Woensdag 17/08/2022

Primera zorgt voor nieuwe hoop bij Nissan

Nissan was ooit een van de tien bestverkochte merken in België. Sedert een paar jaar hoort de Japanse autobouwer niet langer meer bij de koplopers. Dankzij een vernieuwd gamma is er weer hoop. Vooral de nieuwe Primera, die tijdens het salon van Brussel begin volgend jaar zal debuteren, zou wel eens betere tijden kunnen aankondigen.

Deze middenklasser van de recentste generatie valt meteen op door zijn origineel en geslaagd design dat duidelijk breekt met het verleden. In totaal zijn drie koetswerkuitvoeringen voorzien. In een eerste fase zullen de vierdeurs en de break beschikbaar zijn. In de loop van het jaar volgt de vijfdeurs.

Open het portier van de Primera en je ontdekt ook in het interieur een vernieuwde aanpak qua design. Het instrumentenbord vloeit vrijwel naadloos over in de deurpanelen. De centraal opgestelde en klassieke tellers staan naar de bestuurder gericht. De Primera is ook verkrijgbaar met een geïntegreerd communicatiesysteem waarin zaken zoals boordcomputer, telefonie, dvd-navigatie met 'vogelperspectief', audio en klimaatregeling zijn geïntegreerd.

Dankzij de dvd kan de bestuurder het hele Europese wegennet downloaden. Het systeem is speciaal ontwikkeld om de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen. Nissan bedacht er zelfs de 'dure' term 'Human Machine Interface' voor. Centraal element bij dit systeem is het overzichtelijke scherm. Vernieuwend is dat het scherm ook een rol kan spelen (een optie dus) als parkeerhulp. De bestuurder krijgt via een achteraan gemonteerde camera zicht op de positie van zijn wagen.

De Primera zorgt voor nog meer technologische primeurs. Zo is hij de eerste auto in zijn segment die verkrijgbaar is met ICC (Intelligent Cruise Control). Na het instellen van de gewenste kruissnelheid zorgt deze actieve snelheidsregelaar ervoor dat er automatisch een veiligheidsafstand met de voorligger wordt bewaard. Qua veiligheid volgt Nissan de recentste trend. Zes airbags en de beschikbaarheid van 'esp' zijn maar enkele van de items.

Nissan heeft vier motoren opgenomen in zijn programma. Drie daarvan zijn benzines. De nieuwe 1,6- en 1,8-liter worden aangevuld met de 2,0-liter die standaard wordt gecombineerd met een manuele zesbak. Als alternatief is er een CVT-M6 waarmee zowel automatisch kan worden gereden als sequentieel kan worden geschakeld. Voor de veelrijders is er een 2,2-literturbodiesel (126 pk) met 'common rail' en standaard een handgeschakelde versnellingsbak die zes overbrengingen telt.

De Primera is trouwens niet de enige nieuwigheid waarmee Nissan uitpakt. De X-Trail is een terreinwagen waarmee Nissan het logge imago van dat soort voertuigen van zich probeert af te schudden. Kenmerkend is de zelfdragende koets en de bijzondere transmissie. In de gewone modus worden de voorwielen aangedreven en er wordt automatisch overgeschakeld op een integrale aandrijving als de omstandigheden dat vereisen. Voor het 'zware' werk kan de bestuurder ook manueel overschakelen op de '4x4'-modus. Het instellen gebeurt via makkelijk te bedienen toetsen op het instrumentenbord.

Voor zijn nieuwe terreinauto heeft Nissan twee motoren in petto: een 2,0-literbenzine en een 2,2-literturbodiesel met 'common rail' en in combinatie met een manuele zesbak. (TDM)

Middenklasser met origineel design en technologische primeurs

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234