Dinsdag 09/08/2022

Precies twintig jaar geleden bezweek Freddie Mercury aan de gevolgen van aids. Queen verloor haar kroon, maar de zanger werd op slag onsterfelijk. Hoe zit het echter met de muzikale erfenis van Queen? Die blijkt al even springlevend. Tot op vandaag laten duizenden artiesten zich inspireren door de Britse groep. Onder hen de top van de huidige pop- en rockwereld. Door Gunter Van Assche Het muzikale testament van Queen Foo Fighters

'Ik zag Queen voor het eerst op 13 juli 1985." Dave Grohl weet exact waar en wanneer hij van zijn paard gebliksemd werd. Nu ja, zo moeilijk is dat nu ook niet. Die dag veroverde Queen immers de wereld, tijdens een legendarische live-uitzending van Live Aid. Naast Grohl waren nog twee miljard anderen aan hun scherm gekluisterd. "Met een paar vrienden keken we tv om de verveling te doden. En om te lachen met de bands: we waren zestien en hielden alleen van punk. Maar toen hypnotiseerde die ene buitenaardse frontman me. Als je wil leren hoe je een band smeedt met 250.000 man tegelijk, dan moet je ofwel de Paus bestuderen, ofwel Freddie."

Dave Grohl is overigens - geen grap - de trotse bezitter van Brian Mays onderbroek. Dat beiden al jaren vrienden zijn en samen muziek maken, maakt het relikwie net iets minder verontrustend. En ook Mercury viel vestimentair in de smaak bij de voormalige Nirvanadrummer: "Ik vond zijn uitzinnige outfits het einde. Nooit gedacht dat Freddie homo was!" Sinds 'I Want To Break Free' erfde Grohl ook diens neiging om zich als vrouw te willen verkleden: hou de clips van 'In Bloom', 'Low' en 'Learn To Fly' er maar eens naast.

Samen met Grohl introduceerde Foo Fighters-drummer Taylor Hawkins de Britse superband tien jaar geleden in de Rock and Roll Hall of Fame. Die laatste snikte toen: "Queen was mijn eerste concert, en sindsdien voelt elk ander concert aan als een teleurstelling."

In tegenstelling tot de legendarische frontman van Queen, houden de Parijse knoppendraaiers van Justice zich liever low profile. Toch steken Xavier de Rosnay en Gaspard Augé hun bewondering niet onder stoelen of banken. De song 'Brianvision' is hun ode aan Brian May, en 'Parade' gaat zelfs vrij gratuit lenen bij de handclaps van 'We Will Rock You'. "We hebben Queen trouwens ook echt gesampled op onze vorige plaat", geeft het duo toe. "In 'Genesis' hoor je een flard Queen. Maar het is zo kort dat je die onmogelijk kan traceren. Over welk nummer het gaat? Dat hangen we niet aan je neus."

In de Jimmy Kimmel-show liet het Parijse duo vier jaar geleden ook imitatoren van popsterren als Michael Jackson en Prince opdraven. Een nep-Freddie zat er bewust niet bij. "Hij had de rest van de imitatoren naar huis gespeeld", beweren ze. "En zonder afbreuk te doen aan de rest van de groep: Freddie wàs Queen. Hij was de frontman die je deed dromen. Ik begrijp dan ook niet waarom hun muziek zo vaak verguisd werd. Queen is de reden waarom je de smaakpolitie moet wantrouwen."

De Britse progrockgroep van Matt Bellamy startte als het mankende broertje van Radiohead. Maar bij elke nieuwe plaat trokken ze alle registers steeds wijder open. Het epische 'United States of Eurasia' is daarbij hun meest opzichtige Queen-pastiche. Scaramouche nog aan toe! "Ik begrijp waarom mensen onze muziek vergelijken met die van Queen", geeft Matt Bellamy grif toe. "En ik kan niet ontkennen dat hun songs van tijd tot tijd door mijn hoofd zoeven bij het schrijven. Maar hoe kan het anders? Ik kreeg hun muziek met de paplepel ingegoten. Mijn moeder was grote fan. In de wereld van de rock bewees niemand beter dat de clash van piano en gitaar kan werken. Het grootste verschil tussen Freddie en mezelf? Bij elk concert denk ik: dit is onnatuurlijk. Help! Ik wil weg. Dat zag ik Freddie nooit denken."

Trouwens, voor al wie zich blauw zou ergeren aan de pompeuze theaterrock van Matt Bellamy: het kan altijd erger. The Darkness liet zich aan het begin van deze eeuw ook zwaar beïnvloeden door de theatrale rock van Queen. Die hardrockgroep heeft zich onlangs - oh horror - herenigd.

Volgens gitarist Brian May mag Lady Gaga de nieuwe stem van Queen worden. Een angstaanjagend idee, dat is zeker. Maar die uitspraak valt toch te duiden. De excentrieke diva ontleende haar naam aan Queens hit 'Radio GaGa'. Ze vroeg May om gitaar te spelen op haar single 'You and I'. En ze begon onlangs zowaar te grienen toen de naam Queen nog maar viél tijdens een TV-interview. Bovendien is haar muzikale circus al even schatplichtig aan Madonna als aan Mercury. 'Freddie is mijn nummer één-invloed", bekent de zangeres dan ook. "Hij was uniek in de popwereld. Niet alleen als zanger, maar ook als fenomenale performer. Freddie was een man van het theater, en iemand die zichzelf constant transformeerde. Kortweg: een genie." Verder in dat bewuste interview vertelt ze nog over het belang van performance, transformatie en uniek zijn. "Gaga is unique and can't be copied." Freddie achterna.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234