Dinsdag 09/08/2022

Pour un flirt avec toi

Een zanger op zijn retour schuimt met zijn vast repertoire landelijk Frankrijk af en ontdekt in het publiek de jonge Marion. Er ontspint zich een ontroerend verhaal tussen de Crooner en de Schone.

door Jan Temmerman

Een zanger die zijn beste tijd gekend heeft, laat zich nog één keer meeslepen door de romantiek van zijn eigen liedjes. Enfin, Alain Moreau, de zanger in kwestie, heeft eigenlijk nooit echt een beste tijd gekend. Een optreden in de Parijse Olympia was bijvoorbeeld nooit voor hem weggelegd, maar dat was ook niet zijn grootste ambitie.

Alain (magistrale vertolking van Gérard Depardieu, die eindelijk nog eens laat zien dat hij echt kan acteren en niet alleen zomaar tussen twee wijndegustaties door voor de filmcamera's wil verschijnen) is een 'chanteur de bal'. Hij heeft zijn vaste repertoire, waarmee hij van het ene 'bal populaire' naar de andere 'thé dansant' trekt en 's namiddags ook weleens in een bejaardentehuis wil optreden. Het provinciale Frankrijk, in en rond Clermont-Ferrand, is zijn koninkrijk. Hij covert bekende evergreens en romantische meezingers of meedeiners in het Frans, zoals 'Aimer la vie' van Julio Iglesias, 'Qui sait, qui sait, qui sait' van Nat King Cole en 'Garde la dernière danse pour moi' van Mort Schuman. En hij brengt ook nog Franse klassiekers, zoals 'L'anamour' van Serge Gainsbourg en 'Pour un flirt' van Michel Delpech. Al die liedjes worden door Depardieu zelf gezongen. En al doet hij dat meer als een crooner dan als een echte zanger, het blijkt wél te werken.

Op een avond zit er een mooie, jonge vrouw in het publiek. Marion (opnieuw een uitstekende vertolking van de Waalse, maar door Frankrijk geadopteerde actrice Cécile de France) behoort niet echt tot het doelpubliek van Alain Moreau, maar hij heeft haar wel meteen opgemerkt.

Als hij dan ook nog te weten komt dat Marion in het vastgoedkantoor van zijn vriend Bruno is komen werken dringt Alain erop aan dat zij hem helpt om in de omgeving een nieuwe woning te zoeken. Of om het in de woorden van Michel Delpech te zeggen: "Pour un flirt avec toi, je ferais n'importe quoi. Je serais prêt à tout, pour un simple rendez-vous."

Zo samengevat klinkt het wellicht een beetje banaal, voorspelbaar en zelfs zeemzoeterig, maar de grote kracht van deze film, die door regisseur Xavier Giannoli zelf geschreven werd, is dat al die valkuilen subtiel worden vermeden. Dit had makkelijk een neerbuigende, ietwat lacherige blik op die kleine wereld van provinciaalse showbizz en dito nostalgie kunnen worden. In plaats daarvan krijgen we een ontroerende, eerlijke kroniek van twee kwetsbare personages, die allebei de nodige klappen van het leven hebben gekregen en die elk op hun manier behoefte hebben aan een emotionele adempauze.

Geen cynisme dus, maar ook geen vals sentiment. Het is met andere woorden een dunne koord waarop Quand j'étais chanteur balanceert, maar de film, die ook erg mooi in beeld werd gebracht, blijft wel overeind.

JJJ

Regie Xavier Giannoli

Vertolking Gérard Depardieu, Cécile de France, Mathieu Amalric, Christine Citti, Patrick Pineau

Land Frankrijk

Speelduur 112 minuten

Voor de fans van films met het hart op de juiste plaats. En van de mooie, sensuele Cécile de France

Te mijden door wie niet kan of wil geloven dat Gérard Depardieu nog kan verbazen en ontroeren met een echte vertolking

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234