van Sobelair

Nu chartermaatschappij Sobelair haar concordaatsaanvraag officieel indiende, is er aan gegadigden ineens geen gebrek: toerismegroep TUI wil een deel van het bedrijf, maar ook het voorstel van Birdy Airlines geldt nog altijd.

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Advocaat Albert-Louis Clerens van Sobelair overhandigde gisteren rond 12.30 uur bij de Brusselse handelsrechtbank de officiële aanvraag voor gerechtelijke bescherming. Vanochtend, omstreeks 10 uur, vindt de eerste hoorzitting al plaats. De chartermaatschappij heeft beschutting nodig tegen haar schuldeisers, en snel. "De rechtbank heeft in principe twee weken de tijd om de aanvraag al dan niet goed te keuren", zegt bestuurder Dominique de Patoul van Sobelair. "Die beslissing kan meteen al vallen tijdens de eerste hoorzitting, maar dat denk ik niet; het is een erg complex dossier. Maar we hebben uiteraard liever dat er zo snel mogelijk een uitspraak wordt gedaan."

De directie had de afgelopen weken om de tafel gezeten met drie buitenlandse investeerders, maar sinds gisteren lagen er twee veel concretere voorstellen op tafel: als het bedrijf het concordaat aanvroeg, wilden zowel Birdy Airlines als de Belgische tak van toerismegroep TUI een deel van de activa overnemen. De twee mogelijkheden sluiten elkaar echter uit: Birdy Airlines toonde zich bereid om dat gedeelte van Sobelair over te nemen dat de vakantiecontracten van touroperators Jetair - eigendom van TUI - en Thomas Cook afwerkt. Dat voorstel bleef op tafel onder twee voorwaarden, opperde Birdy: dat het concordaat wordt goedgekeurd door de rechter en dat TUI de nodige garanties levert dat het zijn volume aan contracten met Sobelair handhaaft. TUI kwam gisteren echter met de onverwachte reactie dat het van plan is zelf een deel van Sobelair over te nemen, en daarmee zijn eigen luchtvaartmaatschappij wil versterken. "Het feit dat we zelf een bod zullen uitbrengen indien Sobelair gerechtelijke bescherming krijgt, betekent dat we niet geloven in het scenario van Birdy Airlines", oppert Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder van TUI België.

Vanhaelemeesch geeft toe dat TUI op dit moment nog aan het bestuderen is hoeveel van Sobelair het precies wil overnemen. Ook over de mogelijkheid om jobs te behouden is er geen duidelijkheid. Het voorstel van Birdy Airlines, dat van plan is om zijn Afrikaanse operaties te verkopen aan SN Brussels Airlines en zelf andere dingen wil doen met de activa van Sobelair, is dan concreter: de maatschappij wil zeven van de elf Boeing-vliegtuigen van Sobelair overnemen, en iets meer dan 300 van de ongeveer 450 werknemers aan boord houden. "Dat voorstel ligt nog steeds op tafel", zegt gedelegeerd bestuurder Victor Hasson van Birdy Airlines. "Het is aan Sobelair om te zien wat ze ermee doen: gaan ze voor een vaag voorstel van een bedrijf dat zijn luchtvaartmaatschappij nog aan het oprichten is, of kiezen ze voor een concreet plan van een bestaande maatschappij, een plan dat werkgelegenheid biedt aan twee derde van het personeel?"

Ook de voorstellen van de andere twee investeerders, een Franse luchtvaartgroep en een financieel concern, dingen nog steeds mee, zegt De Patoul. Een derde investeerder waarmee Sobelair de afgelopen weken onderhandelde, een Europese toeristische groep, haakte volgens De Patoul af.

Gisteren werden ook de vakbonden ingelicht over het voorstel voor concordaat. Die waren niet bijzonder enthousiast. "De beste oplossing voor ons was een verdere investering, zodat het bedrijf zichzelf op eigen houtje kon redden", zegt Anita Van Hoof van de socialistische vakbond ABVV. "Geen van de twee voor de hand liggende oplossingen is goed voor het personeel: er is te veel onzekerheid."

Sobelair heeft, volgens een rapport van bedrijfsrevisor KPMG dat uitlekte in de krant De Tijd, eind deze maand nog precies 1 miljoen euro in kas; de claim van de directie dat er voldoende liquide middelen zijn tot het einde van de maand lijkt dus, met wat goede wil, te kloppen. Eind 2003 was de kas nog voor 4,6 miljoen euro positief, maar in een maand tijd loopt de negatieve kasstroom op tot 3,6 miljoen. Een belangrijk element daarin is de terugbetaling van een kortetermijnkrediet aan Balfari, een vennootschap van hoofdaandeelhouder Aldo Vastapane.

Een van de buitenlandse investeerders haakte inmiddels af

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234