Maandag 26/09/2022

Prijzenslag in supermarktland

In een niet zo ver verleden kon een scherpe prijs Delhaize weinig schelen. Maar de distributeur veranderde dit jaar het geweer van schouder en ging de concurrentie aan met prijsvechters Colruyt, Aldi en Lidl. Die scherpe prijzenpolitiek levert Delhaize geen windeieren op.

Delhaize breidt in ons land snel uit. De supermarktketen telde drie jaar geleden 711 Belgische winkels. Dat moeten er eind dit jaar meer dan 800 zijn. Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België, kondigde gisteren een nieuw offensief aan, en wel via het internet.Delhaize wil tussen 2010 en 2012 meer dan honderd supermarkten voorzien van de internetdienst Delhaize Direct. Klanten kunnen online hun boodschappenlijst insturen om ze dan de volgende dag op te halen in de supermarkt. De dienst werd in juni gelanceerd en draait nu in vijf testwinkels.Ook de winkelformule Red Market wordt uitgebreid. De lagekostensupermarkten, waarvan er twee momenteel met succes proefdraaien, krijgen er volgend jaar vier zusterwinkels bij. Het gaat om budgetwinkels die rechtstreeks die een alternatief willen zijn voor de hard discounters Aldi en Lidl. Wat vooral opvalt, is dat de kassa’s volledig draaien op selfscanning, waarbij de klant zelf de producten inscant. Volgens sommige metingen is Delhaize nu al de grootste supermarktketen van het land, voor de vroegere marktleider Carrefour en Colruyt. De keten telt zelf 2 miljoen klanten per week. De nieuwe openingsuren - de Delhaizewinkels openen sinds juli om acht uur hun deuren - zijn volgens Eeckhout een groot succes.De expansie gaat hand in hand met een agressieve prijzenpolitiek. Delhaize voerde de voorbije maanden drie golven van prijsverlagingen door. Delhaize klom daardoor van plaats elf naar plaats twee in de jaarlijkse ranglijst van consumentenorganisatie Test-Aankoop en moet nog alleen prijzenkampioen Colruyt vooraf laten gaan. Die politiek wordt in 2010 voortgezet. “Delhaize België is in transformatie”, zegt topman Michel Eeckhout in een conference call. “Vroeger stond Delhaize voor convenience en service. Vandaag ook voor competitieve prijzen. Dat geeft ons een unieke positie in België. Onze nieuwe prijsstrategie en bijbehorende communicatie heeft ons prijsimago bij de klant drastisch verbeterd over 2009. We gaan in 2010 nog meer inzetten op competitieve prijzen en tijdelijke promoties.” De prijzenoorlog woedt daarmee heviger dan ooit. Concurrent Carrefour België kondigde vorige maand ook al aan de prijzen van vijfhonderd populaire merkproducten te verlagen, nadat hij eind augustus nog een nieuw discountgamma in de rekken had gebracht. De meeste beursanalisten reageerden positief op de plannen van Delhaize. “Het is een zinnige voortzetting van wat ze al aan het doen zijn”, zegt analist Justin Scarborough (RBS) aan persbureau Reuters. “Dit zal Carrefour, dat moeite heeft om zijn Belgische activiteiten op orde te krijgen, weer hoofdpijn bezorgen.” Carrefour België “neemt akte” van Delhaizes plan, maar wil verder niet reageren.Het lijkt erop dat Delhaize met de snelle uitrol van de internetdienst Delhaize Direct snel het terrein wil bezetten, zodat Carrefour niet meer met zijn eigen e-shop kan uitpakken. Carrefour had eerder aangekondigd op gelijkaardige plannen te broeden. De groep GIB, de voorloper van Carrefour, lanceerde eind jaren negentig al de internetwinkel Ready.be, maar die formule stierf een vroegtijdige dood. Colruyt heeft de internetdienst Collect & Go, met bijbehorende afhaalpunten in de winkel.Carrefour België, vroeger de onbetwiste marktleider, is verzwakt uit de bikkelharde concurrentiestrijd van de afgelopen jaren gekomen. Zijn marktaandeel is afgekalfd van ruim 30 procent naar ongeveer 25 procent. Carrefour kampt vooral met een tanende verkoop in zijn grootste winkels, de hypermarkten (de vroegere Maxi GB’s). De speculaties over een mogelijke afstoting van die hypermarkten duiken geregeld de kop op, omdat Carrefour het chronische probleem maar niet van de baan krijgt.

Wissel aan de top

De Franse moedergroep voerde deze zomer een wissel door aan de top van zijn Belgische zorgenkind. De Fransman Marc Oursin moest wijken voor zijn landgenoot Gerard Lavinay. De nieuwe CEO van Carrefour België werkt momenteel aan een nieuw strategisch plan, dat pas volgend jaar gepresenteerd wordt. Lavinay wordt wellicht wat zenuwachtig als hij de expansiedrang van Delhaize ziet.De ambitieuze Belgische plannen van Delhaize passen in een wereldwijd strategisch plan dat gisteren door groeps-CEO Pierre-Olivier Beckers voorgesteld werd. Delhaize Groep wil tegen 2012 voor 300 miljoen euro aan extra kostenbesparingen doorvoeren. De groep plant ook “de nieuwe winkelopeningen te verdrievoudigen tot 250 winkels in de komende drie jaar en zijn prijscompetitiviteit aan te scherpen, met een “nieuwe en agressieve prijsstrategie”. Delhaize zal zich afstemmen op de goedkoopste concurrent in de markt en zo het prijsverschil verkleinen.Om dat te bekostigen gaat de retailer tegen 2012 voor 300 miljoen euro kostenbesparingen doorvoeren. Die komen bovenop de 180 miljoen euro besparingen die de groep de voorbije twee jaar doorvoerde. De nieuwe vestigingen zullen passen in de low cost supermarktformules zoals Bottom Dollar Food, de Amerikaanse variant van Red Market in Europa. Ook de nieuwe markten Griekenland, Roemenië en Indonesië zullen bijdragen aan de versnelling van de winkelgroei.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234